Saksan Darmstadissa paikanpäällä tapahtumia seuraava Planetary Societyn Emily Lakdawalla kertoo
blogissaan lisätietoja vikaantuneesta kylmäkaasusuuttimesta.
Ennen Philaen onnistunutta irtautumista Rosetta-luotaimesta sitä valmisteltiin matkaan, ja valmisteluihin kuului varastoidun kaasun vapauttaminen operoimalla kahta terävää naskalimaista iskuria, joiden oli määrä rikkoa kaasusäiliön kalvopinta.
Kaasunpainetta mittaavan telemetria-anturin oli määrä kertoa, vapautuiko kaasu suuttimen käytettäväksi. Kaasun vapauttamista (kalvopinnan rikkomista) yritettiin kaikkiaan neljä kertaa, mutta telemetria-anturin mukaan siinä ei onnistuttu.
Osa tiimistä on sitä mieltä, että anturin rikkoutuminen voi olla syynä virheelliseen tietoon (tämän todennäköisyyttä kuitenkin pidetään hyvin pienenä). Vihreää valoa irrottautumiselle päätettiin kuitenkin antaa, sillä neljän yrityksen jälkeen seuraavien yritysten onnistumistodennäköisyydeksi arvioitiin enää n. 1 prosentti. Jos irrottautumisikkunaa ei nyt olisi hyödynnetty, lentoratadynamiikan palauttaminen uudelleen sopivaksi laskeutumisradalle olisi kestänyt arvioiden mukaan 2-3 viikkoa.
Suurin haaste laskutumistilanteessa on nyt se, että kontakti komeetan kanssa voi tönäistä Philae-luotainta irti komeetasta ennen kuin kiinnittymismekanismit aktivoituvat. ESAn suorissa lähetyksissä on kuvattu sitä, kuinka tarkkaa luotaimen operointi 500 miljoonan kilometrin etäisyydelle on. Noin 100 kg painavan Philae-luotaimen laitteistoja on laskeutumiskiinnitteiden lisäksi kaikkiaan 10, ja luotaimen käytössä on energiaa vain n. 35 W. Kaikkien instrumenttien ja laitteistojen käyttösekvenssi (käyttöjärjestys) on energian säästämiseksi hyvin tarkasti suunniteltu, eikä pelivaraa juuri ole. Näin ollen myös laskeutuminen on tehtävä ennalta suunnitellulla tavalla (ts. ensin porat ja sitten kiinnittymisharppuunat). Komeetta on varsin pieni kappale - samoin kuin Philae-luotain - joten painovoimainen laskeutuminen on hidasta, ja kontakti myös pehmeä. Osuuko luotain sellaiseen kohtaan, johon on helppo ja nopea kiinnittyä, vai riittääkö törmäyksen pienikin impulssi heittämään sen pois paikaltaan, ennen kiinnittymistä? Vastaus saadaan muutaman tunnin kuluttua.