Sony A7s tähtikuvaukseen

Aloittaja Jarmo Moilanen, 15.04.2014, 12:18:09

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: JulmaJuha - 10.08.2019, 13:07:38
Tästä "Star Eater" ilmiöstä on hirmuisesti juttua vuosien varrelta, mutta jos jollakin olisi lujaa faktaa/rautalankaa tämänhetkisestä tilanteesta A7S/A7SII osalta?

Eli:

A7S-1
1. Onko A7S firmwaren versiolla asiaan vaikutusta? (Uskaltaako päivittää alkup. fw?)
2. Onko niin, että A7S kärsii tuosta ilmiöstä ainoastaan bulb-modessa?
3. Siis onko A7S:n 0-30s valotus "SE":n suhteen virheetön/suodattamaton kaikilla fw?

A7SII
1. A7SII kärsii ilmiöstä mikäli valotus on 4s tai pidempi tai bulb?
2. Ongelma on olemassa kaikilla A7SII fw-versioilla?

Muuta?

PS: Sonyn kameroille on olemassa epävirallisia APPseja mm timelapse sovellus. Onko kokemusta näistä?

1. A7s ensimmäinen alle 3 versio oli muistaakseni parempi, joltain foorumilta siitä luin.
2. Niinhän ne sanoo että Bulp syö tähtiä. Minulle sillä ei ole juuri merkitystä koska kuvaan sumuja pitkällä valotuksella.
    Ja äkkiäkös ne tähdet valottaa alle 30 sek valotuksella, koska live kuvassa näkyy jo sumutkin näytöllä.
3. Uudempi Sony syö kuulema tähtiä jo yli 4 sek valotuksella. ( mutta tästä ei ole itsellä kokemusta )

Veijo T


Tässä Sony A7s kuva Canon 500mm putkella vertailun vuoksi. Aikapaljonhan tuossa H-alpha kuvassa on tähtiä vähemmän kuin Canon 6D kamerassa jossa oli vain UHC suodin. Tuo Ha suodin vie kyllä himmeitä tähtiä jo pois, mutta sumu nousee paremmin esille.


Tässä taas Canon 6D kuva UHC suotimella samalla putkella. Reilusti enemmän tähtiä. Mutta sumu nousee heikommin, tuo riippuu kyllä suotimestakin.


JulmaJuha

#61
Kiitos vastauksesta.
Mahtavia kuvia. Olen käynytkin jo sivuillasi näitä kuviasi ja modauksiasi ihmettelemässä.


Itsellä siis tilanne, että hankin vasta nyt ko A7S kameran jossa on sisällä alkuperäinen firmis. En siis kiirehdi päivittämään uusimpaan 3.20 versioon. En tiedä, mutta epäilen ettei vanhepaan versioon pääse takaisin? Joten...
Niin. Tarkoitus olisi kuvata mm linnunrataa ja videoida revontulia.

Ajattelin jo tehtyäni alkuperäisen kysymyksen, että vastaajat tuskin osaavat suhtautua minun kokemustasooni A7S:n osalta. En siis tunne ko kameran koko historiaa ja jokaista aiemmin tullutta päivitystä erilaisine vaikutuksineen. Olen siis hyppäämässä liikkuvaan junaan ja siksi kyselen hassuja. Toki muutenkin voin kysellä hassuja... :D

Juha

Lainaus käyttäjältä: VeijoT - 12.08.2019, 14:09:44
1. A7s ensimmäinen alle 3 versio oli muistaakseni parempi, joltain foorumilta siitä luin.
2. Niinhän ne sanoo että Bulp syö tähtiä. Minulle sillä ei ole juuri merkitystä koska kuvaan sumuja pitkällä valotuksella.
    Ja äkkiäkös ne tähdet valottaa alle 30 sek valotuksella, koska live kuvassa näkyy jo sumutkin näytöllä.
3. Uudempi Sony syö kuulema tähtiä jo yli 4 sek valotuksella. ( mutta tästä ei ole itsellä kokemusta )

Veijo T

Tässä Sony A7s kuva Canon 500mm putkella vertailun vuoksi. Aikapaljonhan tuossa H-alpha kuvassa on tähtiä vähemmän kuin Canon 6D kamerassa jossa oli vain UHC suodin. Tuo Ha suodin vie kyllä himmeitä tähtiä jo pois, mutta sumu nousee paremmin esille.

Tässä taas Canon 6D kuva UHC suotimella samalla putkella. Reilusti enemmän tähtiä. Mutta sumu nousee heikommin, tuo riippuu kyllä suotimestakin.

EDIT: 28.8.2019 moderointia, poistettu lainauksista img -tägit
Tal-1
VMC110L
Bresser 10X50
Sony RX100M2
Sony NEX 6
Sony A7S
Nikon 7200
SPC900NC

JulmaJuha

Olen yrittänyt löytää tuota A7S MK1 Firmware v2.00 koska se olisi ilmeisesti vielä turvallinen päivittää ja sisältää kuitenkin jo monet tärkeimmät parannukset. Vaan eipä löydy edellisiä versioita mistään...

Törmäsin juttuun jossa arvioitiin kennovakaajan heikentävän kameran ominaisuuksia tähtikuvauksessa. Syy olisi se, että sellaisessa rakenteessa kennosta ei kyetä johtamaan lämpöä pois yhtä tehokkaasti, kuin kiinteästi asennentusta kennosta. Miten lie?
Tal-1
VMC110L
Bresser 10X50
Sony RX100M2
Sony NEX 6
Sony A7S
Nikon 7200
SPC900NC

vehnae

Lainaus käyttäjältä: JulmaJuha - 28.08.2019, 22:10:18
Törmäsin juttuun jossa arvioitiin kennovakaajan heikentävän kameran ominaisuuksia tähtikuvauksessa. Syy olisi se, että sellaisessa rakenteessa kennosta ei kyetä johtamaan lämpöä pois yhtä tehokkaasti, kuin kiinteästi asennentusta kennosta. Miten lie?

En tiedä onko tehdaskunnossa olevissa kameroissa merkittävää eroa joka johtuisi vain tästä, sillä kennotekniikassa on myös merkittäviä eroja että miten paljon ne tuottavat pimeävirtaa (ja sitä kautta kohinaa) lämpimissä olosuhteissa. Mutta ainakin kaikenlaisia peltier-jäähdytysmodailuja se hillitsee koska jäähdytyselementtiä ei voi kiinnittää kennoon. Muuten vakaaja saisi myös jäähdyttimen massan liikuteltavakseen.