Losmandy G11

Aloittaja jaava, 26.06.2007, 17:59:26

« edellinen - seuraava »

jaava

Luimpas uutta TA:ta ja jäin kateellisena katselemaan kuvia Kaitsun uudesta jalustasta. On se pahuksen tuhdin ja laadukkaan olonen kuvissakin verrattuna minun kiinalaiseen EQ3-2:een. Kyllä tuolla vehkeellä jo voi keskittyä täyspainoisesti optiikkaan ja kuvien ottoon.

Perskuta onko tässä alettava laihdutuskuurille ja kokoamaan jalustapääomaa.

Mielenkiinnolla odottelen Kaitsun omia kokemuksia jalustastaan. Enkä pistäisi ollenkaan pahaksi päästä näkemäänkin sitä.

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

J.Tuukkanen

LainaaÄäni tuli siitä että välykset olivat liian tiukat ja stepperi alkoi silloin tällöin jumittaa, vika korjautui "katsomalla"
Jees , tuntuisi olevan yleinen vika noissa jalustoissa, mutta onneksi niin helppo korjata.
Tässäpä pari tarinaa aiheesta http://www.aozc64.dsl.pipex.com/tips/g11gemini.htm ja
"kehitystarina" http://www.pennastroimaging.com/Technical%20pages.htm
Jari Tuukkanen

Mika H

jatketaampas tätä ketjua, kun uuden jalustan hankinta olisi edessä. Eli käyttäjien kokemuksia suomen olosuhteissa, ja tietysti tärkeimpänä seurantatarkkuus.
Nykyisellään painoa jalustan päälle tulee n. 15kg, ja kuvausputkella optista pituutta 2000mm, joten vanha EQ6 ei ole ihan luotettava, vaikkakin sillä on ihan kohtalaisesti
pärjännyt.

Katselin uutta G11 jalusta täältä:
http://starizona.com/acb/G-11-Equatorial-Mount-wGemini-GOTO-System-P2692C761.aspx
lupasivat lähettää suomeenkin, hintaa kaikkineen  alle 3t€, mutta suosittelivat kylläkin Celestronin jalustoja tämän sijaan ?

Paljon olen viettänyt koneen ääressä lukien käyttäjien kommentteja G11 laadusta, niin hyvästä kuin huonostakin. Mitä enemmän lukee, sitä sekaisemmaksi
ajatukset tulevat. Onko G11 kannattava sijoitus, ja tarviiko sitäkin "virittää" paremmilla matoruuveilla ja moottoreilla ?

Kaizu

#3
Euroopan hinta on päälle neljän tonnin ja luulen tuonkin olevan ennenkuin se on täällä toimivana. Edullien lähtöhinta saattaa johtua siitä että Geministä on nyt julkaistu kakkosversio.
Toisaalta kannattaa varmistaa ettei tuo ole myyjälle käsiin jäänyt asiakaspalautus. Amerikassakin Losmandyä on normaalisti joutunut jonottamaan joten käyttövalmiina varastossa seisova yksilö on kummajainen.

Itse olen ollut tyytyväinen omaan G11:ni. Satuin saamaan aika hyvän yksilön jossa PE jää kokonaisuudessaan alle 5". Kuvaan kaupunkialueella ja taustataivaan suoman minuutin valotukset saan otettua ilman autoguideria. Sellainenkin tosin on mutta se on ollut aika vähällä käytöllä. Ameriikasta saa Losmandyyn myös "super charged" osia mutta minun jalustani sattuu olemaan sellainen jo tehtaalta tullessa. Olen Cloudy Nights foorumilta lukenut että kaikilla ei ole ollut yhtä hyvä tuuri. Losmandy on kuitenkin keskihintaluokan jalusta, ei halpis niin kuin EQ-6 tai Celestron muttei myöskään mikään Astrophysics tai Mathis.  
Eteläsuomen pikkupakkasista ei ole ollut haittaa. Goto toimii kohtuu hyvin, oikeastaan ainoa juttu joka pitää silloin tällöin tarkistaa on että kello on pysynyt ajassaan, minulla kun ei ole jalustassa gps:a. Kuukauden huonon kelin, (seisomisen) jälkeen ensimmäinen kohdistustähti oli useita kaariminuutteja pois okulaarin keskeltä mutta kun laitoin kellon aikaan, osui tähtikin kerralla kohdilleen. Minulla jalusta on asennettu kiinteästi joten napasuuntaus on aikalailla kohdillaan, ainakin kunnes routa taas sulaa. Jalustan päällä on kuormaa 17-25kg, yhdistelmästä riippuen, TAL250K tai sitten 10"F5 kuvausnewton. Paino alkaa olla tämän Losmandyn kykyjen ylärajoilla, seuraavana olisi sitten Titan mutta siinä kohtaa hinta taas pompsahtaa.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Hieman hämmästelen että Starizonassa suosittelivat Celestronia Losmandyn sijaan.
Ehkäpä se Losmandy sitten oli palautuskappale kuten Kaizu arveli.
Paljonko kuormaa jalustalle on tarkoitus laittaa ?

Losmandyyn voi vaihtaa vaikka Ovisionin kalustoa jolla seurantatarkkuutta voi parantaa mutta pidemmillä putkilla/valotusajoilla autoguidausta tarvii kuitenkin harrastaa.
___
Tapio

Mika H

Kyseinen hinta on ollut listoilla jo pitkään, joten ei kyllä ole mikään palautus- tai yksittäiskappale kyseessä.
Geminin versiota ei sanota, on nyt kumpi tahansa. Hinnasta tekee edullisen hyvä euron kurssi. Losmandy on yksi harvoista merkeistä jota yritys suostuu tänne toimittamaan.

Celestronin suosiminen ihmetytti minuakin, suositellut jalustat kun ovat melkein EQ6 klooneja...

einari

Oliko hintaan laskettu jo kuljetuskustannukset (ja alv + tullit) ?
___
Tapio

Mika H

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.03.2011, 13:48:30
Oliko hintaan laskettu jo kuljetuskustannukset (ja alv + tullit) ?
Jokainenhan voi summan laskea itse.
Hinta jalustalla ja Geminillä on n.2300€, alv. tekee n. 500€, rahti n. 100-150€, tullista en ole varma, mutta n. 4,5% varmaankin.

Hintahan tässä kysymyksessä ei ollut se pointti, vaan ne kokemukset jne.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.03.2011, 13:05:04
Losmandyyn voi vaihtaa vaikka Ovisionin kalustoa jolla seurantatarkkuutta voi parantaa mutta pidemmillä putkilla/valotusajoilla autoguidausta tarvii kuitenkin harrastaa.
Minä olen kuvannut pisimmillään vähän yli kolmen metrin polttovälillä, useimmiten 2137mm TAL250K:lla. Jälkimmäisellä pääsen huolellisen napasuuntauksen ja epätasapainotuksen jälkeen lähes 100% saantiin miunuutin valotusajalla.
Normaalisti en voi pidempiä käyttää ilman filttereitä valosaasteen vuoksi. Saantia häiritsevät ohi ajavat junat ja raskas autoliikenne sekä puolilta öin rymistelevä jätehuolto.
EQ-6:n ja G11:n olennaisin ero on seurantatarkkuus. Osan siitä voi jo nähdä päälleppäin eli hammaspyrien halkaisjan. Jos koneistustarkkuudet ovat samat seurantatarkkuus paranee halkaisjoiden suhteessa. Kun vielä koneistustarkkuuskin on pikkuisen parempi niin PE putoaa puolesta kaariminuutista alle 10 kaarisekunnin. Toisaalta 10" on karmean suuri kun polttoväliä on metrejä. 10"=0,048mm/m=n.10 pikseliä kennolla metrin polttovälillä.

Kaizu
Kai Forssen

Jyrki

Minulla on ollut G11 käytössä vajaan pari kuukautta ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. Ostin jalustan käytettynä ja se on alkuperäisillä osilla kuitenkin siten, että rasvat on vaihdettu ja sisusta putsattu samalla. Jos Losmandyä vertaa aiemmin omistamaani HEQ5 prohon niin ero on todella suuri. HEQ5 kanssa sai jatkuvasti olla virittelemässä jotain kun taas G11 kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa missään vaiheessa. Myös seurantatarkkuus on eri luokkaa. Pakkasta on ollut enimmillään -22 astetta.

Jalusta on kiinteän tolpan päällä ja pyöritän sitä etänä läppärin ja langattoman verkon avulla. Käyttöohjelmana on SkyX ja (uudet) G11 Ascom ajurit. Tuntuu toimivan ihan hyvin myös Cartes du cielin kanssa jos ei halua ostaa kaupallista ohjelmaa. Teen aina varsinaisen käynnistyksen ja kalibroinnin (vaatii yhden tähden kalibroinnin kun pysäköity vakio asentoon) Geminin (1) kapulan avulla, jonka jälkeen kytken läppärin, SkyX:n ja Ascomin päälle. Oikean kellonajan se ottaa automaattisesti tietokoneelta käynnistettäessä. Gemini on mielestäni aivan erinomaisen helppo käyttää ja kun siihen laittaa muistiin heti alussa sopivan määrän kohdistustähtiä (itsellä parikymmentä) niin se on yllättävän tarkka. Hyvän mallin laatimiseen ei mene kuin vajaa puolituntia. Ainoastaan meridiaania ylitettäessä olen tehnyt yleensä uudelleen yhden tähden kalibroinnin niin haku osuu paremmin kohdalleen. Tämäkin johtuu varmaan osittain siitä, että pidän tarkoituksella molemmissa akseleissa pientä backlashia. Kokeilen ehkä jossain vaiheessa SkyX (maksullista) lisäpalikkaa T-Point jonka avulla paikkojen pitäisi löytyä vieläkin tarkemmin. Ei vain ole mitään kiirettä sen kanssa kun Geminikin toimii ihan hyvin.

Uudessa Gemini 2 systeemissä on joitain parannuksia ja se on lisäksi kosketusnäytöllä (en tiedä miten toimii Suomen talvessa) Vaikea sanoa onko uudistuksista mitään käytännön hyötyä varsinkin jos jalustaa pyörittää läppärillä. Gemini 1 on ainakin erittäin helppo ja varmatoiminen systeemi.

t. Jyrki        
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Mika H

Kiitoksia Kaizulle ja Jyrkille palautteesta.

Nyt kun vielä löytyisi pääkaupunkiseudulta tällainen jalusta, tulisin mieluusti katsastamaan.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Mika H - 08.03.2011, 18:38:25
Kiitoksia Kaizulle ja Jyrkille palautteesta.

Nyt kun vielä löytyisi pääkaupunkiseudulta tällainen jalusta, tulisin mieluusti katsastamaan.
Järvenpäästä löytyy. Pikkuisen pääkaupungista periferiaan.

Kaizu
Kai Forssen

Mika H

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.03.2011, 18:48:36
Järvenpäästä löytyy. Pikkuisen pääkaupungista periferiaan.

Kaizu
On hitto, olisit heti sanonut.
Laitan sulle meiliä, niin sovitaan treffit.

Timpe

Jalustojen kantavuuksista löytyy tämäkin taulukko: http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.03.2011, 15:06:28
EQ-6:n ja G11:n olennaisin ero on seurantatarkkuus. Osan siitä voi jo nähdä päälleppäin eli hammaspyrien halkaisjan.

Eikös G11:n myötä saa paremman kantavuudenkin (eli 27kg) verrattuna EQ6:n 20kg lukemaan? Käytännössä nämä maksimikuorman erot vastaavat 8" ja 10" Newtoneita kuvauskäytössä. (Tällä 12" Newtonilla G11 jäi liian hentoiseksi, mikä tiesi omalla kohdallani hintaluokan nousemista taas yhdellä hyppäyksellä ylöspäin.)

t. "Newton mies, joka laskee jalustan kantavuudet Newtoneina..." :grin:
- Timo Inkinen

Kaizu

Nehän on melkein samat, kaksi numeroa ja alkavat kakkosella. 10" peiliputki on käytännössä maksimi G11:lle.

Kaizu
Kai Forssen