Millainen jalusta tähtikuvaukseen?

Aloittaja tero, 27.03.2014, 11:00:10

« edellinen - seuraava »

tero

Havaintosuoja olisi kyllä aika luksusta, saati sitten pysyvä jalusta. Saakohan tuon jalustan kuinka helposti kiinnitettyä pysyvään jalustaan, ts. onko jotain valmista mekanismia vai millaisia viritelmiä on tehty? Siis ajatuksena jalustan säilyttäminen sisällä ja havintoa varten ulosvienti.

Kylläpäs menee kiinostavaksi!   :laugh:

tero

Hei taas! Pitkällisen pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin hankkimaan Skywatcherin Skywatcher Star Adventurer travel mount -setin.
Tähtikuvauksesta itsellä on niin vähän kokemusta, joten ajattelin olevan helpompi lähteä pienesti liikkeelle. Pohdin jalustujen välillä star adventurin ja astrotracin välillä, molemmat vaikutti kiinnostavalta. Itsellä on tukeva kamerajalusta jo olemassa entuudestaan, joten star adventurer -setin pystyy siihen kiinnitämään. Lisäksi tilasin kameran ja star adventurerin väliin pallopään (TRITON 360° heavy-duty ball head PH 29 - max. 10 kgs payload) ja Skywatcherin vastapainon tuolle adventurerille. Ulkoimaailaisilla foorumeilta olen lukenut joitakin arvioita star adventurerista ja hvyältä on vaikuttanut.

Jokohan täällä palstalla olevilla on kokemusta star adventurerin käytöstä? Mielelläni kuulisin kokemuksia.

Nyt vain odottelen paketin saapumista ja kirkkaita yötä, että pääsee laitetta käyttämään :)

Isomman jalustan hankinta omalle dobsonille jää myöhemmäksi, kiirettä ei ole :)




einari

Samaa laitetta vähän miettinyt matkakäyttöön ja tosiaan ihan hyviä arviointeja nähnyt.
Laitahan tosiaan tarinaa/kuvia kun olet jalustan saanut käyttöön.
___
Tapio

tero

Jep, ehdottomasti! Nyt vain laitteen odottelua, toimitusaika on n. 1 - 3 viikkoa.
Pitää laittaa laitteesta myös muutama kuva, kunhan saapuu :)


tero

Vielä saa laitetta odottaa. Kyselin eilen ja ilmoittivat toimituksen menevän n. syyskuun puoliväliin.

Huomasin muuten, että yrityksen sivuilla ko. laitteen tuotekuvassa on nyt punainen star adventurer.
Aiemmin kuvassa laitteen väri oli harmaa/metalli. Itsellä ei ole aavistustakaan minulle toimitettavan laitteen väristä.
Tosin ihan sama värin suhteen, kunhan on toimiva laite :)

joni

Jossain foorumilla huomasin että oli mittauksia kolmesta eri versiosta ja v.3 taisi olla paras. Tiedä sitten vaikka kaikki myyntiin pääsevät/tuotanto on tuota? En löytänyt tästä tietoa taikka väreistä.

tero

Lainaus käyttäjältä: joni - 03.09.2014, 12:13:01
Jossain foorumilla huomasin että oli mittauksia kolmesta eri versiosta ja v.3 taisi olla paras. Tiedä sitten vaikka kaikki myyntiin pääsevät/tuotanto on tuota? En löytänyt tästä tietoa taikka väreistä.

Ihan uutta minulle. Tämänhän on vastikään tullut markkinoille käsittääkseni. Voiskohan kyse olla jostain testiversioista?
Joku varmaan tietäisi kertoa tästäkin enemmmän, anyone?

tero

Star Adventureria myydään eri väreissä (harmaa, punainen ainakin).
Kyseessä on kuitenkin sama tuote, vaikka väri olisi eri. Varmistin asian valmistajalta.
Sain vastausviestin mukana star adventurerin manuualin pdf-formaatissa.

Mukavaa, pääsee lukemaan tuon jo ennen laitteen saapumista :)

tero

Edelleen saa odottaa star adventureria. Viime viikolla minulle ilmoitettiin kestävän vielä parisen viikkoa, ennenkuin laite saapuu heille...eli pitkäksi menee odotusaika. Tilasin laitteen 14.8 eli yli kk sitten. Laitteen väri tulee olemaan punainen. Sen tiesivät sentään kertoa.

einari

Kyselin TS:stä ko jalustasta ja kuulin että heille on tulossa 50 kappaleen varaus lokakuun alussa ja seuraava erä aikaisintaan marraskuussa.
___
Tapio

tero

Sama erä varmaan kyseessä. Onneksi tilaus on sisällä, niin saan laitteen toivottavasti muutaman viikon kuluttua :)
Mitenhän täällä foorumilla, onko kukaan ehtinyt laitetta käyttää vielä?

tero

Sain viestiä TS:ltä parisen päivää sitten ja ilmoittivat, että saavat laitteen tämän kuun puolivälissä ja sen jälkeen lähettävät sen minulle.
Huh, onhan kyllä odottamista, pari kuukautta jo mennyt.

Olen nyt syksyn mittaan alkanut katsomaan myös uutta digijärkkäriä. Tarkoitus olisi tilata myös kamera, heti kun saan vaan päätettyä minkä hankin.
Loppusuoralla ovat Nikonin D7100, D5300, ehkä myös Canoin eos 70D. Nikonin D7100:sta olen lukenut hyviä arvioita useita. Pitääpäs selailla täällä foorumilla näitä muitakin keskusteluja, jos löytyisi Nikon D7100:sta kokemuksia.

Ransu

Star Adventurer saapui reilu viikko sitten. Ostin Itävallasta, Teleskop Austria liikkeestä. Samasta paikasta saapui myös tuon isoveli, eli EQ8.
Jalustaa joutui odottelemaan pari kuukautta, ilmeisesti näille on ollut tilausta ja kiinalaiset eivät pystyneet heti vastaamaan kysyntään.

Jalusta vaikuttaa erittäin asialliselta, työn laatu on hyvää ja korkeus- sekä sivuusäädöt onnistuvat helposti. Jalustan rakenne muistuttaa EQ8:a säätömekanismeiltaan.
Otin tähtikuvausmallin jossa mukaan tuli irroitettavalla valaisimella varustettu napatähtäin.

Pääsin eilen ottamaan jalustalla ensivaloja, Canon 600D kameralla ja kahdella eri objektiivilla. 40mm pannukakun kanssa otin kaksi 4m30s valotusta Kassiopeian alueesta ja 85mm samyangilla 1m30 valotuksia Andromedan galaksista. Kummassakin tähdet olivat aivan pistemäisiä, joten jalustan laatu vaukuttaa hyvältä.
Jalustassa on myös autoguidausportti, siitä ei ole vielä kokemuksia.



Testikuva Cassiopeian alueesta, 40mm pannukakku. 2x4min30s
http://www.astrobin.com/full/129716/0/

Testikuva Andromedasta. Samyang 85, f/2.8. 5x1m30s
http://www.astrobin.com/full/129721/0/
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/