Millainen jalusta tähtikuvaukseen?

Aloittaja tero, 27.03.2014, 11:00:10

« edellinen - seuraava »

tero

Hei,
Itselläni on käytössä visuaalihavaintoja varten Sky-Watcher skyliner 200. Viime syksynä hankin tuohon putkeen t-sovittimen ja olen kuvaillut tuon kautta kuvia lähinnä kuusta. Perinteinen kamerajalusta (Manfrotto) on myös käytössä ja taivasta olen kuvannut lyhyillä valotusajoilla. Kamerana on Canonin EOS 450 (ei mikään huippukamera, mutta omaan tarpeeseen kelvannut ihan ok:sti)

Nyt olsii suunnitelmissa on hankkia parempi kamerajalusta tähtikuvausta varten.

Teleskop-Expressin kautta olen katsonut mm. seuraavia vaihtoehtoja:

- EQ3SkyScan, 458 euroa
- EQ3-Astrofoto, 356 euroa

Käsittääkseni EQSkyScan on laadukkaampi tai monikäyttöisempi? Miten tuolla jalustakokoonpanolla onnistuu kuvattavan kohteen seuranta ja kuinka pitkiä valotusaikoja tuon avulla voi käyttää (ilman että tähdistä tulee viiruja?) Ensisijainen tarkoitus olisi siis laittaa jalustaan pelkästään kamera kiinni. Jossain vaiheessahan voisi olla kiinnostavaa kokeilla myös ccd-kameraa. Millainen "setuppi" pitää olla, jotta kuvaa voisi valottaa pidempiä aikoja (useampia minuutteja)?

Toinen asia: mistä löytyisi kattava kuvaus erilaisista kuvausjalustoista, jne. Mulle ei hirveesti kerro EQ, NQ, HQ sun muut lyhyenteet jalustoissa (erot, millaiseen käyttöön suunniteltu, mitä kuvauksessa tarvitaan, jne)

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksisa!


Lithos

Hei!

Mielipiteitä on toki moneksi, omani on se että skyscan jalustan suuntailemisen ährääminen kameran kanssa toisi vaan turhaa monimutkaisuutta lyhyellä polttovälillä kuvaamiseen.

Tuo astrofoto paketti on simppeli ja näppärä, napasuuntaa jalustan ja suntaa kameran kohteeseen ja pistää ajstimen laulamaan. Skyscan jalusta pitäisi suunnata ensin suuntaus tähtiin napasuuntauksen jälkeen, toki sitten voisit saada sen osoittamaan haluttuihin kohteisiin automaattisesti. Varsin laajakulmaisella optiikalla siihen ei pitäisi olla tarvetta... ne kohteet löytyvät kyllä ihan sinneppäin kääntämälläkin. Jos sinulla on sensijaan joku pieni kaukoputki jolla haluat visuaalikatsella, sitten toki skyscan saattaa olla näppärä.

Mutta tämä on vain henk koht mielipide, jos olet sitä mieltä että gotosta on sinun tilanteessasi hyötyä silloin se toki kannattaa hankkia.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

tero

Hei,
Kiitos vastauksestasi! Olenkin jo löytänyt täältä palstalta aihetta sivuavia keskusteluja, pitää jatkaa viestiketjujen lukua vielä. Jos löytyisi aiheesta enemmän tietoa.
Myös youtubesta löytyi joitakin havainnollistavia videoita, joissa kerrotaan jalustatyyppien eroavaisuuksista.

Astrophoto -paketista. Telescope-expressin sivuilla mainitaan, että tuolla setillä pystyisi valottamaan aina kymmeneen minuuttiin asti yksittäistä kuvaa (vaatii varmaan aikamoisen säädön). Olishan tuokin jo huima edistys, jos pystyisi vaikka muutaman minuutin valottamaan ja kuvaisi sitten useamman kuvan kohteesta. Kuvien pinoaminen on minulle vieras alue, joten siinäkin riittää sarkaa. En edes tiedä hyviä mac-pohjaisia softia tuohon, joten opeteltavaa riittää :) "helppous" on tässä kyllä hyvä hyötynäkökulma.

Mitenhän tuo EQ3SkyScan jalustan osalta, kuinka pitkiä valotuksia sen avulla voi tehdä ja vaatiiko putken lisäksi jotain muita laitteita?

Onneksi ei ole mikään kiire hankkimisessa, pitää ensin rauhassa selvittää sopiva vaihtoehto, mikä se sitten tuleekin olemaan.


einari

Astrophoto-paketilla voi ehkä saada 10 minuutin valotuksia tuolla polttovälillä ja kun polaarisuuntaus on kunnossa.
Synscan-paketissa on se etu että siinä on autoguide-liitäntä - eli seurannan virheitä voi korjailla jolloin voi valottaa pitkään ja pidemmilläkin polttoväleillä.
Tämä sitten vaatii kyllä lisäkalustoa - ohjauskaukoputken ja kameran ja tietokoneen, vaihtoehtoisesti ns off-axis guidauksen (jossa ei tarvitse toista kaukoputkea) ja kameran ja tietokoneen.
___
Tapio

tero

Kiitos vastauksesta!
Nyt selkenee asia taas vähän enemmän.

Onko tietokoneena mahdollista käyttää mobiilaitetta (puhelinta, tablettia), omaa kannettavaa?
Käykö tuossa kamerana dlsr-kamera vai käytetäänkö ccd-kameraa?

Tulipas mieleen, että mitenhän mahtaisi toimia oheinen (joskin tämä on nyt kalliimpi jalusta, kuin tuo eq-3)

Itselläni kaukoputkena on dobson -malli, skyw. skyliner 200. Tuon putken saa ilmeisesti kiinnitettyä eq-6 -malliseen jalustaan oheisilla kiinnittimillä:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p1198_Aluminium-Rohrschellen-Teleskop-Tuben-D-230mm.html
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p235_Starway-Dovetail-Plate---Vixen-Style---28cm---Solid-Aluminium.html

Speksien mukaan eq-6 jalusta pitäisi kantaa 20 kg ja skyliner 200 putkella on painoa jotain 9 kg...eli tuon myötä ainakin visuaalikatselu helpottuisi?
Miten tuolla kokoonpanolla kuvaaminen onnistuisi, onko eq-6 jalusta riittävän tukeva noin isolle putkelle? Olenko nyt ihan hakoteillä?

Jos ei sovi, niin sitten pitäisi olla toinen putki käytössä kuvausta (tai ohjausta) varten.

Rahaa tulee siis jokatapauksessa palamaan.

einari

Ohjauskaukoputken kamerana on yleensä pitkiin valotuksiin kykenevä webkamera (merkkeinä ASI, DMK) - bonuksena näissä että voi käyttää planeettakuvaukseen myös.
Tai sitten pieni ccd-kamera (merkkinä esim Lodestar).
Ohjaukseen käytetään pöytäkonetta/läppäriä kun ei noille täppäreille jne vielä oikein ole astro-ohjelmistoja tarjolla, eikä ajureitakaan.

Vähän pelkäsinkin että kysymys tulee että 'mulla on tämä dobson. voisiko sitä käyttää kuvaukseen ?'. ;)
Periaatteessa kyllä, mutta vaikeusastekerroin nousee kun putken koko kasvaa ja polttoväli kasvaa.
Suosittelen aloittamaan kevyellä kalustolla, ehkä kameraoptiikalla ja sitten pienellä linssiputkella (näille löytynee käyttöä myöhemminkin).

Rahaa saa tosiaan kulumaan määrättömästi kun mopo lähtee käsistä kuvaustouhuissa.
___
Tapio

tero

Lainaus käyttäjältä: einari - 28.03.2014, 16:35:21
Vähän pelkäsinkin että kysymys tulee että 'mulla on tämä dobson. voisiko sitä käyttää kuvaukseen ?'. ;)

:laugh:

Kiitos taas vastauksestasi! Selvensi taas asiaa. Joo, ei ole mitään kiirettä hypätä heti suohon, parempi aloittaa pienin askelin.
Mutta periaatteessa on hyvä tietää, että dobsonia voisi käyttää tuohon kuvaukseen.

Tässäpä riittääkin miettimistä sen suhteen, mikä olisi järkevin hankinta. Kunnollinen jalusta ensin ja sitten voi katsoa, miten siitä jatkaa.





MarkoM

Lainaus käyttäjältä: tero - 28.03.2014, 16:58:04
Tässäpä riittääkin miettimistä sen suhteen, mikä olisi järkevin hankinta. Kunnollinen jalusta ensin ja sitten voi katsoa, miten siitä jatkaa.

En ehtinyt aiemmin kommentoimaan, mutta jos sillä mitään merkitystä on, niin ainakin itse olen sitä mieltä, että kannattaa heti kättelyssä hommata se tukevampi jalusta (oli se nyt sitten esim. EQ6, Celestron CGEM tai iOptron iEQ45 - tai joku vieläkin tukevampi). Pääsee huomattavasti pienemmällä vaivalla, kun ei tarvitse yrittää päästä "välimallista" eroon ja maksaa se heppoisempikin jalusta kuitenkin aina jotain (eikä siitä välttämättä saa omiaan takaisin mahdollisessa myyntivaiheessa).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

tila

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 28.03.2014, 19:07:32
En ehtinyt aiemmin kommentoimaan, mutta jos sillä mitään merkitystä on, niin ainakin itse olen sitä mieltä, että kannattaa heti kättelyssä hommata se tukevampi jalusta (oli se nyt sitten esim. EQ6, Celestron CGEM tai iOptron iEQ45 - tai joku vieläkin tukevampi). Pääsee huomattavasti pienemmällä vaivalla, kun ei tarvitse yrittää päästä "välimallista" eroon ja maksaa se heppoisempikin jalusta kuitenkin aina jotain (eikä siitä välttämättä saa omiaan takaisin mahdollisessa myyntivaiheessa).

Samaa mieltä. Muutaman vuoden käytin dobsonia, kunnes ostin seurantajalustan. Päädyin ostamaan EQ6:n.  Hinta vain mietitytti kunnes löysin muutaman vuoden käytetyn. Hieman huoltoa aluksi ja olen ollut hankintaan tyytyväinen. Kantaa paremmin raskaamman putken ja jos homma lähtee lapasesta ehkä helpompi myydä.
Teppo Laitinen

tero

Kiitos kommenteista! Joo, vaikuttaa ihan perustellulta tukevamman jalustan hankinta.
Millainen tuntuma teillä on noiden mainittujen jalustojen osalta (EQ6, Celestron CGEM tai iOptron iEQ45), miten eroavat ominaisuuksiltaan?
Käyttäjien kokemuksia olisi hyvä kuulla.



kommo

Lainaus käyttäjältä: einari - 28.03.2014, 16:35:21
Rahaa saa tosiaan kulumaan määrättömästi kun mopo lähtee käsistä kuvaustouhuissa.
Niiiiiiiiiiiiiiin totta  :cool:
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: tero - 31.03.2014, 10:48:58
Kiitos kommenteista! Joo, vaikuttaa ihan perustellulta tukevamman jalustan hankinta.
Millainen tuntuma teillä on noiden mainittujen jalustojen osalta (EQ6, Celestron CGEM tai iOptron iEQ45), miten eroavat ominaisuuksiltaan?
Käyttäjien kokemuksia olisi hyvä kuulla.

Hankin CGEM:in talven alkupuolella ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, vaikkakin olen käyttänyt tähän asti vain järkkäriä ja teleobiskaa sen kanssa (sekä guidausta). Sillä kokoonpanolla jälki on ollut hyvää ja pitkätkin valotukset ovat onnistuneet. Toki vaikeusaste nousee siinä vaiheessa kun tuohon laittaa kunnon OTA:n keulille.

Suht vähästä käytöstä huolimatta (kiitos talven kelien) CGEM:n käytön on oppinut aika nopeasti, nykyään jalustan kasaamiseen, suuntaamiseen, jnpp menee kaikkineen noin1½ tuntia. Jos jotain huonoa puolta CGEM:stä etsii, niin sen pää on aika painava raahata paikasta toiseen. Mutta se hinta hyvästä jalustasta on vaan maksettava.

einari

Kyllähän hyvä jalusta on se tärkein lenkki ja varsinkin jos kuvaushommat kiinnostaa.
Yksi asia on jäänyt kysymättä eli joudutko raahaamaan kalusto johonkin pimeään paikkaan voitko laittaa kiinteän pystytyksen.
Nimittäin nämä ehdotetut (mitkä sinällään kaikki ovat hyviä vaihtoehtoja) ovat sen verran raskaita ettei niitä pitkiä matkoja/usein viitsi raahata.
___
Tapio

tero

Tarkoitus olisi pääasiassa talon takapihalta havainnoida. Valosaastetta on ympärillä kyllä jossain määrin, mutta täysin pimeää paikkaa ei näiltä kulmilta löydy.
Kiinteä pystytys (tai ainakin oma paikka) on ajatuksena kyllä hyvä.

Miten noiden jalustatyyppien osalta, pidättkö niitä ulkona jatkuvasti vai havaintojen ajaksi kuljetatte ulos?

Millaisia kiinteitä pystytyksiä täällä olevilla on käytössä? Pitää varmaan vähän selailla tätä foorumia, jos löytyisi tähän jo käsiteltyjä aiheita.

JiiHoo

Säilytän jalustaa sisällä ja raahaan sen ulos kuvausta varten. Jos tilanne sallii kuvaamisen useampana päivänä peräkkäin, niin jätän sen peitteen alle odottamaan seuraavaa päivää.

Täytynee itsekin harkita pysyvän jalustan + havaintosuojan rakentamista jossain välissä, forumilta näkyy löytyvän paljon hyviä ideoita/esimerkkejä sellaisen tekemiseen. Tosin tuskin senkään jälkeen raaskisin jättää jalustan päätä pysyvästi ulos, mutta tuppaan itse vaan pelaamaan varman päälle tämän hintaluokan tavaroiden kanssa.