Mihin visuaalihavainnot kadonneet?

Aloittaja Pekka Lehtelä, 17.01.2014, 16:02:15

« edellinen - seuraava »

MarttiM

Lunttasin kirjasta, että Leijonan tähdistössä olevan Algieban kaksoistähden komponenttien näennäinen etäisyys on vain neljä kaarisekuntia, joten ei mistralin havainto hullumpi ole ollut.
Akromaattiset refraktorit 101 mm f/16 ja 80 mm f/15

Timpe

Jep, hyvä nosto mistralilta.  Lisää juttua tuosta Algiebasta ja yleisemminkin kaksoistähdistä löytyy vaikka tältä sivulta: http://www.theskyscrapers.org/double-stars
- Timo Inkinen

MarttiM

Kiitos, Timpe, linkistä mielenkiintoiselle sivulle. :smiley:
Akromaattiset refraktorit 101 mm f/16 ja 80 mm f/15

mistral

Vihdoinkin pääsin katselemaan tähtiä. Venus oli niin eläväinen ettei siitä nähnyt sirppiäkään, ehkä voisi verrata tähtitikkuun ilman kipinöitä. Castor kyllä näkyi kaksoistähtenä, ehkä laitteiston jäähtyminen auttoi. Seulaset oli kaunis näky 50x suurennuksella (ja 68 asteen kentällä), saattoi kuvitella näkevänsä sinisen hohteen kirkkaimpien tähtien ympärillä.

turboruuvi

Ainakin mun piirtäjänlahjani ovat sen verran surkeat, ettei raportointi piirtämällä onnistu. Tuli mieleen digiscoping-vaihtoehto. Simppeli kuva siitä, mitä silmä näki, ja jos vielä rajataan kuvakokoa vaikkapa sataan kilobyteen, vastaisi mukavasti piirrosta, eikä täyttäisi serverin levyjä ihan sikana. Varsinaiset (rankasti käsitellyt ja tuhottomantarkat) AP-tuotokset olisivat sitten asia erikseen.

cmas

Lainaus käyttäjältä: turboruuvi - 07.10.2020, 19:58:14
Ainakin mun piirtäjänlahjani ovat sen verran surkeat, ettei raportointi piirtämällä onnistu. Tuli mieleen digiscoping-vaihtoehto. Simppeli kuva siitä, mitä silmä näki, ja jos vielä rajataan kuvakokoa vaikkapa sataan kilobyteen, vastaisi mukavasti piirrosta, eikä täyttäisi serverin levyjä ihan sikana. Varsinaiset (rankasti käsitellyt ja tuhottomantarkat) AP-tuotokset olisivat sitten asia erikseen.

Vähän tällä linjalla olen itsekin, kun ajanpuutteen vuoksi möin kuvausroinat ja siirryin visuaalihommiin. 5 minuutissa ehtii paljon, myös napsaista sen kännykkäkuvan :)