Vasta-alkaja ajatuksineen

Aloittaja JP2841, 18.12.2013, 22:25:27

« edellinen - seuraava »

mistral

Sinulta onnistuu kohteiden löytyminen hyvin. Oletko koskaan nähnyt M 101:stä? Yritin useamman kerran talvella skannata sitä mutta ei löytynyt. Onko se vaan niin himmeä ettei siksi huomaa?

JP2841

Kyllä tuon olen nähnyt vaikka tuona yönä oli n. 1/4 kuuta näkösällä ja se teki kiusaa. Tosin todella himmeänä näkyi, oikeastaa vain kun hiljalleen putkea liikutteli niin erottui.  Pitääkin ottaa tuo uudelleen käsittelyyn nyt kun on UHC-S filsu käytettävissä
Orion 10"f5 dobson

Lithos

Minulle tuo on ollut yksi vaikeimmista messiereistä hyvin pienenä häivähdyksenä syrjäsilmällä olen nähnyt pienillä putkillani. Se on niin himmeä laajuuteensa nähden että pienikin määrä valosaastetta tai utua taivaalla tuntuu hävittävän sen kokonaan. Myös paljon suurempi kuin odotin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

EJP

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 03.05.2014, 13:58:23
Minulle tuo on ollut yksi vaikeimmista messiereistä hyvin pienenä häivähdyksenä syrjäsilmällä olen nähnyt pienillä putkillani. Se on niin himmeä laajuuteensa nähden että pienikin määrä valosaastetta tai utua taivaalla tuntuu hävittävän sen kokonaan. Myös paljon suurempi kuin odotin.
Minkä kokoisella putkella olet tuon 101:n nähnyt? Olen itse yritellyt sitä jonkun kerran 6" Celestronilla mutta vaikeaa on ollut. Myös M33 on hankala juuri pienen pintakirkkautensa johdosta..

Lithos

Olen nähnyt sen 200mm newtonillani ja kerran pimeällä paikalla olin varma että näin häivähdyksen myös 102mm refraktorillani. Jostakin syystä 127mm maksutovini tuntuu olevan huono DS putki, näen himmeitä kohteita paljon paremmin pienemmällä linssiputkella. Skymax 127:llani en ole nähnyt koskaan häivähdystäkään. Näitä havaintoja on vähän hankala selittää... olin nähnyt kohteen kerran aiemmin newtonillani ja tunnistin oikean kohdan näkökentästä ja tiesin missä kohteen pitäisi olla, sitten vaihtelin suurennosta ja nitkutin hieman putkea kunnes tuntui siltä että näen sen syrjäsilmällä. Voi kuulostaa oudolta mutta tuo tapa toimii parhaiten minulle.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

kjj

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 03.05.2014, 15:57:46
kerran pimeällä paikalla olin varma että näin häivähdyksen myös 102mm refraktorillani. Jostakin syystä 127mm maksutovini tuntuu olevan huono DS putki, näen himmeitä kohteita paljon paremmin pienemmällä linssiputkella.

Tuon maksutovin apupeili peittää melkoisen osan tuosta 127 millistä - linssiputkella samaa "ongelmaa" ei ole.

Edit: Siis pääpointtini oli, että tuollaisen maksutovin ja linssiputken apertuureja ei ole välttämättä mielekästä verrata täysin 1:1.

Pekka Moisio

M101 vaatii vain maltillisen suurennoksen ja pimeän taivaan. Sanoisin että mag 6 ja pimeämmässä niin pitäisi näkyä ihan ok. tässä yksi M101 piirustuksistani. Mag 6,4 10" putki F5 Nagler 22mm ja paracorr. Hyvin näkyi. Kuvaa käsitelty jonkinverran siten että "vastaisi" sitä okulaarissa näkyvää näkymää :)

Lithos

Minä en ole koskaan nähnyt noita kierteishaaroja mutta toisaalta en ole koskaan päässyt katsomaan 10" putkellakaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Pekka Moisio

Ei se iso putki vaan pimeä taivas :) (no kyl se iso putkikin on ihan cool  :cool:)

JP2841

Kyllähän kovin vaalealta taivaalta on aikas turhaa alkaa kovin himmeää kohdetta etsimään.
Pitää kyllä itseniki alkaa tekemään myös piirrokset havainnoistani ja muutenkin kirjaamaan havainnut paljon nykyistä systemaattisemmin. Tähän mennessä ollut etsi-tiiraile tovi - etsi seuraava tyypisttä dokumentointina piirrellyt ko kohteiden sijainnit hahmottelemilleni kartoille vihkoon lyhyen kommentin kanssa. Viimeyönä tein ensimmäiset kokeilut piirtämissä ja onnistuihan se niin hyvin, että valokuvien perusteella pystyi varmuudella sanomaan piirtäneensä juurikin ko. kohteen.
Orion 10"f5 dobson

mistral

Se on tosiaan kumma että 80mm kiikarilla M 101 löytyi edellistalvena mutta tällä 250mm Newtonilla ei ole löytynyt. Kiikarin molempien putkien yhteenlaskettu apertuuri on hiukan päälle 110mm, joten jää pitkälti jälkeen 250mm peilistä. Pakko sen on peililläkin löytyä, tuleehan siitä moninkertainen määrä fotoneita.

Iiro Sairanen

M101:lle pimeä taivas on tärkeämpi kuin apertuurin koko. Pimeällä taivaalla se näkyy 50 mm etsimessäkin pienenä tuhnuna.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 03.05.2014, 20:27:15
M101:lle pimeä taivas on tärkeämpi kuin apertuurin koko. Pimeällä taivaalla se näkyy 50 mm etsimessäkin pienenä tuhnuna.

Totta. Langettakaa se pimeys yllenne :)

JP2841

pitäsköhän pakata muuttokuorma ja muuttaa jonnekkin pohjois saharaan ? Olisi ainakin pimeetä ja mitä olen kuvia katsellut niin ei pahasti valosaastekkaa vaivaisi :D
Orion 10"f5 dobson

Pekka Moisio

Oon miettinyt samaa, mutta Chilen vuoristot houkuttelis enemmän kuin sahara :)