Meteoriitit ja metallinpaljastimet

Aloittaja PETK, 19.09.2013, 14:13:21

« edellinen - seuraava »

tähti_ville

Heippa kaikille kivien tutkijoille,

En tiedä olisiko oikea paikka tälle, mutta pistän kuitenkin.

Satuin törmäämään tälläiseen murikkaan peltoa tonkiessani ja harvoja hiuksia raapiessani.   Painoa kyseisellä metallia sisältävää kivellä on 257g ja magneetti tarttuu kiinni. Kuvat ovat 7mm ruutupaperilla josta voi hieman hahmoittaa kokoa tiedä sitten olenko onnistunut löytämään meteoriitin vaiko muuta kuonaa. Hauholle tulevat harrastajat saavat nähdä kiven ja jos joku osaa sen perusteella sanoa mikä se on niin tarjoan kahvit. ( ilman pullaa tietty ) :grin:

Terveisin Antti

joni

Mielenkiintoisen näköinen kappale. Oletko putsannut vai kiilsikö noin metallisena suoraan maasta? Itse en osaa tuosta sanoa mutta kannattaa tutkia tarkemmin. Mielellään kuulisi ammattilaisten arvion ja oppisi samalla itsekin.

Esko Lyytinen

Ainakin minusta vaikuttaa kiinnostavalta !!
Mutta ei silti liene mahdollisuutta Hauholle kahville nyt lähteä, vaika mieli tekisi  :smiley:

Antaa parempien eksperttien sanoa mielipiteensä. Mutta avelisin että tutkittavaksi on joka tapauksessa lähetettävä. ei tuosta kuvasta voine kukaan ihan varmasti sanoa.
Vaikkapa ihan pienestä määrästä viilajauhetta kykenisin itsekin tutkimaan sisältääkö nikkeliä, mutta lopullinen tarkistus (jos sisältää) sekään ei olisi.

Esko

EDIT: Oli Jonin viesti tullut kirjoittaessani. Olettaisin maassa ilmeisesti hyvän aikaa olleen rautameteoriitin (jos olisi sellainen) olevan ruosteisempi kuin tuo, mutta tiedä häntä.

Esko Lyytinen

Kun mietin voisiko olla jostakin tunnetusta putoamisesta niin tulee mieleen Lammin ceissi vuodelta 2009. Tuli sieltä lännen puolelta muta Hauhon keskus lienee liian kaukana lännessä, jotta mahdollinen aiemmin irronnut fragmenttikaan sinne olisi tullut. Mutta kerrotko vähän tarkemmin löytöpaikan.  Ei ihan tarkkaan tarvi keroa ainakkaan tässä julkisesti ettei houkuttele muiden mahdollisten sirpaleiden etsijöitä paikalle, mutta suunnilleen missä sunnassa ja minkä matkan pääsä Hauhon keskustasta vaikkapa ?

Esko

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: joni - 09.01.2014, 22:32:40
Mielenkiintoisen näköinen kappale. Oletko putsannut vai kiilsikö noin metallisena suoraan maasta? Itse en osaa tuosta sanoa mutta kannattaa tutkia tarkemmin. Mielellään kuulisi ammattilaisten arvion ja oppisi samalla itsekin.


Heippa, tämä on ollut jo vuosia minulla ja muistin sen kun jouluna sisko kävi kylässä ja toi sen tullessaan.
Hän oli putsauttanut jollakin kultasepällä sen joten en tiedä kiven  vaiheista mitään kun olin aikoinani merellä ja tyystin unohtanut koko asian.  Nuorena mukulana en ymmärtänut asiasta mitään muuta kuin että kiva kivi ja onneksi sisko ymmärsi säilyttää sen miltein 45 vuotta ja toi sen takaisin minulle. Joten nyt kun olen seurannut näitä juttuja niin ajattelin jotta voisiko tuo olla jokin rauta meteoriitti ja kirjoittelin tänne.

terveisin Antti

Terveisin Antti


tähti_ville

Hei Esko,

Länsirannikolta Eurajoelta tuon löysin joskus 1960 luvun loppupuolelta oisko ollut 68 tai 69.

terveisin Antti

Esko Lyytinen

OK, ja tässä ajassa olet hyvinkin ehtinyt sen kunnolla puhdistamaan. Ai kerroitkin kultasepän oikein puhdistaneen.
Tuskin siis lienee valokuvaakaan tuoreeltaan ?
Jonkinlaisen kuvauksen voinet kertoa jos muistat lapsuudestasi, ruosteisuudesta ym.

Esko

Jarmo Moilanen

Onhan näitä tavattu tutkituttaa kaiken varalta. Se taas ei onnistu Hauholla ellei joku lähde käymään kahvilla käsi-XRF:n kanssa. Nikkelipitoisuus pitäisi saada tietoon ja sen perusteella selviää onko aihetta jatkotutkimuksille.

Kappaleen pintarakenne on hiukan outo meteoriitiksi. Jopa puhdistetuksi meteoriitiksi joiden myyjiä on netti täynnä (esim. Nantanin, Campo del Cielon ja Canyon Diablon kappaleita puhdistetaan usein). Selväpiirteisiä regmaglyptejä tuossa ei ole joten muistuttaa siinä mielessä eräitä Nantanin tai Campo Del Cielon puhdistettuja kappaletta. Niissä on ollut löydettäessä paksu ruostekerros, jonka alla meteoriitti on syöpynyt kauan ja muuttunut rosopintaiseksi.

Tuossa on edellisen lisäksi outoja suoria samansuuntaisia harjanteita eräissä pinnoissa ja sellaisia en äkkiseltään muista rautameteoriiteissa koskaan nähneeni enkä pienellä hakemisella sellaisia mistään kuvistakaan löytänyt. Nuo rakenteet saavat epäilemään että ihmiskädellä olisi jotain tekemistä tuon kanssa.  :huh:
Jarmo

tähti_ville

Heippa,

Eipä silloin ollut  kameroita ja varsinkaan tietoa näistä kivistä  ei tavallisilla pulliaisilla ollut.

terveisin Antti

joni

Mielestäni tuossa on enemmän tekijöitä jotka viittaavat ihmisen tekeleeseen kuin meteoriittiin mutta selviääpä se tutkimalla. Ei ole kovin harvinaista että suomessa pelloilta löydetään isot määrät rautaa aina rautakaudelta asti. Onkohan kyseiseltä alueelta löydetty vanhaa toimintaa? Jotenkin tuo särmäisyys ja nuo eri suuntiin olevat juovat eivät luo virtaviivaisuuden tunnetta. Silti mielenkiintoinen.

Testiin vain niin selviää asia.

marsil81

Mielenkiintoisen näköinen,kokeilepa vanhaa sulakkeeseen raapaisutekniikkaa,jos viiru on musta,ruskea tms niin ehkä maallinen kivi,mutta jos on harmaa niin saattaa olla meteoriitti..
Osoitteessa www.somerikko.net on hyvä tietopaketti meteoriiteista.
Geologinen tutkimuskeskus Kuopiossa tutkii kaikkia kivinäytteitä.

tähti_ville

Heippa,

   Nyt selvisi kiven tarina, ja oikein kunnolla sisko pääsi muljuttamaan meikäläistä tietämätöntä. Oikein hävettää kun olin itsekin innoissani, että olinko tosissani löytänyt meteoriitin ja sisko sitten sanoi kun kovistelin häntä kertomaan miten juttu oikein meni. Kiitos siitä Eskolle jonka kanssa olen viestitellyt kivestä.

    Siskoni kanssa kyllä kaiveltiin lapsena ja vielä varttuneempanakin kaiken laisia kiviä sekä vanhoja maataloudessa olleita kalusia pitkin peltoa ja siitä hän keksi ostaa tämän kiven minulle 60v lahjaksi kun täytän helmikuussa vuosia.
Minä kyllä pistän tän jekun korvan taakse ja kunkan hänellä on merkkipäivä niin saa tuntea saman kohtalon joskin eri muodossa miltä tuntuu kun päätöntä pässiä vedetään narusta oikein huolella. 
 
   Tosin kyllä Eskon kanssa oli puhetta tutkia onko tämä aito vaiko jonkin tekemä murikka, kun siitäkään nyt sitten ei ole tietoa mistä se on löydetty ja itseäni kyllä kiinnostaa kuitenkin tuo kivi, että mikä se on.

Terveisin Antti 

einari

#42
Jos kerran on ostettu kivi niin eikö silloin ole tiedossa mikä on?
___
Tapio

Jarmo Moilanen

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 11.01.2014, 12:07:19
Heippa,

   Nyt selvisi kiven tarina, ja oikein kunnolla sisko pääsi muljuttamaan meikäläistä tietämätöntä. Oikein hävettää kun olin itsekin innoissani, että olinko tosissani löytänyt meteoriitin ja sisko sitten sanoi kun kovistelin häntä kertomaan miten juttu oikein meni. Kiitos siitä Eskolle jonka kanssa olen viestitellyt kivestä.

    Siskoni kanssa kyllä kaiveltiin lapsena ja vielä varttuneempanakin kaiken laisia kiviä sekä vanhoja maataloudessa olleita kalusia pitkin peltoa ja siitä hän keksi ostaa tämän kiven minulle 60v lahjaksi kun täytän helmikuussa vuosia.
Minä kyllä pistän tän jekun korvan taakse ja kunkan hänellä on merkkipäivä niin saa tuntea saman kohtalon joskin eri muodossa miltä tuntuu kun päätöntä pässiä vedetään narusta oikein huolella. 
 
   Tosin kyllä Eskon kanssa oli puhetta tutkia onko tämä aito vaiko jonkin tekemä murikka, kun siitäkään nyt sitten ei ole tietoa mistä se on löydetty ja itseäni kyllä kiinnostaa kuitenkin tuo kivi, että mikä se on.

Terveisin Antti
Ok. Hyvä että siskosi tunnusti.

Jos kerta on meteoriitti niin on luultavasti Argentiinaan muinoin pudonneen Campo del Cielo rautameteoriitin kappale. Campoa on tullut markkinoille viime aikoina paljon. Campoa on löydetty yli 100 tonnia tähän päivään mennessä, mikä tekee siitä suurimman tunnetun meteoriitin.

Löysin netistä muutaman kuvan rautameteoriiteista jossa näkyy noita harjanteita. Ne olivat juuri Campon ja Nantanin puhdistettuja palasia. Vaihtoehtoisesti voisi siis olla Kiinaan pudonneen Nantanin kappale. Nantanin kappaleet puhdistetaan yleensä ihan metallinkiiltoiseksi ruostumisen estämiseksi, joten senkin perusteella tuo on Campon kappale. Harjanteet ovat nikkelimineraalin (kamasiitin tai tanniitin) lamelleja eli merkki nikkeliraudan kiderakenteesta. Kyse on siis widmanstättenin kuvioinnista joka on tullut esille meteoriitin rapautuessa.

Sekä Campo del Cielo että Nantan ovat IAB rautoja (Campo oikeastaan IAB-MG) joten ne on vaikea erottaa toisistaan ilman tutkimusta. Nantanissa on hiukan suurempi nikkelipitoisuus (6,96% v 6,7%). Hivenaineilla ne varmaan eroavat toisistaan hiukan enemmän.

Ihan yleisenä vihjeenä jos ostatte kiviä lahjaksi jollekin joka kerää kiviä ja mineraaleja. Ostakaa aina näyte josta tiedetään mitä se on ja mistä se on löydetty. Pitää tietää vähintää maa mistä on löytynyt. Näyte jonka löytöpaikasta ei ole tietoa on vähänkään vakavammalle keräilijälle käytännössä arvoton ja menee vaihtoon hyvin pian.
Jarmo

joni

Hyvää tietoa tämäkin ja oppii aina jotain uutta. 

Mitenkähän ruosteisia rautamöhkäleitä olisi hyvä putsata jos epäilee meteoriitiksi? Kirveenterät ja muut olen putsannut sitruunahapolla tai elektrolyysissä.