Digijärkkärin kennon puhdistus

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 19.05.2007, 20:21:57

« edellinen - seuraava »

Timo-Pekka Metsälä

Puhdistin Canon 300D:n kennon metanolilla, nukkaamattomalla liinalla ja muovilastalla. Pikkasen oli pölyä päässyt kertymään kennolle. Tässä tilanne ennen ja jälkeen putsauksen:


Lauri Kangas

Olikos eclipse + sensor swab vai joku muu kaupallinen yhdistelmä, vai jotain ihan omia virityksiä? Itse olen tähän mennessä
tyytynyt vain siivoamaan vessan ja puhaltelemaan siellä pumpulla pitäen imurin letkua kameran vieressä.
Viime aikoina on vain kertynyt vähän isompia tuhnuja, jotka eivät lähde puhaltamalla, ja pitäisi harkita tuommoisia.

Timo-Pekka Metsälä

Eclipse, PecPad ja SensorWand 14mm, alunperin tilattu osoitteesta www.micro-tools.com. Nykyäänhän näitä saa jo kotimaastakin.

JuhaH

Itse olen omaa Nikon D100:n kennoa puhdistanut suoraan paineilmapullosta suihkuttamalla. Jostain syystä kamerakauppias ja maahantuojan edustaja meinasivat saada menetelmästäni sydänhalvauksen. Myös kameran puhidistukseen tarkoitetun paineilman amerikkalainen myyjä vannotti minua etten käyttäisi pulloa kennon putsaamiseen. Kuitenkin oma runkoni on yksi ensimmäisiä Suomessa myydyistä (n. 5 vuotta vanha)  ja olen käyttänyt menetelmaa alusta asti ja melkein kuukausittain. Varovaisesti arvioituna kuvia rungolla on otettu vähintään satoja tuhansia, jos ei miljoonaa eikä kennossa ainakaan kuvista päätellen ole yhtä kuollutta pikseliä lukuunottamatta mitään vikaa.

Yksi konsti olisi viedä kamera maahantuojan huoltoon puhdistettavaksi. Mielessäni on ollut Firmwaren päivitys (omassani on versio 1.01 ja viimeisin lienee 2.x). D100:ssa sitä ei pysty itse päivittämään vaan kamera on kiikutettava huoltoon. Tässä yhteydessä voisi tietysti sen kennonkin puhdistuttaa vähän perusteellisemmin.

Minua alkoi myös kiinostamaan myös tuo Timo-Pekan menetelmä. Mistähän sitä puhdistuskittiä voisi kysellä?

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 29.05.2007, 08:31:55
Itse olen omaa Nikon D100:n kennoa puhdistanut suoraan paineilmapullosta suihkuttamalla. Jostain syystä kamerakauppias ja maahantuojan edustaja meinasivat saada menetelmästäni sydänhalvauksen. Myös kameran

....

Minua alkoi myös kiinostamaan myös tuo Timo-Pekan menetelmä. Mistähän sitä puhdistuskittiä voisi kysellä?

Pullotetussa paineilmassa on se vaara, että ilman mukana tulee muutakin kuin pelkkää ilmaa. Toinen vaara on se, että paineilma kylmentää kennoa ja kenno voi vilustua.

Tuolta löytyy puhdistusvehkeitä: http://www.digitarvike.fi/

dirty

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 29.05.2007, 08:31:55
Itse olen omaa Nikon D100:n kennoa puhdistanut suoraan paineilmapullosta suihkuttamalla. Jostain syystä kamerakauppias ja maahantuojan edustaja meinasivat saada menetelmästäni sydänhalvauksen. Myös kameran puhidistukseen tarkoitetun paineilman amerikkalainen myyjä vannotti minua etten käyttäisi pulloa kennon putsaamiseen.
Paineilmapulloja ei kannata käyttää optiikan puhdistamiseen. Testasin kerran yhtä merkkiä, joka
oli tarkoitettu elektroniikan, tietokoneiden tms. puhdistukseen. Ilma tai ponneaine jättää töhryjä
optisille pinnoille. Onneksi tuli testattua ensin omiin silmälaseihini.
Harri Hytönen

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 29.05.2007, 08:31:55
Itse olen omaa Nikon D100:n kennoa puhdistanut suoraan paineilmapullosta suihkuttamalla. Jostain syystä kamerakauppias ja maahantuojan edustaja meinasivat saada menetelmästäni sydänhalvauksen. Myös kameran puhidistukseen tarkoitetun paineilman amerikkalainen myyjä vannotti minua etten käyttäisi pulloa kennon putsaamiseen. Kuitenkin oma runkoni on yksi ensimmäisiä Suomessa myydyistä (n. 5 vuotta vanha)  ja olen käyttänyt menetelmaa alusta asti ja melkein kuukausittain. Varovaisesti arvioituna kuvia rungolla on otettu vähintään satoja tuhansia, jos ei miljoonaa eikä kennossa ainakaan kuvista päätellen ole yhtä kuollutta pikseliä lukuunottamatta mitään vikaa.

Vau! Tämä menee off-topiciksi, mutta täytyy sanoa, että tuo kuvamäärä on jo varsin kunnioitettava saavutus digijärkkärille. Pakko kysyä, että onko suljin alkuperäinen (joidenkin merkkien kohdalla kun se alkaa oireilla jo muutaman kymppitonnin jälkeen)?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 29.05.2007, 09:04:42
Vau! Tämä menee off-topiciksi, mutta täytyy sanoa, että tuo kuvamäärä on jo varsin kunnioitettava saavutus digijärkkärille. Pakko kysyä, että onko suljin alkuperäinen (joidenkin merkkien kohdalla kun se alkaa oireilla jo muutaman kymppitonnin jälkeen)?

Minustakin on tuntunut, että miljoonaan kuvaan pääsisi lähinnä pokkareilla, joissa ei ole suljinta. Canonilla järkkäreiden sulkimet kestävät kuulemma 20k kuvaa, uudemmille malleille (omalle 30D:lle esim) luvataan 100k.

JuhaH

Jatketaa hieman OT:ta. Ajattelin viedä kameran huoltoon muista syistä, jolloin myös kameran laukaisulaskuri voidaan lukea. No se miljoona nyt oli jo yläkanttiin, mutta joka tapauksessa luku tulee olemaan suuri. Kameralle ei tosiaan ole mitään huoltoja tehty lukuunottamatta kennon putsausta paineilmalla, eikä se ole oireillut mitenkään.  Ainut ongelma on ollut, ettei se aina tottele valintakiekkoa, vaan sitä pitää vähän pyöritellä eestaas. Kameralla on kuvattu tuulessa, tuiskussa, paukkupakkasilla ja vesisateella. Olen joutunut kuvaamaan paljon myös lämmitetyssä saunassa (tiloja). Kerrankin (sauna) kuvausten jälkeen runko oli lämmennyt niin, ettei siihen kärsinyt käsin koskea.

Palaan asiaan, jos todellinen määrä selviää. Se voi todellakin olla ihan mitä tahansa, mutta varovaisetkin laskelmat kuvausmääristä tuottavat useamman satatuhatta kuvaa.

Itse olen harkinnut D200:n ostamista, jolloin vanha satanen jäisi kokonaan tähtikuvauskäyttöön.


Lauri Kangas

Takaisin aiheeseen. Töissä olisi käytössä typpipistooli, mahtaisikohan soveltua kennon putsaamiseen?

Timo Kantola

Olen käyttänyt sensor swabbia - on ihan hyvä.
Nykyään putsaan modatun Canonin (siis kennon edessä ei ole minkäänlaista filtteriä/suojalasia) imemällä pölyt pois lasten limppari pillillä - se paksumpi haitarimallinen pilli. Pillin pystyy aika helposti pitämään noin 1mm päässä kennosta samalla kun imee - imuääni muutuu selvästi, mitä lähemmäs kennoa pillin vie. Kuiva irtopöly lähtee hyvin - sensor swabin säästän likaan joka ei lähde imemällä.

Timo Kantola

Juha R

Itsellä kun tulee kennon puhdistus tulee eteen,sen saa kyllä tehdä joku ammattilainen. Kyselinkin hintojakin vähän,puhdistus vain 5-10 euroa. Ottaen huomioon minun kokemuksen niin tämä tulee varmasti halvemmaksi ;)

Lidl-Maisteri

Olen hankkinut ensimmäinen järkkärini ja olen sillä mielellä liikkeellä, että en pidä objektiivia turhaan koskaan irti kamerasta, koska en halua yhtään pölyä pääsemään tuonne kennolle. Haluaisinkin kuulla vähän ohjeita, että miten paljon tuo haittaa jos esim haluaisin kokeilla kuvaamista suoraan kennolle, ja kamera on minuutteja ilman "suojaa" kennolla?..Eli Likaantuuko helposti.
Per asspera ad asstra.

Uppo

Kyllä sinne pölyä menee vaikka miten sitä pitäisit. Ja sitten kun tuntuu että pölypalleroita on liiaksi niin putsaa kenno!

Seuraava yleisesti: Naurettavaa kun ostetaan kamera ja sitten sitä pidetään about vitriinissä, käytettäväksi ne on tehty.
Jani Virtanen

Vesa Kankare

Onko muuten tuo Sensor Swab soveltuva modatulle kameralle, jossa kenno on paljaana? Eli siis suoraan CCD kennon pinnalle? Mulla ei kyllä ole tarvetta pesuaineille, mutta loput tiukemmassa istuvat pölyt siitä kyllä pitäisi saada irtoamaan. Tuota Timpan menetelmää pitää kokeilla.

BTW, pikku vinkki - Niille jotka ei jaksa putsailla kennoa jatkuvasti (varsinkin modattujen kameroiden omistajat), yksi vaihtoehto on laittaa nk. Insert Filter siihen objektiivibanjonettiin. Näin kameran sisukset ei paljastu ulkoilmalle yms. lian lähteille ja itse Filtteri on helppo puhdistaa. Näitä saa mm. Astronomikilta ja omassa kamerassani istuu tuollainen Astronomikin EOS L filtteri - joka jää tosi tiukasti siihen väliin kiinni.
Vesku
www.vkastronomy.com