Digijärkkärin kennon puhdistus

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 19.05.2007, 20:21:57

« edellinen - seuraava »

Never

Onko kellään tietoa paljonko sensorin puhdistus maksaa kaupassa?

Mulla on 3-4 viikkoa vanha Canon 1000D ja jo nyt kolmen(!) käyttökerran jälkeen sensorissa on sellaista nöyhtää joka ei ilmalla sieltä poistu. Ei viitsisi tästä lähteä reissuun ja pysähtyä puhdistamaan sensoria jokaisessa vastaan tulevassa valokuvakaupassakaan. Kuitenkin kaikki kuvat on aivan varmasti pilalla jos siivousta ei suorita - kiitos valtavien mustien pisteiden kuvissa. Sensor Swab näytti ainakin saavan kehuja...

/Jaakko

PetriKe

Veikkaisin, että vähintään €40,-. Voit myös soittaa ja kysyä esim.
täältä http://www.jastekniikka.fi/yhteystiedot.htm

Itse tein kennon puhdistuksen ensi kertaa pari päivää sitten Sensor Swabilla ja aikani nyhrättyä, lopputulos oli puhtaampi kuin aloittaessa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Kaizu

En ole ikinä puhdistuttanut kaupassa. Olen käyttänyt ilmapuhallinta ja pumpulipuikkoa. Ilmapuhallin on Vehkiksen tekemä ja osat näyttävät olevan peräisin edesmenneestä verenpainemittarista. Muita aineita en ole käyttänyt kuin alkoholia ja sitäkin pääosin sisäisesti.
Uudella Canonilla kuvatessani huomasin että zeniitin suunnasta ensimmäiset ökkömönkiäiset imestyivät kennolle muutamassa minuutissa. Aika nopeasti huomasin että kameran nokalla on syytä käyttää jotain suojalasia, vaikka UV-suodinta. Komakorjain tukkii myös pölyltä tien kennolle.

Kaizu

Kai Forssen

Timo Kuhmonen

Sensor swab ja eclipse litkut on täälläkin käytössä. Hyvin ovat toimineet, en ole käyttänyt D200:sta maksullisessa kennopuhdistuksessa.
Ennen prosessia puhallan isommat kokkareet kennolta ilmapumpulla...giottos rocket blower (iso malli)

Timo Kantola

Sensor swab ja eclipse litkut on täälläkin käytössä. Käytän niitä vain hätätapauksessa. Yleensä roskien imurointi pliillä on riittävä.
Pillejä saa tiimarista...
Timo Kantola

Lauri Kangas

Lenspenin SensorKlear-kynää on kehuttu paljon. Pitäisi olla helppokäyttöinen ja turvallisempi kuin pumpulipuikko eikä tarvitse läträtä litkuilla.

Tilasin tuollaisen mutta kenno on tällä hetkellä puhdas, niin ei ole testattavaa.

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 15.07.2009, 22:42:31
Lenspenin SensorKlear-kynää on kehuttu paljon. Pitäisi olla helppokäyttöinen ja turvallisempi kuin pumpulipuikko eikä tarvitse läträtä litkuilla.

Tilasin tuollaisen mutta kenno on tällä hetkellä puhdas, niin ei ole testattavaa.
Itsellä oli Lens penejä (linssipuhdistukseen), mutta niistä luovuin... Siirsivät likaa paikasta toiseen.
Onko Sensorklear kynässä muuten sama puhdituspinta, joka kerta käytössä - eri puhdistuskertojen välillä ?

Lauri Kangas

Joo sama pinta puhdistaa aina, ja siinä korkissa on joku mekanismi jota pyörittämällä se kärki putsataan puhdistuskertojen välillä. Normaaleilla lenspeneillähän ei voi kennoa puhdistaa, muuten kenno lilluu öljyssä.

Timpe

Itselläni on käytössä tämän vanhempi versio (Arctic Butterfly 724 ilman lediä), johon olen ollut tyytyväinen:
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=3 (josta laajempi esittely)
Varalla lisäksi Sensor swab yms. nestepuhdistukseen, mutta näitä tarvitsee harvemmin.
- Timo Inkinen

jtbo

Hmm, olen nyt huomannut, että pisemmillä valotuksilla tulee kennon yläreunaan kaksi punaista laikkua, mikähän voisi olla syynä?

Tuossa näkyy vasemmassa reunassa aika alhaalla, ikäänkuin kuvan ulkopuolelta olisi punaisen valon hohkaa tullut mukaan:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/2009_2010/linnunrata/18_8_2009_milkyway_korjailtu_IF_AutoCAdj.jpg

Mikään valo ei tuota voi aiheuttaa, sillä toisessa linssissä on sellainen tötterö estämässä hajavalon pääsemistä linssiin ja tulee aina samoihin paikkoihin nuo, tosin vaatii liki 3 minuuttia valotusta.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 21.08.2009, 16:26:32
Hmm, olen nyt huomannut, että pisemmillä valotuksilla tulee kennon yläreunaan kaksi punaista laikkua, mikähän voisi olla syynä?

Tuon violettiin vivahtavan hehkun aiheuttaa ns. signaalivahvistaja (tjsp.), joka on yleensä tuossa kennon reunalla. On ainakin vähän vanhemmissa kameroissa ongelmana, uusimmissa tuo taitaa alkaa olemaan jo aika hyvin hanskassa.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry