Harrastuksesi hintalappu?

Aloittaja xpro, 01.05.2007, 13:36:52

« edellinen - seuraava »

jperala

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 12.04.2016, 20:43:07
Isommalla n= määrällä olisi ihan mielenkiintoista tilastoa. Jokainen käyttäköön sen verran rahaa kuin on tarpeellista/mahdollista. Eikai ketään voi arvioida käyttämänsä rahanmäärän perusteella. Tämä ketjuhan kerää vain harrastajien käyttämää rahasumma, eikä sen tarkoituksena kai ole perustella miten vähän rahaa voi käyttää. Itse siis edustan pienen budjetin koulukuntaa; nyt menään jossain 1700e. tietämillä. Tämäkin johtuu ajan puutteesta; ei ole järkeä kalliita laitteita seisottaa.

Outoa takertua toisten käyttämiin rahasummiin ja jäädä vatvomaan aihetta (blaatu), ei kiinnosta pätkääkään paljon joku on käyttänyt omia/lainattuja/toisten rahoja välineisiin. Ainoa mikä on hyvä nähdä on se että paljon tietyt välineet kustantaa jos suunnittelee putken ostoa, tästä ketjusta saa vähän viitteitä siihen.

Kuten wm-x toteaa niin jollain 1500 budjetilla ei vielään henkseleitä paukutella, toki vähemmälläkin selviää. Olihan minullakin 150/1200 newtoni tolppajalustalla ja seurannalla josta maksoin muutamia kymppejä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pappis

Tähtiharrastus näyttäisi olevan aika samanlaista, kuin hifistely ja/tai kotiteatterikin. Harrastajilla on jopa samoja oireitakin: Puhutaan siitä, kuinka hommaa tehdään tähtien ja avaruuden (musiikin tai elokuvien) ehdoilla ja takia, mutta silti osalle väkeä kyse on kuitenkin ainakin osaksi myös itsetunnon jatkeesta laitteiden nimien tai hintalappujen muodossa (myöntää asian itselleen tai ei). Harva kalliiden laitteiden omistaja pääsee kuitenkaan harrastajana kuitenkaan sille tasolle, että voisi sanoa hyödyntävänsä täysipainoisesti kaikkia laitteidensa erityisominaisuuksia. Mutta, silti tämä on niin #¤%&#! hauskaa ajanvietettä. Ja taatusti paljon hyödyllisempää / kasvattavampaa / sivistävämpää kuin vaikkapa saman rahan kaataminen kurkusta alas tai polttaminen savuna ilmaan. Ja siksi aion jatkaa, vaikka omalla kohdalla ne suurimmat menot taitaa olla vielä tulevaisuudessa.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 13.04.2016, 17:33:19
Tähtiharrastus näyttäisi olevan aika samanlaista, kuin hifistely ja/tai kotiteatterikin. Harrastajilla on jopa samoja oireitakin: Puhutaan siitä, kuinka hommaa tehdään tähtien ja avaruuden (musiikin tai elokuvien) ehdoilla ja takia, mutta silti osalle väkeä kyse on kuitenkin ainakin osaksi myös itsetunnon jatkeesta laitteiden nimien tai hintalappujen muodossa (myöntää asian itselleen tai ei). Harva kalliiden laitteiden omistaja pääsee kuitenkaan harrastajana kuitenkaan sille tasolle, että voisi sanoa hyödyntävänsä täysipainoisesti kaikkia laitteidensa erityisominaisuuksia. Mutta, silti tämä on niin #¤%&#! hauskaa ajanvietettä. Ja taatusti paljon hyödyllisempää / kasvattavampaa / sivistävämpää kuin vaikkapa saman rahan kaataminen kurkusta alas tai polttaminen savuna ilmaan. Ja siksi aion jatkaa, vaikka omalla kohdalla ne suurimmat menot taitaa olla vielä tulevaisuudessa.

Minä myönnän että olen valinnut välineet sen mukaan mitä on mielekästä käyttää siihen tarkoitukseen kun ne on hankittu, niin pieni itsetuntoni ei ole että sen pönkittämiseen tarvitaan 299€ arvoinen linssiputki manuaalijalustalla, siihen hommaan löytyisi varmaan parempia ja kalliimpia ratkaisuja.

Pitäisikö tähän samaan soppaan vetää kateuskortti esiin kun pieni itsetunto on jo mainittu ? Oudoksun vahvasti sitä mihin suuntaan tätä keskustelua yritetään viedä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pappis

Lainaus käyttäjältä: jperala - 13.04.2016, 17:51:54
Minä myönnän että olen valinnut välineet sen mukaan mitä on mielekästä käyttää siihen tarkoitukseen kun ne on hankittu, niin pieni itsetuntoni ei ole että sen pönkittämiseen tarvitaan 299€ arvoinen linssiputki manuaalijalustalla, siihen hommaan löytyisi varmaan parempia ja kalliimpia ratkaisuja.

Pitäisikö tähän samaan soppaan vetää kateuskortti esiin kun pieni itsetunto on jo mainittu ? Oudoksun vahvasti sitä mihin suuntaan tätä keskustelua yritetään viedä.
Jos joku yrittää vedättää, niin minä en ainakaan (en ainakaan tietoisesti). Musta vaan tuntui hassulta alkaa lukea tästä ketjusta samanlaisia argumentteja, mihin törmäsin joskus 1990-luvulla rec.audio.highend -ryhmissä. Ja rinnastin vähän siihen, mutta ehkä se oli vähän vaarallinen veto.

Järkevää tai ei, niin jokainen meistä tekee laitevalintansa itse, omista lähtökohdista ja tarpeista, mutta myös omista ennakkoluuloista, aavistuksista, odotuksista ja uskomuksista käsin.

jperala

Blaatun kommentit ja nämä itsetunto spekulaatiot kuuluisi suoraan huuhaa osastolle, palstan käyttäjät varmaan hyvin tietävät miksi sellaista ei ole. Onhan se yksi tapa saada äänensä kuuluviin, kyseenalaistaa toisen päätökset ja syytellä itsetunnon pönkittämisestä välinehankinnoilla.

Over and out !
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

#185
 Olen yrittänyt tuskin siinä onnistuen kuristaa harrastukseni hintalappua pienemmäksi tekemällä linssiputkista osan, kuoret itse. Optiikkaa en ole oppinut tekemään. Räsäsessä pajassa mankeloidut tuubit on olleet sen näköisiä ettei niitä ilkeä kenellekkään varta vasten esitellä. Mutta pääasiaa, havainnointia olen pystynyt joltisestikin toteuttamaan.

  Hifistelystä en tiedä, en ainakaan tunnusta... Ihme kyllä toistaiseksi suurimmat kiksit olen saanut vielä  kun "uuden" putkikehitelmän läpi näkee jotakin planeettaa tai saa jopa kuvatuksikin sitä. Tottahan jollakin on kymppitonnien LZOS apo silmäteränä olohuoneen nurkassa...Mutta kuten kaikkeen niin tähtiharrastajiinkin mahtuu monen sortin sakkia.

Maratonin harrastaminen kuluttaa tossupareja, postimerkkeily, hyönteisten kerääminen: kaikella on hintansa.
Celestron C14,

TimoSu

Tuhansia mennyt, ja lisää laitan aina kun voin :) aivan upea harrastus ja tottakai kai tekniikka- ja laitepainotteinen.

Rahalla ei voi mitata sitä, mitä olen saanut. Jo pienenä poikana ihmettelin tähtitaivasta, tähdenlentoja, kuunvaiheita ja auringon pimennystä. Nyt saan itse omalla laiteistolla ja kuvan käsittelyllä esim. m42 jo melko hyvän harrastelijatasoisen kuvan, puhumattakaan kuun yksityiskohdista.

Tämä harrastus on vienyt minut lähemmäs universumin ihmeitä kuin mikään muu aikaisemmin.

JuhaPka

Sama täällä..tuhansia on palanut ja loppua ei näy ...ainakaan vielä!, toki pienemmälläkin budjetilla pääseen hyvin alkuun.
70 luvulla tiirailtiin tähtiä Jippo lehdestä rakennetulla kaukoputkella  :azn: .
Mutta onhan tämä hieno harrastus ja muutakin kuin pelkkä kuvaaminen.


TimoSu

Juhalta tärkeä täydennys: pienenellä pääsee alkuun ja aika pitkällekin, lisäisin :) ja visuaalihavainnointi kannattaa aina!

jperala

#189
Tuli nollattua tilanne pari vuotta sitten, nyt on taas hyvä aloittaa alusta ja paukutella henkseleitä. Tällä näkee planeetat ja kuun vallan mainiosti

Linssikaukoputki 60/910 -70 luvulta
EQ jalusta
Okulaarit 6mm ja 20mm + 2xbarlow

Tähän hommattu 1.25 kulma + 3 hyvälaatuista okulaaria, hinta pompsahti heti :)

100€

On myös toinen wanha raato johon uponnut pari satasta, mutta tuosta saa heti nelinumeroisen summan kun myy oikeaan suuntaan, joten ei stressaa :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

MattiH

Kais se on kaikkineen reilun 10k tullut tähän asti... Taitaa olla pikemminkin 15 kun tarkemmin muistelee  :lipsrsealed:

blaatu

Minä harrastan ilmaiseksi, ei yhtään euroa käytetty tähän.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Pappis

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 28.06.2018, 12:58:01
Minä harrastan ilmaiseksi, ei yhtään euroa käytetty tähän.
Meitä on moneen junaan, ja aina joku jää laiturillekin ihmettelemään.

jperala

Lainaus käyttäjältä: jperala - 25.06.2018, 14:16:26
Tuli nollattua tilanne pari vuotta sitten, nyt on taas hyvä aloittaa alusta ja paukutella henkseleitä. Tällä näkee planeetat ja kuun vallan mainiosti

Linssikaukoputki 60/910 -70 luvulta
EQ jalusta
Okulaarit 6mm ja 20mm + 2xbarlow

Tähän hommattu 1.25 kulma + 3 hyvälaatuista okulaaria, hinta pompsahti heti :)

100€

On myös toinen wanha raato johon uponnut pari satasta, mutta tuosta saa heti nelinumeroisen summan kun myy oikeaan suuntaan, joten ei stressaa :)

Tätä on hyvä päivitellä

Dan Beam linssiputki 60/910 20€
Unitron 142 75/1200 OTA + okulaarit (5kpl) + varusteet 150€
Unitron 142 EQ jalusta 150€
Unitron 140 jalusta + kehikko putkelle 250€
Sky Watcher 76/300 dobson + 2 okulaaria 20€
Okulaareja 3kpl ja muita härpäkkeitä 200€ (noin arvio, ei muista jokaisen pikkuosan hintaa)

Käytännössä Unitronin myymällä saisin rahat takaisin.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Denniina

Taitanee hintalappua olla aika tarkasti noin 3k.
Heq5 synscan + sw ed80 linssiputki = 950€
Zwo asi294mc cooled = 1000€
Zwo asi 120mc-s + zwo asi224mc = 400€
Celestronin viiden tuuman newtonputki = 250€
Baader hyperion zoom + barlow = 250€
Ja pientä tilpehööriä mm suotimia, okulaareja, etsimiä, kollimaattoreita.. Varmaan 200€ edestä.

Onhan tuo jo mukava määrä rahaa, mutta kyllä kaukoputkella saa niin mielenkiintoista vastinetta sille rahalle. Paljon enemmän iloa siitä saan irti kuin vaikkapa hintavasta Applen tietokoneesta tai puhelimesta, joita nykyään tuntuu olevan joka toisella vastaantulevalla nuorella. Optiikka myöskin säilyttää jotakuinkin kuntonsa vuosien ajan.