M31 Andromeda

Aloittaja vehnae, 16.11.2012, 23:11:10

« edellinen - seuraava »

VeskuP


Täysikokoinen kuva
Uuden jalustan ensikokeilu. Kamerana Canonin 500D, objektiivi Jupiter 135mm/f3.5 1,5 minuuttia valotusta. Johtuuko tuo tähtien muuttuminen komeetan näköiseksi tuosta objektiivista, kuvan keskellä kuitenkin tähdet ovat ihan hyvän näköisiä? Poistaako lisäkuvien ottaminen ja pinoaminen tuon vai pitääkö ruveta hommailemaan uutta objektiivia?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lithos

F/6 tjsp voisi vähentää virhettä myös kummasti mutta eihän se himmentäminen tähtikuvauskäytössä koskaan miellyttävää ole. Obiskasta tuo johtuu.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VeskuP

Täytyy kokeilla ensi keralla vaikka tuota Nikonin pidempää kittilinssiä mitähän sillä saisi aikaiseksi... Seuraava panostukseni tähän harrastukseen on kuitenkin se uusi okulaari :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

masahiiru

Pistetään tämä omakin ensiräpellys tänne esille. Reilusti oli haastetta linssin huurtumisen kanssa ja eikä jalustan suuntauskaan ollut ihan kohdillaan.  Mutta oppia ikä kaikki, ens kerralla sitten paremmalla onnella  :grin:

- Matti

einari

Oikein hieno ensiräpellys (100x parempi kuin oma vastaava).
Hieman kolmiomaisista tähdistä päättelen että onkohan ollut joku zoomilinssi käytössä.
Kerropa muutkin tiedot.
___
Tapio

masahiiru

Kuvat on otettu Canonin 70-300mm zoom linssillä, taisi olla 140mm zoomia kuvien ottohetkellä ja otos sitten cropattu sopivaksi. Tuossa taitaa olla niputettuna 10-12kpl 2 minuutin guidaamattomia valoituksia. Kokeilin tässä myös ottaa kuvat dithering menetelmällä, joten säästy vaiva darkeilta  :laugh:

einari

Aika hyvin seuranta pelittänyt 2 minuutin valotuksiin.
Mikä jalusta oli käytössä ?
Dithering hyvä olla käytössä mutta darkkeja turha ottaa muutenkaan (järkkärillä).
___
Tapio

masahiiru

Celestronin Advance VX löytyy. Sain vasta nyt hommattua ristikolla varustetun okulaarin joten ehkä ens kerralla saa vielä napasuuntauksen paremmin kohdalleen. Autoguideria olen miettinyt, mutta opetallaan näitä perusasioita vielä jonkin aikaa, myöskään läppärin raahaaminen mukana ei oikein innosta.

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: masahiiru - 27.08.2015, 14:30:03
Celestronin Advance VX löytyy. Sain vasta nyt hommattua ristikolla varustetun okulaarin joten ehkä ens kerralla saa vielä napasuuntauksen paremmin kohdalleen. Autoguideria olen miettinyt, mutta opetallaan näitä perusasioita vielä jonkin aikaa, myöskään läppärin raahaaminen mukana ei oikein innosta.

Ihan mainio otos!

Oletko ajatellut käyttää kameran live-view toimintoa ja AVX-jalustan All Star Polar Alignment (ASPA) systeemiä napasuuntaukseen? Itselläni on myös AVX ja ASPA on ihan kuningassysteemi suuntaukseen.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

masahiiru

Juu, tyytyväinen olen kyllä ollut jalustaan ja tuo ASPA on kyllä aika hyvä systeemi napasuuntauksen tekemiseen. Ite en ole käyttänyt live-view toimintoa ASPA:n tekemiseen. Oon tehnyt aina sen 7mm okulaarilla siten, että tarkennus on ei ole kohdillaan ja tähti näkyy isona ympyränä, ja sitten olen vain yrittänyt saada sen keskelle. Veikkaan, että tuolla ristikko-okulaarilla ja barlow:ta käyttäen napasuuntauksen saa paremmin kohdilleen.

lapimmies

Kun en muutakaan ryhmää keksinyt niin laitanpa kysymyksen tänne, olenhan vielä aloittelija.
KUvassa Andromeda jota on kuvattu suotimien läpi ja sitten pinkattu ja venytetty.

Nyt minulla hieman ihmetyttää, että mistä tulee nuo RGB virheet joka näkyvät hyvin osasuurennoksessa. Noita on koko kuva-alalla. Ne näkyvät osavaloituksissakin, ja niissä on jotain säännönmukaisuutta. useasti esim. vihreän viivan päissä on punaiset pisteet jne.

Ja kalibroiduista kuvista on pinkka tehty.



lapimmies

Vastaankin itse itselleni. Onko peräti niin, että kalibrointikuvat ovat liian vanhoja, ja siellä on uusia kuumia pikseleitä ilmaantunut? Ja nyt kun kuvia pinotaan, ne kuumat pikselit eivät olekaan samassa kohdassa, koska pinkkausohjelma mätsää kuvat tähtien mukaan. Siitä johtunee tuo samnkaltaisuus virhe RGP patterneissa...

wm-x

Nuo on kuumia/kylmiä pikseleitä. Seuranta on tuon verran heittänyt. Ditheröinnillä pääsee noista eroon ja välttämättä ne darkki ruudut ei aina toimi oikein kalibroinnissa.