Olen katsellut taivaalta kaikennäköistä jännää jo jonkin aikaa neuvostoaikaisella TAL-1 -kaukoputkella, ja vähän koittanut kuvaillakin okulaarin läpi, yleensä tulee suttua, mutta joskus jotain näkyykin. Nyt olen saanu parit kuvat päivänvalossa kuvattua, toisen käsivaralta primary focus -tyyliin ilman okulaaria, irrotettuani focuserin (suomeksi en tiiä mikä se on) kaukoputkesta, mutta tämä metodi vaatisi kunnolla toimiakseen kai pääpeilin nostoa, enkä ole tähän vielä ihan valmis, koska onnistuessaankin se tekisi visuaalihavainnoinnista mahdotonta/vaikeaa. Lupaavampia kuvia olen saanut kiinteällä kamera-okulaari-hässäkällä, barlowin ja 25mm okulaarin läpi. Pihapiirin puiden latvojen lehdistö näytti tällä metodilla ihan kivalta videolla ja valokuvana.
Uskoisin, että planeettojen kuvaaminen voisi nimenomaan videona ja manuaaliseurannalla olla mahdollista. Andromedastakin tms. syvän taivaan kohteestakin haluaisin jotain saada filmille. Onko teillä muilla minkälaisia kokemuksia TAL-1:n avulla kuvailusta? Ja osaatteko sanoa mitään videon käytöstä havaintoihin ylipäänsä?