Slope Rock Observatorio

Aloittaja PetriKe, 05.04.2007, 14:43:21

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Tuossa tontilla on n. pari metriä turvetta ennen kuin hiekka tulee vastaan, joten siksi massanvaihto. Tontille tulossa rivari ja sen asemointiin saati valoihin ei ole minkäänlaista sanavaltaa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 20.09.2009, 11:16:20
Tontille tulossa rivari ja sen asemointiin saati valoihin ei ole minkäänlaista sanavaltaa.

Kuulostaa pahalta, rivareissa kun on yleensä "kunnon" pihavalaistus.
Timo Kantola

PetriKe

Hetki sitten käytin Takahashin putkea ensimmäistä kertaa elämässäni eli kollimoin RC-putken apupeilin :smiley: Ja sehän oli säätöä vailla ja vielä melko reippaasti :shocked: No, tänään vielä edessä pääpeilin kollimointi ja sitten nähdään miten vaikuttaa lopputulokseen.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 23.09.2009, 19:11:01
Hetki sitten käytin Takahashin putkea ensimmäistä kertaa elämässäni eli kollimoin RC-putken apupeilin :smiley: Ja sehän oli säätöä vailla ja vielä melko reippaasti :shocked: No, tänään vielä edessä pääpeilin kollimointi ja sitten nähdään miten vaikuttaa lopputulokseen.

Onnittelut hyvän merkin valinnasta  :azn:
Kerro sitten ihmeessa millaisia kokemuksia kollimointiputkesta sait. Voisin ehkä itsekin harkita vastaavaa VC:een.
Miten kollimointiputki muuten kiinnitetään? Tuleeko kierteillä vai okulaariholkilla?
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: dirty - 23.09.2009, 21:29:12
Onnittelut hyvän merkin valinnasta  :azn:
Kerro sitten ihmeessa millaisia kokemuksia kollimointiputkesta sait. Voisin ehkä itsekin harkita vastaavaa VC:een.
Miten kollimointiputki muuten kiinnitetään? Tuleeko kierteillä vai okulaariholkilla?

No niin, tarina jatkuu. Harrille vastaukseksi eli kollimointiputki kiinnitetään kierteellä. Se on ainoa tapa varmistua optisen akselin suoruudesta ja sitä kautta kunnon lopputuloksesta. Homma on helppo tehdä ja itsellä apupeilin kollimointiin meni aikaa n. 30 minuuttia.

Pääpeilin kanssa onkin sitten tullut tuherrettua jo pari iltaa. Eilen aloin reilun puolentoistatunnin säätämisen jälkeen päästä jo lähelle. Kohteena Perseuksen kaksoistähtijoukko. Kuvan oikeassa alakulmassa tähdet ovat edelleen hiukan epäsymmetrisiä ja säätötyö jatkuu edelleen seuraavan selkeän yön tullen. Muuten aletaan olla jo lähellä. Tämän kuvan seuranta on tehty kuvauskameran seurantakennolla eli samalla polttovälillä kuin kuvauskamera. Halusin nähdä, paljonko parempaan lopputulokseen pääsen verrattuna erillisen ohjausputken käyttöön.

Laitan tähän liitteeksi (omat web-sivut ei jostain syystä toimi) koko kuva-alan jpegin. Kuva 2x10 min, pienennetty foruumille sopivaksi.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Mikä kierre putkesta löytyy?
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: dirty - 27.09.2009, 12:46:36
Mikä kierre putkesta löytyy?

Netistä löytämästäni ohjeesta löytyy kierteen kohdalta merkintä M36.4 P=1.0. Itse tilasin putken ja sovitteen (RCOSin tekemä) suoraan Deep Sky Instrumentsilta. Ylvalta löytyy myös eurooppalainen versio, mutta en tiedä sen kierteistä ja samankaltaisuudesta USAlaiseen versioon verrattuna.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Hmm, tämän manuaalin mukaan Tak kollimaatioputki ei sovellu minulle.
VC200L:ssä ei ole merkattu apupeilin keskikohtaa ja lisäksi kentän tasoittaja on VC:ssä kiinteästi asennettu baffleen.

"However, it cannot be used on a Cassegrain instrument that employs a relay lens as
part of it optical system."

"It is necessary to have a center dot on the secondary mirror to use this collimating scope."

Harri Hytönen

PetriKe

Jep, apupeilin keskikohta pitää olla merkattu, jos aikoo Takahashin kollimointiputkea käyttää. Omassa RC:ssä se on tussilla tehty pieni ympyrä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Kollimointistory jatkuu. Eilen käytin 3,5h pääpeilin kollimointiin ja lopputulos oli huonompi kuin aloittaessa :huh: Eli, apupeili kollimoitu kollimointiputkella aivan kohdilleen. Pääpeilin kollimoinnissa käytin apuna CCDInspector-ohjelmaa, jolla kollimoinnin voi hoitaa CCD-kameran avulla. Ohjelmassa on kaksikin eri kollimointitapaa: yhden tähden sekä koko kuva-alan kollimointityökalut.

Ensin käytin yhden tähden työkalua, mutta näytti vievän aivan vikaan ja vaihdoin koko kuva-alan työkaluun. Sillä pääsin taas lähemmäs oikeaa, mutta oli lopetettava yhden aikaan yöllä. RC:n pääpeilin kollimoinnissa käytetään kolmea kahden ruuvin settiä. Toinen ruuvi on pull ja toinen push. DSI:n putkessa valmistaja suosittaa vain kahden setin käyttöä, koska yksi setti pitää peilin 'aloillaan'. Vaikeudet johtuu joko huonosta seeingistä, huonosta ohjelmasta, huonosta putken säätömekaniikasta tai ukosta itsestään. Ja taitaa tällainen RC-putki olla muutenkin tarkka kollimoinnistaan.

Homma jatkuu taas seuraavilla selkeillä ja 'onneksi' on tuo Kuu tulossa taivaalle möllöttämään, niin ei mene hyvät kuvauskelit säätämiseen :smiley:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Kuulostaa tutulta tarinalta. Myös VC200L on haastava kollimoitava. Johtuu varmaan hypebolisista peilipinnoista.
Mulla meni pääpeilin säätäminen alussa metsään sen vuoksi, että se oli alunperin liian kaukana oikeasta tuottaakseen CCDI:llä mitään järkevää.
Sen jälkeen kun luin netistä yhden ohjeen siitä, miten Cassegrain optiikan saa karkeasti kohdalleen tähystämällä putkea edestä ja takaa kiikarilla, sain myös hienosäädön lopulta pelittämään CCDI:llä.
Siis ainoastaan tämän jälkeen sain kollimoinnin konvergoitumaan. VC:ssä on myös samat kolme ruuviparia, olen tarvittaessa säätänyt niitä kaikkia.
Ruuveja tulee säätää tosi maltillisesti. Sitten kun lähestyy oikeata kohtaa, niin korkeintaan 1/16 tai 1/32 kierrosta kerralla.
Näin ainakin VC:ssä. Olen käyttänyt CCDI:ssä nyt pelkästään yhden tähden kollimointia. CCD kamerani on liian epäherkkä sille toiselle tavalle, kun valotusaikaa tarvittaisiin niin paljon ja seurannan tarkkuus alkaa vaikuttamaan pikkuriikkisen tähtien muotoon. Seeing asettaa rajan sille, kuinka lähelle parasta kollimointia pääsee. Sitten kun se CCDI:n punainen viiva rupee hyppimään tasaisesti kaikkiin ilmansuuntiin, niin lienee paras lopettaa ja jatkaa paremmalla seeingillä uudestaan.
Harri Hytönen

PetriKe

Juttua kollimoinnista välillä :wink:
Jaksoin eilen alkuillasta tehdä yhdet säädöt ennen muutamaa pilvilauttaa. Säädin ruuveja niin vähän, että sitä voi tuskin vääntämiseksi sanoa. Eli juuri kun säätöruuvi alkoi kääntyä, lopetin säätämisen. Kuvissa tulos ennen (kollimointi 3.2") ja jälkeen (2.8") säätämisen eli todella pienellä säädöllä on loppuvaiheessa suuri merkitys. Vielä saa pari kertaa olla ruuveja kääntävinään, niin aletaan olla kohdillaan.

Laitoin ruudun myös tornin ir-kameran ottamana. Eli nyt on live pimeänäkökamera tornissa, niin näkee jalustan liikkeet ja voi varmistua kaiken olevan kunnossa.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

DarkSide

Moikka..

Hmmm..  Taas lisää laitteita :huh:  Eipä taida MOAG off-axis härdellistä Suomessa ollakaan kokemuksia..
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Eikö AO-L olisi ajanut myös saman asian?
..Ja perään lisää: Mitkä on tuon MOAG:n edut AO-L:ään nähden?

Toki ulkoinen guider-kenno mahdollistaa myös kirkkaamman seurantatähden valinnan..

..Näinköhän pilviset kelit taas saapuvat  :grin: :grin:

t.Jyrki  :wink:

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 06.10.2009, 11:52:43
Moikka..

Hmmm..  Taas lisää laitteita :huh:  Eipä taida MOAG off-axis härdellistä Suomessa ollakaan kokemuksia..
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Eikö AO-L olisi ajanut myös saman asian?
..Ja perään lisää: Mitkä on tuon MOAG:n edut AO-L:ään nähden?

Toki ulkoinen guider-kenno mahdollistaa myös kirkkaamman seurantatähden valinnan..

..Näinköhän pilviset kelit taas saapuvat  :grin: :grin:

t.Jyrki  :wink:

AO-L vaatii joko erillisen guide headin tai STL-kameran sisäisen guider kennon toimiakseen. Jos käyttää STL:n sisäistä kennoa, niin valo tulee aina suotimien läpi, joten kuvaaminen kapeakaistasuotimilla mahdotonta. Jos käyttää erillistä guide headia, niin tarvittan off-axis guider tai erillisen guide putki. Guide putken kanssa tulee ongelmia taipumien kanssa. AO-L:n kanssa ei käy kun MOAG ja se taas aiheuttaa vinjetointia. Minä tilasin Monster MOAGIN, jonka halkaisija on suurempi, mutta ei käy AO-L:n kanssa. Monsterilla pääsen eroon taipumasta ja voin guidata kapeakaistaisilla suotimilla. Odotan SBIGin tulevaa isoa AO-laitetta. :wink:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa