Slope Rock Observatorio

Aloittaja PetriKe, 05.04.2007, 14:43:21

« edellinen - seuraava »

ken


Lainaus käyttäjältä: pappa - 16.02.2009, 00:10:49
Katselin eilen uudestaan "tähtiharrastus-tiedettä" ohjelman nauhalta. Paljon on Petrin vermeet siitä menneet eteenpäin. Onko vanhat menneet kiertoon? Tuolla arsenaalilla voi jo alkaa tekemään tosiaan tiedettä. Seuraava askel lienee observatorion perustaminen kauko-ohjatuksi, kauas pois valosaasteen ulottumattomiin.

Sitä ei taitane tulla. Onnea vielä kerran ja mielenkiintoista on seurata.
Tervehdys

Mistäköhän löytyisi tuo video, haluaisin nähdä sen. Itse olen melko vihreä vielä. Eka vuosi tämän harrastuksen parissa tuli nyt täyteen tällä viikolla. Paljon olen oppinut mutta vielä enemmän on edessä. Paraikaa teettämässä tolpan päälle HEQ5 istukan. Tolppa on pienessä havaintosuojassa.

KW
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

pappa

Jaa'a, löytyisiköhän se ylen arkistosta. Lienee sen voisi saada ohjelman tuottajaltakin, olikohan se tutkittu juttu.

Tilasin aikanaan Linux dokumentin dokumenttiprojektin tuottajalta DVD:nä, onnistuisikohan sama tuossa. Se vaatii vähän salapoliisin vikaa että jaksaa metsästää lähteitä.

Olen nauhoittanut sen puolinopeudella, jonkinlaisesta lainaus menettelystä voidaan sopia jos ei mistään löydy.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: ken - 18.02.2009, 10:04:56
Tervehdys

Mistäköhän löytyisi tuo video, haluaisin nähdä sen. Itse olen melko vihreä vielä. Eka vuosi tämän harrastuksen parissa tuli nyt täyteen tällä viikolla. Paljon olen oppinut mutta vielä enemmän on edessä. Paraikaa teettämässä tolpan päälle HEQ5 istukan. Tolppa on pienessä havaintosuojassa.

KW

Minulla on tuo DVD:llä sekä digiboxinauhoituksena .rec muodossa (655MB).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

#168
Käytin tänään surkean tähtikelin hyödyksi ja optimoin CCD-kameran kohdistusta optisella polulla käyttäen avuksi CCDInspector ohjelmaa. Ihmettelinkin, kun RC:n kuvissa tähdet olivat hiukan epäsymmetrisiä kuvan vasemmassa alakulmassa.

Ajoin CCDInspector 'Curvature' grafiikan ja se näytti ensialkuun ylemmän kuvan mukaiselta. Virittelin tuon grafiikan pohjalta palan kameran ja sovittimen väliin ja pääsin jo aika hyvään tulokseen (alempi grafiikka). Kameran kallistus oikeni 21%:sta peräti 7%:än!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

RC-putken ensivalo TÄÄLLÄ

Kollimointi vielä poskellaan ja säätötyö jatkuu. Näissä RC-putkissa huono kollimointi näkyy heti lopputuloksessa, valitettavasti.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J-P

ONNITTELUT!!!

Olen huomannut, että aina uuden laitteen saapumisen jälkeen alkaa myös
uuden opettelu. Joskus tuntuu sitten turhauttavalta kuvata, kun tietää,
että laitteella pystyy paaaljoon parempaan, mutta kun kaikki ei vielä vaan ole ihan
kohdallaan. "Sinuiksi" pääseminen uuden, aina vaan vaativamman, tekniikan kanssa vie aikansa.

On kyllä mahtava instrumentti, kuvasta saa hyvin käsityksen mihin ollaan menossa.

Kiitokset vielä erittäin mielenkiintoisesta ja valaisevasta läpileikkauksesta Supernovajahtiin laitepäivillä.

J-P

DarkSide


Onnittelut myös minulta  :wink:
On se vaan huikean tarkka kuva ja yksityiskohdissa löytyy!!!! Nyt kun mietitään näitä kevään
kelejäkin, niin täytyy sanoa, ettei yhtään "kunnollista" ole ollut.. Ja niillä keleillä saa TUOMMOISEN
kuvan :shocked: Valoitustakaan rapiat 3 tuntia ja varmaankaan ei jää vielä siihen  :undecided:

..Vai ruosteessa? Eipä siltä näytä.. Tuosta saisi jo sellaisenaan hienon posterin seinälle, jota kelpaa
näytellä alan harrastajillekkin.

Nyt niitä kelejä vaan lisää!!!   Terv. Jyrki  :wink:

Ps. KIITOKSET hienoista esitelmistä laitepäivillä teille.. (myös J-P)

PetriKe

Nöyrät kiitokset J-P ja Jyrki!

On se vähän eri homma kuvata 380mm APO:lla wide-field kuvia, kun 1850mm RC:llä galakseja. Homman vaikeusaste nousi huomattavasti ja uusia säädettäviä asioita tuli sata lisää. No, kiva kun saa oppia uutta!

Harmittaa, kun en muiden menojeni vuoksi voinut jäädä kuuntelemaan J-P:n esitelmää. Olisin todella halunnut nähdä/kuulla, miten Photoshoppi taipuu ammattilaisen käsissä :cry:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Sain sitten eilen RC-putken kollimoinnin suht kohdilleen miltei kahden tunnin säätämisen jälkeen. Käytin kollimoinnissa apuna CCDInspectorin 'single star collimation' -työkalua, joka osoittautui oivaksi apuvälineeksi CCD:llä kollimoitaessa.

Kuvasin heti kollimoinnin päätteeksi testiksi M13:sta, jonka tulos löytyy
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1075.msg33454#msg33454
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 25.03.2009, 11:17:50
Sain sitten eilen RC-putken kollimoinnin suht kohdilleen miltei kahden tunnin säätämisen jälkeen. Käytin kollimoinnissa apuna CCDInspectorin 'single star collimation' -työkalua, joka osoittautui oivaksi apuvälineeksi CCD:llä kollimoitaessa.

Olen itse myös todennut saman menetelmän parhaaksi VC200L:n hienosäätöön. Keinotähdellä tuntuu saavan paremman lopputuloksen kuin oikealla.
Harri Hytönen

PetriKe

#175
Eilen illalla huomasin/tajusin, että kollimointien ja muiden säätöjen jäljiltä en ollut muistanut treenata autoguideria uudestaan, joka aikaisemmin johti hieman puutteelliseen seurannankorjaukseen. Siinä samassa tajusin myös, että FocusMaxin tarkennusrutiini oli myös kalibroimatta, joka puolestaan oli johtanut hiukan epätarkkaan automaattitarkennukseen. Korjattuani nämä, kuvien tarkkuus sekä seurannankorjaus paranivat huomattavasti!

Onneksi tuli mieleen ennen eilisen kuvauksia :huh:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Valmistautuminen uuteen kauteen on alkanut! Tornin siivoustyöt on nyt tehty ja tötteröt pyyhitty pölyistä. Seuraavaksi ohjelmistojen testaus ja tornin etätoimintojen perustsekkaus. Sitten voisikin selkeän sään sattuessa ottaa muutaman 'kalustolaukauksen'.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Naapuritontin massanvaihtotyöt on alkaneet :cry: Kaivuun, kivien siirtelyn, kuorma-autojen ja muun touhuamisen jäljiltä on jäänyt epäilys, että putken suuntaus on saattanut hiukan 'kärsiä'. Seuraavan kirkkaan kelin aikana täytyy ajaa polar alignment wizard eli tarkistaa jalustan suuntaus.

Samoin pelkään, että kuivemmilla keleillä alkaa pöly lentää (onneksi syksy ja sateet tulossa). Tontti on tornista katsoen etelässä.

Torni montun taustalla tuo pieni valkoinen 'roskapönttö', jossa on siivet katolla. Kuva otettu 19.09.2009.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Lauri Uusitalo

Toivottavasti ei tarvitse naapurin kanssa painia pihavalojen suuntauksen ja kirkkauden kanssa.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Timpe

Tuleeko tuohon tontille 10 krs. kerrostalo tai vastaava, kun perustuksia tehdään tuohon malliin?
- Timo Inkinen