Uskomatonta Petri :)
Onneksi olkoon erittäin hienosta järjestelmästä
Täytyy sanoa, että olen jo pitkään ihaillen katsellut noita robottiobservatoriojuttuja. Voisiko mitenkään olla mahdollista, että te alan osaajat koostaisitte jonkinlaisen säikeen tänne foorumille, johon tulisi esim. softia, rakenteita, linkkejä yms. josta voisi asiaa opiskella eteenpäin.
Robo Domet on luettu ja sieltä vähän opiskeltu, mutta esimerkiksi tuo kännykkäasia on varmaan Digital Dome Worksin porukoille aivan uutta - ellei sitten ole heidän järjestelmänsä peräti ja mun tiedot vanhentuneita. Tokihan näiden viritys on kotimaan oloihin aivan eri asia, esim. lumet sun muut.
Mutta olisi erittäin hieno teko jos saataisiin yhden säikeen alle vaikka teemalla kaukoputken etäohjaus tai etäohjattu observatorio noita linkkejä sun muuta tietoa...
Jonkun mielestä voi olla, että automaation kanssa ei olla enää observoimassa oikeasti ollenkaan, mutta mielestäni vasta tällaisella teknologialla todella vapautuu aikaa ihailla taivaan tapahtumia kun ei tarvitse säätää ja virittää.
Voi vaikka visuaalihavainnoida samalla kun putki skannaa ja kuvaa tiettyjä kohteita tai tekee valotusrutiinia. Ja mikä hienompaa kuin olla itse kotona ja jossain upealla havaintopaikalla robodome hoitaa asioita omin päin. Nykyaikana on myös niin, että erilaiset virittämiset ja muut on aina kynnyskysymyksiä kun tuntuu että aika on muutenkin kortilla. Eli kaikki helpotus on harrastusta edistävää ja taivaan alle aina pääsee ihmettelemään.
Sir Patrick Mooren toimittamana on ilmestynyt kirjoja Small Astronomical Observatories ja More Small Astronomical Observatories (jonka hiljattain hankin). Kyllä nämä teidän systeemit on niin aivan eri valovuosiluvuilla kuin tuossakin kirjassa kuvataan!
Teillä on älyttömän paljon osaamista, jota olisi hienoa saada jakaa ja ihmetellä.