USB verkkohubi yhteensopiva CCD -kamera?

Aloittaja mals77, 03.07.2012, 21:29:58

« edellinen - seuraava »

mals77

Olin jo vakuuttuneesti hankkimassa IS:n GigE -liitännällä olevaa kameraa, kunnes aloin vertailla hintoja nk. "oikeisiin" CCD -kameroihin ja tajusin, kuinkaa paljon joutuisin maksamaan pelkästä liitännästä. Tämän vuoksi lähdin vielä tiedustelemaan, onko jollain kokemusta/tietoa jonkin CCD -kameramallin yhteensopivuudesta USB verkkohubin kanssa? Minulla on kaksi epäonnistunutta kokeilua kahden eri web -kameratyyppisen CCD -kameran kanssa, mutta olen varma, että yhteensopivia malleja täytyy löytyä, kun vain tietäisi minkä. Kaikki Canonin EOS:t ja uskoakseni ainakin muutkin järkkärit ovat yhteensopivia, samoin myös JMI:n motofocus -ohjain ja jopa sarjaporttiadapterit. Kaikki nämä tunnistautuvat USB verkkohubille ja ovat siis käytettävissä. En ymmärrä, miksi näin ei ole CCD -kameroiden kohdalla, mutten jaksa uskoa, että näin olisi läpi linjan, ainakaan hiemankaan "älykkäimpien" kameroiden kohdalla.

Olen kiitollinen jokaisesta tiedonmurusestakin tämän asian tiimoilta!
-Mikko-

Edit: Tästä on kyse: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1208/cksdm/Belkin-Home-Base-langaton-USB-hubi

Timpe

Olisikohan näissä hub-ongelmissa enemmänkin kyse virran riittävyydestä eri laitteille kuin varsinaisista yhteensopivuusongelmista? USB-hubin ja USB-laitteen yhteistoiminnan kannalta riittää, kun kummatkin tukevat USB-standardia ja hubin USB-porteista tulee riittävästi syöttövirtaa kytkettävän laitteen käyttöön. Itse hubi on näin laitteen kannalta "läpinäkyvä", vaikka se itse näkyykin tietokoneessa omana USB-lisälaitteenaan.

Käytännössä tällaiset hubit taitavat olla kaikki varustettuja erillisellä virtalaitteella ja niiden spekseissä on selvästi kerrottu laitteen ominaisuudet, kuten syöttövirrat yms. tekniska. Ks. esimerkki laitteesta. Yleensä nuo ovat metallikoteloissa ja niissä on jokin "industrial" tai "industry" -merkintä tuotetiedoissa. Näiden hintaluokka on viidestä kympistä ylöspäin useampaan sataseen riippuen laitteen laadusta/ominaisuuksista. Itselläni on käytössä tämä Fuj:techin malli, mutta sen käytöstä ei ole toistaiseksi muuta kokemusta kuin että Starlight Xpress Lodestar seurantakamera, Starlight Instrumentsin moottorifokuseri ja DeLockin USB-Serial -adapteri toimivat hyvin sen kautta. (QSI:n CCD kamera on minulla tietokoneen omassa USB-portissa.)
- Timo Inkinen


Timpe

Ahaa, olikin kyseessä verkko-hub (Ethernet, USB, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft 2.0)), josta allekirjoittaneella ei ole kokemusta... :huh:
- Timo Inkinen

kimmopaasiala

Ei tule toimimaan tuolla laitteella. USB-porttiin liitetyt laitteet eivät näy koneessa USB-laitteina vaan verkossa jaettuina laitteina (jos näkyvät ollenkaan) joita laitteelle koneeseen asennetut ajurit eivät sitten osaa käyttää. Tuon tyyppiset hubit toimivat käytännössä vain massamuistien ja kirjoittimien kanssa sillä niiden kohdalla verkkoon jako onnistuu ilman erikoisempia ajureita.
Helios Quantum 4 15x70 kiikarit, Canon 1100D kamera.

mals77

Lainaus käyttäjältä: kimmopaasiala - 04.07.2012, 21:15:16
Ei tule toimimaan tuolla laitteella. USB-porttiin liitetyt laitteet eivät näy koneessa USB-laitteina vaan verkossa jaettuina laitteina (jos näkyvät ollenkaan) joita laitteelle koneeseen asennetut ajurit eivät sitten osaa käyttää. Tuon tyyppiset hubit toimivat käytännössä vain massamuistien ja kirjoittimien kanssa sillä niiden kohdalla verkkoon jako onnistuu ilman erikoisempia ajureita.

Tämän purkin kanssa ovat toimineeet jo vuoden ajan ongelmitta: kaikki Canonin EOS:t ja uskoakseni ainakin muutkin järkkärit, samoin myös JMI:n motofocus -ohjain ja jopa sarjaporttiadapterit. Miksi ei siis CCD -kamerat?

-Mikko-

kimmopaasiala

Ahaa, kyseessä onkin laite joka siirtää USB-liikenteen verkon yli langattomasti, kaikkea ne keksivät  :embarrassed: En osaa muuta sanoa kuin että kyseessä on jokin epäyhteensopivuus CCD-kameran ja tuon laitteen toteuttaman "virtuaalisen" USB-liitännän välillä. Ei ole hirveän paljoa vaihtoehtoa muuta kuin kokeilla toimiiko kamera tuon laitteen kanssa, kaikki eksoottisemmat vempeleet saattavat tuottaa yllätyksen vaikka kuinka luvataan yhteensopivuutta USB-standardin kanssa.
Helios Quantum 4 15x70 kiikarit, Canon 1100D kamera.

mals77

Ei riitä pörsa alkaa kokeileen, joten otin varman päälle ja ostin 3 -sarjan Monon, resolla 1024 x 768.

-Mikko-

mals77

Ei ottanut roimiakseen GigE. TS kuiten lupautui vaihtamaa sen toiseen kameraan. Kun kysyin tätä USB verkkohubi-asiaa, olivat he melko vakuuttuneita hubin syöttämän virran riittämättömyydestä, samoin kuin joku arveli täälläkin asian olevan. Ongelma poistunee käytettäessä ulkoisella virtalähteellä varustettuja CCD -kameroita käytettäessä. Itse päädyin pieneen, mutta "tehokkaaseen", sekä ultrakevyeen ja jäähdytettyyn Astrolumina:n ALccdIMG1S -monokameraan: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4677_Astrolumina-ALccdIMG1S-monochrome-camera--cooled-Sony-HAD-ICX267.html. Saas nähä, miten äijän käy ;) Yksi hämäävä huomioitava seikka kameraa valittaessa oli, että joissain kameroissa ulkoinen virtalähde oli vain jäähdytystä varten ja itse kamera otti toimintavirran USB -väylästä.

-Mikko-

einari

Varmisitko TS:ltä että tässä kamerassa virta ei ole pelkästään jäähdytystä varten ?
___
Tapio

mals77

Lainaus käyttäjältä: einari - 21.07.2012, 23:13:06
Varmisitko TS:ltä että tässä kamerassa virta ei ole pelkästään jäähdytystä varten ?

Totta ihmeessä:
"Dear Mikko, yes the IMG cameras use USB only for data transfer, not for power supply. The DC201 box powers both the cooling stage and the camera electronics." 

-Mikko-

jaffons

Ilmeisesti TS:lle annettiin toinen mahdollisuus. Hyvä näin. :thumbs:
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

mals77

Lainaus käyttäjältä: jaffons - 22.07.2012, 00:42:33
Ilmeisesti TS:lle annettiin toinen mahdollisuus. Hyvä näin. :thumbs:

Juu hiukka ylireagointia  :oops: Toisaalta "valitettava" fakta on se, että TS on ainoa putka Euroopassa, josta saa astrokamppeet nippelistä ammattitason putkiin ja jalustoihin. Lisäksi saatavuus on tuotelaajuuteen nähden hämmästyttävä!

-Mikko-

mals77

Eipä sitten toimnut Astro Lumina:kaan verkkohubin kanssa, TS:n vakuutteluista huolimatta. Itseasiassa koen, että minua on johdettu harhaan, olkoonkin se sitten vaikka tahatonta. He sanoivat, että ulkoinen virtalähde on sekä jäähdytystä että kameran toimintaa varten, ja USB väylä jäisi ainoastaan datasiirtoa varten. Kun sain vihdoin kameran manuaalin käsiini, hämmästys oli suuri, kun asennusohjeissa luki seuraavasti:

1. Run the driver install program.
2. Connect the IMG1S with the computer. Do not connect the 9pin cable now.
3. System will find new device. Wait till installation finished(In XP select "No"->"Next Step"->"Install automaticly.

4. Use 9pin power cable connect DC201 and IMG1S. Please note the side with EMC ring should connect to DC201.
5. Connect DC201 with 12V input. The LED of DC201(+15,-15.+5) should be on.

Manuaalin mukaan kamera näyttäisi siis toimivan USB virrallakin, joten herää kysymys, onko USB väylä todellakin vain datasiirtoa varten. Toinen hämmentävä asia on se, että virtalähde myydään lisävarusteena, joka näyttäisi sekin viittavan siihen, että itse kamera toimisi USB virralla. Näistä faktoista huolimatta, TS pitäytyy kertomassaan.

Yhtä kaikki, kamera ei toiminut USB verkkohubin kanssa, joten kamera on minulle tarpeeton ja joutaa myyntiin. Kamera toimii moitteetta PC:n persuuksissa, mutta minun tarpeisiini tuntuu hieman kohtuuttomalta alkaa hankkimaan ylimääräistä etäläppäriä (etätyöpöytäyhteyttä varten) yli 700 € maksaneelle kameralle.

-Mikko-

maukkaK

Niin siis ainakin tietokone pystyy tunnistamaan laitteen USB piuhalla, mutta tuosta ei vielä selvinnyt pystyykö ottamaan kuvankin pelkällä USB-piuhalla.
Kokeilitko?
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8