Ongelmia Registaxin kanssa

Aloittaja Kokkonen, 07.05.2012, 19:33:42

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Eli siis ongelmia seuraavia:

-En oo kovinkaa kokenu kuvien käsittelijä

-Registax ei toimi niinku mä haluun, se että onko se mun vai ohjelman ongelma on asia erikseen.

Eli siis Registax6 on ohjelma, noh, vähän kokeilumielessä rupesin kokeilee et mitenkäs käytännössä toimii kuvien stackaaminen.
Kaks kuu-kuvaa, laitan mielestäni suht loogiset asetukset, eli siis set alignpoints, ja sen jälkeen align, rullaa vähän aikaa, ja kaatuu...
Noh, kokeilin uudestaan, ei kaatunu, noh pääsin stacking vaiheeseen, laitan kasaantumaan kaks kuvaa, noh, ne sitten ei ole tietenkään kohillaan, pieni heitto (eli siis alignaan k.o. kuvat uudestaan)

Eli siis eikös tuon align-kohdan pitäisi kohdistaa kuvat niin, että sit stackays kohassa softa vaan lyö pikselit yhteen..?

Kaatuilun ei pitäis johtuu tehon puutteesta? kuitenki läppärin kuoren alla bittejä halkoo Intel Core i5 2 ydintä/4 säiettä, ja sitä tukemaan 4Gb DDR3-muistia

Eli siis mulla 2 kuvaa, otettu 6" skywatcherin newtonin läpi, molemmat tarkkoja, otettu 5 min sisällä.(eli en yritä saada täysikuuta puolikuun kanssa yhteen)
Näyttää suht ok yksistään, sais ehkä vähän enemmän... syvyyttä jos sais stackattyä, mutta registax ei suostu tekemään työtä käskettyä

Mahdollisia ratkaisuja
-Olen aivan avuton kuvasoftien kanssa
-Registax ei tykkää musta
-Mä en tykkää registaxista? (hankin toisen softan?)
-Kuvissa fibaa?

-V.K.-
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

prototype

Koita käyttää 10-20 kohdistuspistettä. Itselläni kaatuu myös herkästi jos antaa ohjelman itse asettaa pisteet. Myös kuvat eivät mene itsellä kohdilleen jos on liikaa pisteitä.
Lukumäärää pystyy säätämään liukusäätimestä tai aseta pisteet manuaalisesti vain klikkailemalla ne kuvaan sopiviin paikkoihin (esim. kraaterien reunoille).
Jollei heti onnistu, niin ei kun uutta yritystä kehiin.

vesa k

Hei
Ongelma on jossakin muualla kuin kohdistuspisteiden maarassa.
Tanaan kohdistin ja pinosin videon "super kuusta". Pinoon tuli 2040 kuvaa ja kohdistuspisteita oli kymmenia.

Olen myos kohdistanut kuvia yli 50:n kohdistuspisteen kanssa.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Kokkonen

Epäilen että ongelma ON kohdistuspisteiden määrässä, koska niitä tuli kahteen kuvaan yhteensä 1472, tuhat    neljäsataa    seitsemänkymmentä  kaksi....
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Janius

No eiköhän vika ole siinä, säädä yläreunasta "minimum distance between" isommaksi.

Kokkonen

Oolsprait nyt tuli taas leikittyä...
Eikä vielläkään suostu stackaamaan kohilleen...
Johtuukohan siitä että kuvat liian erilaiset..?
Eli siis toinen on huomattavasti tummempi kuin toinen ja kuu on ~100 pikseliä sivummalla kuin toisessa
Vaikkakin, jos kuvat leikkaa, niin ovat siis täysin samannäköisiä...

-V.K.-
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Janius

voipi olla tuossa vika. lopputuloksen kannaltahan kahden kuvan pinoaminen on täysin turhaa. kannattaa yrittää ottaa samanlaisia ja lähes samassa paikassa olevia kuvia. mielummin videokuvaa jos mahdollista.

mutta tuntuu kyllä että registaxin kuutosveriossa on jotain pahasti pielessä.

Kokkonen

Onko tietoa/kokemusta saiskos Canon 400D:tä modattua siten että sillä saisi videota kuvattua?
Köyhä opiskelija niin hyvä että rahat riittää uuteen jalustaan...
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Kokkonen

Ja sitten kun niitä DS-tuhnuja kuvaa niin tarttee jo sen tason seurannat että nämä asiat jää taka-alalle...?
Mietin että jos rupeis planeettakuvaukseen perehtymään niin millanen strategia sellasessa olis paras mahdollinen...
Video, x määrä ~15 sekunnin valotuksia, vaiko x määrä 10 min valotuksia...
Ja pitää varmaan sellanenkin ongelma viellä ratkasta kun nykysen ainokaisen putken polttoväli on 750mm niin ei oikein suurennosta saa...
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Janius

Useita DS-kohteita voi oman kokemukseni mukaan kuvata ilman seurannankorjausta. siis jos ylipäätään on seuranta.

planeettakuvauksessa sitten puhutaan (onneksi) sekunnin murto-osien valotuksista. polttoväliä olisi tosiaan hyvä olla, itselläni on 1800mm eikä sekään riitä.

mutta enpä leiki asiantuntijaa enempää, joku osaavampi opastakoon.

Lithos

Jos siinä canonissa on liveview, niin eos movrec niminen softa hoitaa asian, sillä saat myös 5x zoomin siihen videoon, mikä auttaa esim. planeettatouhussa huomattavasti.

http://eos-movrec.sourceforge.net/

Edit: tarkistin juuri, ei ole liveview modea ilmeisesti joten eos movrec ei toimi sen kanssa :/
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Linkkejä/luettavaa:
Registax 6

Registax 5 ja ohjetta

Youtube

Englanninkielistä ohjetta Registax 6

15s - muutaman minuutin videopätkät on sopivia planeettakuvaukseen.
Liian pitkissä pätkissä alkaa planeetan pyöriminen näkymään - tosin esim Saturnuksessa ei yleensä pinnalla niin paljon ole yksityiskohtaa että suuremmin haittaisi.
750mm ei ole mahdoton polttoväli - sitähän voi barlowilla kasvattaa.
___
Tapio

Kokkonen

Toi video oli helkkarin hyvä, mutta ei oikein mua auta niin paljon kuin voisi kun ei videokameraa taloudesta löydy.
Mutta kuitenkin voi hyödyntää kyseistä tekniikkaa.
Noita tän foorumin ketjuja olen kyllä pähkäillyt...
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.

Lithos

jos sinulla on kaukoputki niin web kamera on edullinen ratkaisu ja saa yleensä parempaa jälkeä kuin järkkärillä. MS Lifecam Cinema on esimerkiksi varsin simppeli modata kaukoputkikäyttöön sopivaksi.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kokkonen

Millanen on tämä webbikameran modaus..?
Joku softa vai pitääkö ruveta juottamaan jotain piirilevyä kaveriks?
Ja siis tarttis läppärin kaveriks.. hmm...
Albert Einstein asked the question that makes me hazy: "Am i or the others crazy?"

Person who reads, lives a thousand lives, person who doesn't read, lives only one.