Tutkijoiden ennustus: mustista aukoista muodostunut jättiläismäinen kiekko piileskelee galaksimme ytimessä

Galaksien keskustoissa arvellaan olevan lukuisia mustia aukkoja. Tuoreen tutkimuksen mukaan nämä mustat aukot ovat todennäköisesti asettuneet renkaaksi supermassiivisen mustan aukon ympärille.

Linnunradan keskustassa sijaitsee supermassiivinen musta aukko, jolla on massaa yli neljän miljoonan Auringon verran. Huhtikuussa uutisoimme, että supermassiivisen mustan aukon ympärillä saattaa lisäksi parveilla tuhansittain tähdenmassaisia mustia aukkoja.

Nyt Physical Review Letters -julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan nämä mustat aukot ovat luultavasti asettuneet kiekkomaiseksi rakenteeksi.

“Aiemmin ajateltiin, että kevyet ja massiiviset tähtimäiset kohteet ovat jakaantuneet isotrooppisesti [eli suunnasta riippumattomasti] supermassiivisen mustan aukon ympärille. Nyt ymmärrämme, että massiiviset tähdet ja mustat aukot normaalisti eriytyvät kiekoksi", selittää Ákos Szölgyén Unkarin Eötvösin yliopistosta.

Jos tuhannet mustat aukot tosiaan kiertävät kiekkomaisessa muodostelmassa galaksimme ydintä, tällä voi olla merkittävä vaikutus siihen, miten ydin kehittyy ja käyttäytyy. Mustien aukkojen kiekot voisivat esimerkiksi vääntää ja hajottaa aktiivisia galaksinytimiä ympäröiviä kaasupilviä.

Szölgyénin mielestä kiinnostavin kysymys on kuitenkin se, voiko ennustettu mustien aukkojen kiekko selittää, miksi painovoima-aaltoja havaitsevat mittalaitteet ovat nähneet niin monia massiivisten kohteiden yhdistymisiä.

Aiheesta lisää Eötvösin yliopisto (englanniksi)