Linnunradasta paljastui spiraalihaaroja mahdollisesti yhdistävä säie

Tutkijat löysivät havainnoistaan kahta galaksimme spiraalihaaraa yhdistävän rakenteen. Tämän tyyppisiä säikeitä on nähty muilla galakseilla, mutta ei ennen Linnunradalla.

Aaltomainen filamentti löytyi, kun tutkijat jäljittivät Chilessä sijaitsevan APEX-teleskoopin datasta hiilimonoksidikaasun pilviä galaksistamme.

Tutkijat eivät tässä vaiheessa kykene sanomaan varmuudella, mistä on kyse. Noin 6 500–13 000 valovuoden mittainen rakenne voi olla galaksimme Norma-spiraalihaaran sivuhaara. Kyseessä voi myös olla spiraalihaarojen välinen säie, joka yhdistää Norman sisempään 3kpc -nimiseen spiraalihaaraan.

Jos jälkimmäinen on totta, silloin kyse on ensimmäisestä spiraalihaaroja yhdistävän sillan löytymisestä omasta galaksistamme. Näitä rakenteita on havaittu aiemmin muilla galakseilla.

Löydön tehnyt kansainvälinen ryhmä tutkijoita on nimennyt säikeen Gangotri-aalloksi Intian Ganges-joen alkulähteillä olevan jäävirran mukaan.

Aiemmin syksyllä raportoitiin poikkeamasta Jousimiehen spiraalihaarassa, joka on Linnunradan keskustasta katsoen vastakkaisessa suunnassa kuin Norma-spiraalihaara. Todennäköisesti galaksissamme on paljonkin poikkeamia, mutta niitä on hankala nähdä sisältä käsin.

Aiheesta kirjoitettu julkaisu (englanniksi, pdf)