Linnunradalla oli "railakkaat teinivuodet" ennen rauhallista aikuisuutta

8–13 miljardia vuotta sitten Linnunrata eli kovaa sulauttaen itseensä muita galakseja ja synnyttäen runsaasti tähtiä. Viimeiset 8 miljardia vuotta kotigalaksimme on nauttinut hiljaisemmasta elosta.

Uusi Nature-lehdessä ilmestynyt tutkimus perustuu Gaia-luotaimen mittauksiin tähtien ikäjakaumasta.

"Tuloksemme paljastavat ainutlaatuisia yksityiskohtia muinaisesta Linnunradasta, kuten sen syntymäpäivän, tähtien synnyn nopeuden ja raskaampien alkuaineiden kertymisen historiaa", sanoo Maosheng Xiang Max Planck -instituutista.

Tutkimuksen mukaan nuoren Linnunradan galaksitörmäyksissä saama kaasu ja tuolloin syntyneitä tähtiä on edelleen sen kiekossa 6 000 valovuoden paksuudelta.

Tuohon aikaan eri puolilla galaksia syntyneillä tähdillä oli keskenään suunnilleen yhtä suuri raskaiden alkuaineiden osuus. Tämä selittyy todennäköisimmin sillä, että kaasu sekoittui muinoin tehokkaasti koko galaksin alueella.

Raskaiden alkuaineiden osuus kuitenkin kasvoi ajan myötä. Tähdissä muodostuneita raskaampia alkuaineita sekoittui tähtienväliseen kaasuun, josta uusia tähtiä syntyi.

Myöhemmin kotigalaksimme aikuisiässä eli alle kahdeksan miljardia vuotta sitten syntyneitä tähtiä on kiekossa vain noin 2 000 valovuoden paksuudelta.

Linnunradan kiekon halkaisija on karkeasti 100 000 valovuotta. Kiekon tiedetään olevan kaareutunut todennäköisesti galaksitörmäysten seurauksena. Kiekossa on havaittu myös huojumista.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)