Gaia-luotaimen mittaukset varmistavat – Linnunrata käyristyi galaksitörmäyksestä

Euroopan avaruusjärjestön tutkijoiden tuoreet tulokset antavat tukea teorialle, jonka mukaan pienemmän galaksin törmäys on vääntänyt Linnunradan kiekkoa.

Kotigalaksimme ei ole täysin symmetrinen, vaan sitä ovat teloneet monet muinaiset törmäykset.

Käyristymisen voimakkuutta esitellään uudessa animaatiossa YouTubessa.

"Auringon etäisyydellä 26 000 valovuoden päässä galaksin keskustasta kaareutuminen on hyvin pientä", kertoo Eloisa Poggio Torinon astrofysiikan observatoriosta.

"Mittauksemme kohdistuvat galaksin kiekon kaukaisempiin osiin, 52 000 valovuoden päähän keskustasta ja sitä kauemmaksi", Poggio sanoo.

Gaia-luotaimen data ei pelkästään vahvista aiempia tutkimuksia kiekon kaartumisesta, vaan todistaa myös, että kaari liikkuu ajan myötä prekessiona tunnetun liikkeen mukaan.

"Mitattujen nopeuksien mukaan käyristymä kiertää Linnunradan keskustan ympäri 600–700 miljoonassa vuodessa", Poggio kertoo. "Se on paljon nopeammin kuin olisimme odottaneet muiden mallien perusteella."

Auringon kierros Linnunradan ympäri kestää noin 220 miljoonaa vuotta.

Kiekon vääntyminen lienee ammoisen galaksikolarin tulosta, mutta törmäyksen aiheuttaja ja ajankohta ovat hämärän peitossa.

Yhtenä kandidaattina törmääjäksi on Jousimiehen kääpiöellipsigalaksi, joka on saattanut kulkea Linnunradan kiekon läpi useita kertoja menneisyydessä.

Linnunradan käyristyminen on tunnettu pitkään ja sen mittauksista on uutisoitu viime vuosina runsaasti. Vuosi sitten australialais-kiinalainen tutkimus mittasi galaksimme muotoa kefeiditähtien avulla.