James Webb -avaruusteleskoopin uudessa kuvassa komeilee Kärrynpyörägalaksi

Kosmisen nokkakolarin kokenut galaksi on erikoinen näky. JWST:n infrapunakuva paljastaa Kärrynpyörägalaksin sisäisiä yksityiskohtia tarkemmin kuin koskaan.

Kuvasta on julkaistu kaksi versiota, NIRCam ja MIRI -instrumenttien yhdistelmäkuva (ohessa) sekä pelkkä MIRI-kameran kuva. Niitä voi vertailla aiempaan Hubblen kuvaan.

Galaksilta erottuu kaksi rengasta, kirkkaampi sisempi rengas ja laajempi tähtiä synnyttävä ulkorengas. Rakenne on seurausta törmäyksestä toisen, pienemmän galaksin kanssa. Tämä pikkugalaksi on jo ehtinyt liikkua pois kuvan alueelta.

Lähi-infrapunassa NIRCamilla (kuvan sininen, oranssi ja keltainen väri) erottuu runsaasti tähtiä sekä myös galaksin kaasua ja pölyä. Keski-infrapunassa MIRI-kameralla (kuvan punainen väri) erottuu lähinnä galaksin syvempiä rakenteita kärrynpyörän pinnojen suuntaisesti.

Kärrynpyörägalaksin ulkorenkaan halkaisija on noin puolitoista kertaa Linnunradan kokoinen.

Hubblen seuraajaksi tarkoitettu James Webb -avaruusteleskooppi laukaistiin avaruuteen 25. joulukuuta 2021 ja se aloitti tiedetoimintansa heinäkuussa. Sen ensimmäinen tiedekuva julkaistiin 11. heinäkuuta.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi). JWST:n alkutaipaleesta lisää myös Tähdet ja avaruuden seuraavassa numerossa 6/2022.