Kaksoistähden planeettajärjestelmästä tehtiin 3D-malli

Havainnot eksoplaneetasta kaksoistähdellä ovat tuottaneet ensimmäisen 3D-mallinnuksen tällaisesta järjestelmästä. Saavutus voi auttaa ymmärtämään paremmin planeettojen syntyyn liittyviä tekijöitä.

Astronomit löysivät kaksoistähden GJ 896AB kiertoradalla sijaitsevan eksoplaneetan astrometriaksi kutsutun menetelmän avulla. Siinä havaitaan planeetan tähteen aiheuttamaa pientä huojuntaa.

Tutkimuksen tuloksena syntyi myös ensimmäinen 3D-mallinnus tämänkaltaisesta järjestelmästä. Kolmiulotteista rakennetta ei voi saada selville muilla eksoplaneettojen löytömenetelmillä, sanoo Salvador Curiel Meksikon UNAMista.

Järjestelmän tähdet ovat meitä hyvin lähellä, vain 20 valovuoden päässä. Molemmat ovat punaisia kääpiöitä, jotka ovat yleisimpiä tähtiä galaksissamme. Tähtien välinen matka vastaa Neptunuksen etäisyyttä Auringosta.

Planeetta kiertää tähdistä suurempaa yhtä kaukana kuin Venus on Auringosta. Se kulkee vastakkaiseen suuntaan kuin tähtiparin toinen osapuoli.

Lisähavainnot tästä ja muista samankaltaisista järjestelmistä voivat tuoda tärkeää lisätietoa siitä, kuinka planeetat syntyvät kaksoistähdillä, sanoo Joel Sanchez-Bermudez UNAMista.

"On olemassa vaihtoehtoisia teorioita ja lisädata voi mahdollisesti vihjata, mikä on todennäköisin".

Ratalaskelmissa käytettiin vuodesta 1941 alkaen kerättyä havaintodataa. Aineistoon kuului myös tuoreempia VLBA-radioteleskoopin mittauksia. Radioteleskooppien käyttö eksoplaneettojen havaitsemisessa on verraten uusi ala.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)