Nasa avasi "eksoplaneettojen matkatoimiston"

Miltä näyttäisi maisema tuntemiemme eksoplaneettojen pinnalla? Nasa pyrkii esittämään valistuneita arvauksia uudella Eksoplaneettojen matkatoimisto -sivustolla.

Tavoitteena on esitellä 360 asteen näkymiä eksoplaneettojen pinnalta. Aiemmin Nasa on herättänyt ajatuksia eksojen oloista esimerkiksi julisteilla.

"Tietomme näiden kaukaisten maailmojen näkymistä ovat rajalliset, mutta nämä visualisoinnit auttavat hahmottamaan joitakin mahdollisuuksia", selittää Martin Still Nasan TESS-avaruusteleskoopin tiimistä.

"Nykyiset ja tulevat Nasan missiot, kuten TESS ja James Webb -avaruusteleskooppi, pystyvät keräämään lisää tietoa eksoplaneettojen kaasukehistä. Havainnot tuovat spekulaatiot ja todellisuuden lähemmäksi toisiaan", Still jatkaa.

Sivustolta löytyy taiteilijan luomia maisemia, joita saa pyöritellä selaimessa ja joihin on selitetty näkymän yksityiskohtia.

Tarkasteltavia maisemia on vasta muutamalle kiviselle eksoplaneetalle, mutta Nasa pyrkii tulevaisuudessa kasvattamaan valikoimaa.

Eksoplaneettajärjestelmien ratojen ja planeettojen kokojen visualisointiin kätevä työkalu on myös Nasan Eyes on Exoplanets -ohjelmisto, jonka saa asennettua koneelleen.