Nasa julkaisi sarjan scifi-henkisiä julisteita aurinkokunnan valloituksesta

Nasa on julkaissut sarjan tieteiskuvitelmahenkisiä julisteita. Niiden aiheissa matkataan aurinkokunnan matkakohteisiin ja eksoplaneetoille 1900-luvun alkupuolen mukaan tyylitellyssä taiteessa. Nasa tarjoaa julistekuvat isossa koossa avaruusharrastajien itse tulostettaviksi.

Kuvat syntyivät yhteistyössä suunnittelutoimiston sekä JPL:n tutkijoiden ja insinöörien välillä. Niissä esitellään esimerkiksi kuumailmapalloilua Jupiterin revontulien alla, soutamista Titanin metaanijärvissä, sukeltamista Europa-kuun pinnanalaisessa valtameressä ja leijailua pilvikaupungissa Venuksessa. Muutamissa kurkotetaan myös eksoplaneetoille.

14 julisteen joukossa on monia, joiden ideoiden pohjalla ovat teknisesti mahdolliset kuvitelmat. Ideoita on toki yksinkertaistettu ja tyylitelty retrohenkisesti. Huumoriakaan ei ole julisteissa unohdettu. Esimerkiksi yhden julisteen matkakohteena mainostama PSO J318.5-22 on vapaana avaruudessa vaeltava eksoplaneetta, jonka ikuisessa yössä "yöelämä ei koskaan pääty".

Julisteet voi ladata sivustolta omalle koneelle noin 200 megan kokoisina tiff-tiedostoina, jotka riittävät isoonkin kokoon tulostamiseen ilman että tarkkuus kärsii.

Aiheesta lisää JPL (englanniksi)