Ingenuity-helikopteri lensi kuvaamaan laskeutumisjärjestelmänsä jäännöksiä

Lentäminen antaa mahdollisuuksia tutkia Marsissa paikkoja, joihin ei muuten olisi pääsyä. Ingenuity-helikopteri teki tiedustelulennon tutkimaan osaa sen Marsiin tuoneesta järjestelmästä.

"Joka kerta lentäessään Ingenuity paljastaa uutta aluetta ja antaa perspektiivin, johon mikään aiempi planeettaluotain ei ole pystynyt", sanoo Teddy Tzanetos JPL:stä.

Kopteri lensi 26. lentonsa Marsissa 19. huhtikuuta. Lento kesti 2 minuuttia 39 sekuntia ja oli pituudeltaan 360 metriä. Ingenuity suuntasi tutkimaan jarruvarjoa ja yläkuorta lämpökilvestä, joiden avulla se ja Perseverance-mönkijä olivat viime vuonna laskeutuneet punaiselle planeetalle.

Tehtävänsä suorittanut lämpökilven yläkuori osui Marsin pintaan arviolta 126 kilometrin tuntinopeudella ja kuvien mukaan hajosi osittain. Jarruvarjo oli halkaisijaltaan 21,5 metriä. Otettuja kuvia aiotaan analysoida tarkasti.

Laskeutuessaan Perseverance-mönkijä ja sen pohjan alle kiinnitetty Ingenuity-kopteri jarruttivat aluksi lämpökilven avulla. Alemmaksi tullessa jarruvarjo avattiin ja lämpökilven raskas alaosa pudotettiin pois. Alastulon viimeisessä osuudessa auttoi rakettinosturi.

Perseverancen laskeutumista helmikuussa 2021 voi katsoa videokoosteesta.

Ingenuityn lentoa jarruvarjon ja lämpökilven luo pyysi Mars-näytteiden hakua suunnitteleva tiimi, joka kehittää sille tarvittavaa laskeutumisjärjestelmää. Haasteena on, että laskeutujan täytyy olla tarpeeksi massiivinen sisältääkseen raketti, jolla Mars-näyte nostetaan planeetan pinnalta kiertoradalla odottavan luotaimen kyytiin.

Parhaillaan myös Euroopan avaruusjärjestö miettii ExoMars-mönkijä Rosalind Franklinin pääsyä Marsiin. Venäläisen laskeutumisalustan kyytiin suunnitellulle mönkijälle saatetaan harkita muita laskeutumisvaihtoehtoja. Tiedot ja kokemukset Nasan onnistuneesti käyttämistä laskeutumisjärjestelmistä ovat siinäkin kullanarvoisia.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)