ESAn aurinkoluotain laukaistaan maanantaiaamuna

Solar Orbiter luotain tulee tutkimaan aurinkotuulta, Auringon napa-alueita ja magneettikenttää sekä avaruussäätä.  Atlas V -kantoraketin on tarkoitus lähteä luotain kyydissään maanantaiaamuna kello 6.03 Suomen aikaa.

Laukaisu ehti jo siirtyä parilla vuorokaudella huonon sään vuoksi. Solar Orbiterin laukaisuikkuna on kuitenkin auki 26. helmikuuta asti. Mikäli siitä myöhästyttäisiin, seuraava laukaisumahdollisuus koittaisi ensi lokakuussa.

Lähimmillään luotaimen rata vie sen vain 0,28 Maa-Aurinko-etäisyydelle eli 42 miljoonan kilometrin päähän Auringosta lokakuussa 2022.

Maan etäisyyteen verrattuna 13-kertainen lämpökuormitus on vaatinut erityissuunnittelua luotaimen lämpökilveltä.

Mukanaan luotaimella on kymmenen tiedehyötykuormaa. Myös Nasa osallistuu luotainprojektiin yhteistyökumppanina.

Solar Orbiterin on määrä tehdä mittauksia ainakin vuoden 2026 loppuun, mutta toiveissa on kokonainen auringonpilkkusykli eli noin 11 vuotta.

Vieläkin uskaliaammin Aurinkoa tutkii Nasan Parker Solar Probe, jolla on jo hallussaan ennätys lähimmästä Aurinko-ohituksesta.

Parker Solar Probe muuttaa rataansa vielä vuoteen 2024 asti. Sen lopullinen lähin piste tulee käymään vain 6,9 miljoonan kilometrin päässä Auringosta.