Viime viikolla löytynyt asteroidikuu onkin kaksoisasteroidi

Sattumalta kuvauskohteeksi päätynyt Dinkinesh-asteroidi ja sen kuu ovat paljastuneet yllättävämmäksi kohteeksi kuin tähtitieteilijät osasivat toivoa.

Jupiterin troijalaisasteroideille matkaava Lucy-luotain ohitti Dinkinesh-asteroidin 1. marraskuuta. Viikko sitten uutisoimme, että lähiohituksen aikana otetuista kuvista löytyi asteroidikuu kiertämässä Dinkinesh-asteroidia.

Nyt on paljastunut, että pienempi kappale on itsessään kaksoisasteroidi. Se siis muodostuu kahdesta osasta, jotka koskettavat tai lähes koskettavat toisiaan.

"Olimme hämmentyneitä lähestymisen aikana havaitusta oudosta vaihtelusta Dinkineshin kirkkaudessa. Se antoi meille vihjeen, että Dinkineshillä saattaa olla jonkinlainen kuu, muttemme koskaan epäilleet mitään näin outoa", kertoo John Spencer SwRI-tutkimusinstituutista.

Vielä ei ole täysin varmaa, onko tässä tapauksessa kyse kahden erillisen kappaleen hitaasti etenevästä yhdistymisestä vai yhden kappaleen hajoamisesta kahdeksi.

"En olisi koskaan odottanut tältä näyttävää järjestelmää“, hehkuttaa Hal Levison SwRI-tutkimusinstituutista.

Dinkinesh ja sen kuu päätyivät Lucyn kohteeksi sattumalta. Luotaimen ollessa jo matkalla tämän vuoden tammikuussa Nasa ilmoitti huomanneensa, että Lucyn ja Dinkineshin radat sallivat lähiohituksen. Luotaimen rataa hienosäädettiin ohituksen toteuttamiseksi.