Erikoisen tähdenlentoja aiheuttavan asteroidin tarina selvenee

Meteoriparvien alkuperä liittyy lähes aina komeettaan. Joulukuussa esiintyvät geminidit ovat kuitenkin peräisin asteroidista. Nyt geminidien syntytavasta on saatu lisää tietoa.

Geminidit aiheuttava Phaethon-asteroidi on kooltaan noin 5 kilometriä. Se kiertää Aurinkoa hyvin elliptisellä radalla, joka sijaitsee 0,13-1,27-kertaisella Maa-Aurinko-etäisyydellä.

Princetonin yliopiston tutkimusryhmä on käyttänyt hyväkseen Nasan Parker Solar Probe -luotaimen mittauksia. Niiden avulla ryhmä mallinsi geminidit aiheuttavien meteoroidien rataa.

Simuloiduissa skenaarioissa meteoroideja irtoaa Phaethonista joko hitailla tai suurilla nopeuksilla. Havaittu meteoroidien jakauma viittaa siihen, että ne olisivat irronneet suurella nopeudella.

Tämän perusteella tutkijat pitävät todennäköisenä, että kyseessä on ollut "väkivaltainen" tapahtuma, kenties asteroidien keskinäinen törmäys tai räjähdysmäinen kaasupurkaus. Päätelmää esitellään myös julkaistussa animaatiossa.

Phaethon on monin tavoin erikoinen kappale. Viimeaikaiset havainnot viittaavat sillä havaitun pyrstön koostuvan lähes kokonaan natriumista.

Geminidien tählentoparvi on yksi kolmesta aktiivisimmista tähdenlentoparvesta. Tänä vuonna geminidien maksimin on arvioitu koittavan 14. joulukuuta.

Aiheesta lisää Princeton University (englanniksi)