Marsin järistykset aiheutuvat vaippakerroksen magman liikkeistä

InSight-laskeutujan data auttaa ymmärtämään Marsin järistyksiä. Niiden pääasiallinen aiheuttaja vaikuttaa olevan tulivuoritoiminta.

Aiemmin järistysten pääsyyksi spekuloitiin tektonisia voimia ja Marsin kuiden aiheuttamia vuorovesivoimia.

"Huomasimme, että (nyt löydetyt) marsjäristykset tapahtuivat toistuvasti kaikkina aikoina Marsin päivää", sanoo Hrvoje Tkalčić Australian kansallisesta yliopistosta.

Järistysten toistuva luonne ja niiden esiintyminen samalla Cerberus Fossaen alueella viestii siitä, että Mars on seismisesti aktiivisempi kuin on luultu.

"Voimme olettaa, että sulan kiven liikkeet Marsin vaipassa saivat aikaan 47 datasta löytynyttä marsjäristystä Cerberus Fossaen seudulla", Tkalčić arvioi.

Tutkijaryhmän löytämät järistykset olivat sangen heikkoja. Niitä tuskin olisi tuntenut planeetan pinnalla.

InSight-luotaimen laskeutumisalue, geologisesti 20 miljoonaa vuotta vanha Cerberus Fossae on Marsin nuorimpia alueita.

Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Cerberus Fossaella on esiintynyt pienimuotoista tulivuoritoimintaa alle 50 000 vuotta sitten.

Aiheesta lisää Australian National University (englanniksi)