Vieraan älyn etsintä kohdistetaan nyt Linnunradan tasoon

Australiassa sijaitsevalla Parkesin radioteleskoopilla pystytään kuuntelemaan samaan aikaan 13 aluetta taivaalta signaalien varalta.

Resursseiltaan maailman johtava vieraan älyn etsintäprojekti Breakthrough Listen on aloittanut Linnunradan tason läpikäymisen.

"Skannaamme galaksiamme ennennäkemättömällä tarkkuudella", kuvailee projektissa työskentelevä Danny Price. "Troolaamme valtavien datamäärien läpi ja etsimme merkkejä teknologisilta sivilisaatioilta. Pyrimme löytämään todisteita, ettei planeettamme ole Linnunradan sadoista miljardeista planeetoista ainoa, jolla on elämää."

Taivaalla on eniten tähtiä Linnunradan tasossa, joten sinne kohdistuvista etsinnöistä arvioidaan saatavan eniten hyötyä. Toinen erityisalue, jota tutkitaan tämän vuoden aikana, on Linnunradan keskustan suunta.

Etsinnät Parkesin 64-metrisellä lautasantennilla aloitettiin marraskuussa 2016. Silloin keskityttiin etenkin Auringon tähtinaapurustoon.

Parkesin radioteleskoopilla aiotaan tehdä havaintoja tämän vuoden aikana yhteensä 1 500 tunnin ajan. Raakadataa kerätään lähes sata petatavua. Osa havaintoaineistosta tallennetaan pysyvästi. Siitä etsitään tietokoneohjelmilla merkkejä keinotekoisista lähetyksistä.

Yksi haasteista on suodattaa maanpäälliset signaalit pois. Parkesin monisuuntaus auttaa tässä paljon, sillä maanpäällisten radiolähteiden signaalit havaitaan yleensä usealla eri kaistalla samaan aikaan. Siksi ne voidaan helposti tunnistaa.

Aiheesta lisää Breakthrough Initiatives (englanniksi)