Parkes-teleskooppi aloitti vieraiden sivilisaatioiden etsinnän

Australiassa sijaitseva Parkes-radioteleskooppi on alkanut etsiä merkkejä vieraista sivilisaatioista. Teleskooppi on osa viime vuonna aloitettua Breakthrough Listen -projektia.

Teleskoopin ensimmäinen kohde oli Proxima Kentauri -tähden ympäriltä hiljaittain löydetty kiviplaneetta. Planeetta saattaa olla elinkelpoinen ja sijaitsee vain reilun neljän valovuoden päässä maapallolta. Tutkijoiden mukaan on kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että joltakin tietyltä planeetalta löytyisi kehittynyt sivilisaatio.

"Sen jälkeen kun saimme tietää, että aivan naapurissa on planeetta, meidän täytyi kuitenkin kysyä tämä kysymys. Planeetta oli sopiva Parkesin ensimmäiseksi havaintokohteeksi", toteaa Andrew Siemion SETI-tutkimuskeskuksesta. "Sivilisaation löytyminen vain 4,2 valovuoden päästä muuttaisi kaiken."

Kaksi yhdysvaltalaista teleskooppia, Green Bank Telescope ja Automated Planet Finder, etsivät vieraita sivilisaatioita pohjoisella pallonpuoliskolla. Australiassa toimiva Parkes-teleskooppi sopii hyvin havaitsemaan niitä osia tähtitaivaasta, jotka eivät näy kunnolla pohjoisella pallonpuoliskolla. Näihin kuuluu Linnunradan keskustan alue sekä lukuisia suhteellisen lähellä sijaitsevia muita galakseja.

Aiheesta lisää CSIRO (englanniksi)