Barnard b -planeetalla voisi olla elämää – ehtona rautaytimen hehkuma lämpö

Uusi tutkimus pitää Barnardin tähteä kiertävää eksoplaneettaa mahdollisesti kelvollisena alkukantaiselle elämälle. Barnardin tähti on Aurinkoa toiseksi lähin tähtijärjestelmä ja sijaitsee vain kuuden valovuoden päässä meistä.

Barnard b -planeetan löytyminen julkistettiin marraskuussa. Sen arvioidaan olevan massaltaan 3,2-kertainen maapalloon verrattuna, mutta sen pintalämpötilaksi on laskettu vain 170 celsiusastetta.

"Geoterminen lämpö voisi ylläpitää 'elämän vyöhykkeitä' planeetan pinnan alla samaan tapaan kuin Etelämantereen pinnanalaisilla järvillä", selittää Edward Guinan Villanovan yliopistosta Yhdysvalloista.

"Jupiterin Europa-kuun pintalämpötila on samaa luokkaa kuin Barnard b:llä, mutta vuorovesivoimista johtuvan lämmityksen vuoksi Europalla on todennäköisesti sula valtameri pintansa alla", Guinan vertaa.

Reunaehdoiksi elinkelpoisuudelle tutkimus asettaa, että planeetalla täytyisi olla maapallon tapaan suuri raudasta ja nikkelistä koostuva ydin sekä geotermistä toimintaa. Nestemäinen, sula ydin lämmittäisi planeettaa ja sen luoma magneettikenttä suojaisi mahdollista elämää Barnardin tähden voimakkailta säteilypurkauksilta.

Guinan elättelee toiveita siitä, että Barnard b -planeettaa pystyttäisiin sen himmeydestä huolimatta kuvaamaan tulevaisuudessa jättiläisteleskoopeilla. Tuolloin voitaisiin saada suoraa tietoa eksoplaneetan kaasukehästä, pinnasta ja elinkelpoisuudesta.

Barnardin tähti on punainen kääpiötähti, joka tunnetaan etenkin nopeasta ominaisliikkeestään taivaalla. Tähti liikkuu taivaalla näennäisesti nopeammin kuin yksikään toinen Auringon naapureista, noin 10 kaarisekuntia vuodessa.

Tähti on Aurinkoa vanhempi, massaltaan vain 15 prosenttia Auringosta ja säteilee energiaa vain alle tuhannesosan siihen verrattuna.

Aiheesta lisää Villanovan yliopisto (englanniksi)