Kollimointilaite Advanced CT Laser Collimator

Aloittaja tähti_ville, 27.02.2012, 19:28:06

« edellinen - seuraava »

DarkSide

Noniin, eilen sain ajan Antin kollimaatiopajalle ja singahdin aamupäivästä vierailulle. Orionin ODK "mopoauton" takaboxissa
tarvittavine osineen ja työkaluineen. Antti olikin vastassa ja kahvin jälkeen saimme putken tukevaan penkkiin.
Seurasi tunnin verran jännittävää säätöä putken ja lasertaulun kohdistamiseksi, ennen totuuden paljastumista..  Ja
pielessähän se oli riittävästi, ettei kuvasta selvää saanut kuvauksesta puhumattakaan.
Antti teki mielestäni todella tarkkaa työtä ja asiantuntevasti kertoili säädön vaiheista. Lasersädettä heijasteli kuin diskossa olisi
ollut  :grin:
Parissa tunnissa oli ODK palautettu takaisin huippusäätöön tumpelon omistajan omien säätöjen epäonnistuttua vuoden aikana.
Toki Timpe sai putken aika hyvin säätöön, mutta jälleen menin ruuvauksissa sekaisin hakiessani tähtitestissä parannuksia, köh..

Ompa hieno juttu tuo Antin optiikkapaja tarvittavine sorveineen, porineen, optiikan penkkeineen Hotechin laasereineen.
Ja tietenkin säätäjä ite, joka pilkuntarkasti (lue pilkun..) osaa laitteistoa käyttää ja saa putket säätöihinsä. Upeaa!

Kiitokset Antille ja Marjatalle jälleen...

   

tähti_ville

Kiitos Jyrki palautteesta,

Oli mukava touhuta ja kuviakin näkyy olevan kiitettävästi vaikka hienosäätötyökalun kuva puuttuu.. :grin:

Terveisin Antti

Jouko_Kettunen

Sinulle Antti on varmaan alkanut sataa kyselyjä SCT-putkien kollimointipalveluista, kun olet noin hienon pajan pystyttänyt. Minullakin olisi  Celestronin C9.25, joka kaipaisi kollimointia. Voiko tällaista apua kysyä vaikkapa kohtuullista korvausta vastaan?
jouko.kettunen ät elisanet.fi

DarkSide

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 29.04.2012, 21:02:19
Kiitos Jyrki palautteesta,

Oli mukava touhuta ja kuviakin näkyy olevan kiitettävästi vaikka hienosäätötyökalun kuva puuttuu.. :grin:

Terveisin Antti

..No ajattelin, että nämä raskaat säätötyökalukuvat vähentävät kollimaatiohalukkaita. Noh, tässä liitteenä
se kuitenkin on  :grin:

Jouko_Kettunen

Olipa mukava pistäytyä Antin kollimointityöpajalla. Minun tapauksessani C9.25:n apupeili oli kuljetuksissa ym käytössä päässyt löystymään ja siirtymään pois optiselta akselilta. Ei ihme, etten saanut sitä mitenkään itse kollimoitua. Antin kollimointipenkissä oli helppo havaita ja korjata kaikki tällaiset viat sekä muut paljon vähäisemmätkin, joita varmasti jokaisessa kaukoputkiyksilössä on. Penkin hienouksiin kuuluu erinomaiset säätöpyörät sekä kollimaattorin että kaukoputken kiinnityksille. Ilman tällaista penkkiä työ olisi ollut monin verroin vaikeampaa ja hitaampaa. Varsinainen kollimointi sujui nopeasti ja lopputulos oli mielestäni erinomainen. Tsekatessani kollimoinnin tähtitestillä tarvitsi vain yhtä ruuvia kiertää n. 10 astetta. Täytyy sanoa, että Antti on lyhyessä ajassa oppinut hyvin lukemaan kollimaattorin näyttämiä tuloksia. Kiitokset Antille!
Terv. Jouko

tähti_ville

Kiitos Jouko palautteesta, ja olihan se mukava nähdä otana 9,25 Celikan.

Terveisin Antti

Timpe

Käytin viime lauantaina omaa Santel MCT-putkeani Antin pajalla ja optista päänsärkyähän siitä tuli ilmeisesti kummallekin osapuolelle :tongue:
Aikaa kulutettiin touhussa kokonainen työpäivä (klo 9:30-18:00), mutta ihan hauskaa touhua tuo oli ja siinä sivussa ne hukassa olleet pääpeilin/korjauslasin suuntausmerkitkin löytyivät. Kiitos siis Antille kaikesta vaivannäöstä ja putken tarkasta tutkimisesta :cheesy:

Heitän nyt alkuun foorumille muutamia kuvia Hotech kollimointilaitteen mahdollisuuksista.
Ensiksi yleiskuva putken mekaanisesta asemoinnista keskelle optista akselia eli Antin optinen testipenkki, mistä löytyvät säädöt sekä putken että kollimaattorin paikkojen asemointiin (kollimaattorilevy lasereineen jäi kuvan oikean alareunan taakse).




Tässä alla on kuva siitä, kun putkesta on poistettu korjauslasi ja haetaan pääpeilille oikeaa asentoa putkimekaniikan suhteen. Tässä vaiheessa putken mekaniikka on keskitettynä testilaitteen optiselle akselille = siihen, mihin testitaulun keskimmäinen lasersäde heijastuu (tämä on kriittinen asemointi!). Pääpeilin kollimointisäädöillä haetaan heijastukset takaisin keskelle testitaulua.




Seuraavaksi asetetaan tarkennuslaitteen pituusakseli samaan linjaan pääpeilin/putken optisen akselin linjan kanssa.




Tässä välikuva siitä, mitä okulaaripäässä tapahtuu ja millainen kohdistusristikko sieltä löytyy...




Sitten korjauslasi paikalleen ja laserpisteet apupeilin heijastuksista tulevat mukaan kollimaattorin tauluun.




Vielä viimeinen kuva, jossa on yksi lisämahdollisuus pääpeilin heijastuksen tarkasteluun. Nyt keskuslaserin säde hajoitetaan koko putken alueelle ja pääpeili heijastaa kuvansa takaisin testitauluun. (Ylimääräiset heijastukset ovat kännykkäkameran linssiheijastuksia.)



Kyllä näillä säätömahdollisuuksilla pitäisi päästä *CT putkien kollimoinnissa varsin hyvään lopputulokseen. Varsinkin, kun Antin tekemässä testipenkissä on riittävän hyvät säätömahdollisuudet sekä putken että kollimaattorin keskinäiseen asemointiin. Käytännössä tällä kertaa päädyttiin muutamiin epämääräisyyksiin tuossa säätöjen aikana ja lopputulokseen jäi epävarmuustekijöitä. En siis ole nyt lainkaan varma tuliko putki yhtään sen parempaan tai pahempaan kuntoon kuin aiemmissa yrityksissäni ilman tällaista Hotech kollimointityökalua ja odotan nyt tähtitestiä kirkkaan taivaan alla. Siellä teen putkelle apupeilin hienosäädön, jotta näen osien lopullisen linjauksen ja näen loksahtaako lopullinen kollimointi tällä lasersäädöllä aivan kohdalleen.  :huh:

Myös aiemmissa visuaalikollimoinneissani on ollut jotain outoa tässä putkessa, kun optiikan heijastuksien kohdalleen saaminen ei ole taannut hyvää tähtitestin kuvaa ja päinvastoin. Toisin sanoen olen silloinkin saanut kaksi kolmesta optisesta akselista linjaan keskenään, mutta se kolmas akseli on jäänyt keskittämättä tällaisen mittalaitteen puutteen vuoksi. Tässä testissä kävi tuskallisen hyvin ilmi, kuinka monta liikkuvaa optista osaa (ja akselia) tällaisessa Maksutov-Cassegrainissakin on, joten en nyt ihmettele yhtään miksi putki ei aiemmin ole tullut kuntoon omilla yrityksilläni. Nähtäväksi jää kuinka tilanne parantui näillä säädöillä ja keskityksillä. Ainakaan yrityksen puutteesta ei tätä parivaljakkoa voi syyttää :rotfl:
- Timo Inkinen

tähti_ville

Kiitos Timo palautteesta,

Ja niinkuin tuossa edellä kuvasit noista eri kohtien heitoista sekä niiden suoraan saattamisesta mietitytti juuri se kuinka paljon heittoa oli pääpeili suhteessa korjauslasiin niin saattaa olla, että meillä menee vielä toinenkin työpäivä syyn selvittämiseen sekä korjaamiseen miksi näin voi olla jos tähtitesti ei anna hyvää tulosta. Joskaan tuonkaan putken osalta emme anna periksi vaikka siihen menisi koko kesä. :shocked:

Terveisin Antti

Timo Kuhmonen

Kiitos Timpelle mielenkiintoisesta raportista, harmi kun en päässyt paikalle tuolloin. Taisi hommaa riittää yhdenkin röörin kollimonnissa :-)

Aiemmin tiedustelin, saako laitteesta irti puristuneen apupeilin aiheuttamat virheet (viittaan omaan C8 OTA:aan). Tulkitsinko oikein (toiseksi alin timpen kuva) että pelkän kolmen "apupeili täplän" keskittäminen vastaa apupeilin säätöä, pisteet heijastustaululle keskittäen ?

tuleeko apupeilin muotovirheet esille noiden kolmen pisteen poikkeamina siten, että esim yksi niistä (tai useampi) on etäämpänä tai lähempänä heijastuskuvion keskustaa? Mietin että riittääkö laitteen tarkkuus tuohon... Toivottavasti osasin selittää asiani selkeästi :-)

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 07.05.2012, 20:06:36
Kiitos Timpelle mielenkiintoisesta raportista, harmi kun en päässyt paikalle tuolloin. Taisi hommaa riittää yhdenkin röörin kollimonnissa :-)

Aiemmin tiedustelin, saako laitteesta irti puristuneen apupeilin aiheuttamat virheet (viittaan omaan C8 OTA:aan). Tulkitsinko oikein (toiseksi alin timpen kuva) että pelkän kolmen "apupeili täplän" keskittäminen vastaa apupeilin säätöä, pisteet heijastustaululle keskittäen ?

tuleeko apupeilin muotovirheet esille noiden kolmen pisteen poikkeamina siten, että esim yksi niistä (tai useampi) on etäämpänä tai lähempänä heijastuskuvion keskustaa? Mietin että riittääkö laitteen tarkkuus tuohon... Toivottavasti osasin selittää asiani selkeästi :-)

Hei Timo, kyllä sillä saa niiden pisteiden avulla todettua vääristyneen peilin juuri edellä mainitsemallasi tavalla joskin tarkkaa vääristymän paikkaa ei pysty toteamaan noilla kolmella pisteellä. Jos lainaa kaimasi kollimointi laitetta joka antaa niitä neliö ruutuja niin niistä voi sitten laajemmalti tutkia taululle syntyvää kuviota ja niiden symmetrisyyttä. Vai mitä mieltä Timpe on asiasta vai olenko ihan väärässä.

Terveisin Antti

Timpe

Pikainen vastaus tältä illalta saa riittää. Sanoisin, että laserien tarkkuus ei riitä lähellekään noiden muotovirheiden hakuun. Tähän ei tietääkseni ole muuta keinoa kuin tähtitesti joko aidolla tai keinotähdellä.

Tähtitestistä sen verran, että katsoin eilen Santelilla pilvien lomasta Regulusta ja totesin, että apupeilin säätö oli kyllä jäänyt Hauhon keikalla niin vaiheeseen, että piti ottaa Glatterin laserkollimaattori avuksi ja kohdistaa apupeilin asento sen avulla liki oikeaksi. Sitten 450x suurennuksella tähden kuvaa tutkimalla säädin (taas) Airy disk -rinkulat niin hyvään keskitykseen kuin seeing salli. Pääsin tässä mielestäni kohtuullisen hyvään lopputulokseen, mutta tarkempi analyysi odottaa (Mars näytti kyllä ihan kivalta tuolla suurennuksella/kehnolla seeingillä). Varovaisen positiivinen tunnelma vallitsee, sillä jos fokkari ja pääpeili olisivat nyt lähellä oikeaa linjausta, pitäisi loppusäätöjen olla varsin pieniä hienosäätöjä vailla.
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.05.2012, 23:18:30
...jos fokkari ja pääpeili olisivat nyt lähellä oikeaa linjausta, pitäisi loppusäätöjen olla varsin pieniä hienosäätöjä vailla.

Edellinen iltayökin meni tähdenkuvia tarkastellessa, mutta nyt oli riittävän hyvä seeing, jotta apupeilin loppusäätöä saattoi yrittää. Pienen pientä hienosäätöä apupeilin ruuveihin ja sain melko helposti Airy disk -renkaat ojennukseen 450x suurennuksella (300x:lla tähdenkuva oli terävä mutta liian pieni, 450x:lla jo seeingissä hyppelehtivä mutta silti ajoittain terävä ja 600x:lla täyttä suttua & renkaat hukassa). Yritin ottaa tuosta kännykällä kuvia, mutta jälki oli ylivalottunutta ja kuvat sattuivat sen huonomman seeingin sekaan (kuvia kuitenkin alla, visuaalivaikutelma kollimoinnista oli selvästi tuota parempi).

Katsoin lisäksi tänään putken edestä pääpeilin heijastuksia paperin reiästä ja kameran läpi kuvaten. Näissä oli myös pientä poikkeamaa, jota viilasin pääpeilin säädöillä kohdalleen. (Tämän takia tulee taas yksi iltayö lisää apupeilin säädön kanssa, mutta tällaista vuorotteluahan se loppukollimointi on.) Lopputulema näyttäisi olevan, että tuolla Hotechin lasersysteemillä saa putken kollimoinnin lähelle oikeaa, mutta tarkka loppuviimeistely on tehtävä tähtitestillä (jos on taipumusta perfektionismiin :wink:). Ja saahan sitä Hotechin systeemiäkin varmaan tuunattua vielä tehdasasetuksia tarkemmaksi...
- Timo Inkinen

einari

Minäkin tein kanssa tähtitestiä lasershown jälkeen ja vajaa neljänneskierroksen jouduin yhtä ruuvia vääntämään.
Oli muuten mukavaa säädellä kun fokuserissa oli barlow ja kamera kiinni ja rinukuloita sai katsella läppärin näytöllä samalla ruuvia väänteli.

Muuten, kuulemma Antti oli jo kalibroinut niitä lasereitakin jo.
___
Tapio

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.05.2012, 20:31:43
Edellinen iltayökin meni tähdenkuvia tarkastellessa, mutta nyt oli riittävän hyvä seeing, jotta apupeilin loppusäätöä saattoi yrittää. Pienen pientä hienosäätöä apupeilin ruuveihin ja sain melko helposti Airy disk -renkaat ojennukseen 450x suurennuksella (300x:lla tähdenkuva oli terävä mutta liian pieni, 450x:lla jo seeingissä hyppelehtivä mutta silti ajoittain terävä ja 600x:lla täyttä suttua & renkaat hukassa). Yritin ottaa tuosta kännykällä kuvia, mutta jälki oli ylivalottunutta ja kuvat sattuivat sen huonomman seeingin sekaan (kuvia kuitenkin alla, visuaalivaikutelma kollimoinnista oli selvästi tuota parempi).

Katsoin lisäksi tänään putken edestä pääpeilin heijastuksia paperin reiästä ja kameran läpi kuvaten. Näissä oli myös pientä poikkeamaa, jota viilasin pääpeilin säädöillä kohdalleen. (Tämän takia tulee taas yksi iltayö lisää apupeilin säädön kanssa, mutta tällaista vuorotteluahan se loppukollimointi on.) Lopputulema näyttäisi olevan, että tuolla Hotechin lasersysteemillä saa putken kollimoinnin lähelle oikeaa, mutta tarkka loppuviimeistely on tehtävä tähtitestillä (jos on taipumusta perfektionismiin :wink:). Ja saahan sitä Hotechin systeemiäkin varmaan tuunattua vielä tehdasasetuksia tarkemmaksi...

Hei Timo,

Saitko ne rinkulat näkymään niiden kaikkien suoristuksien jälkeen vai jouduitko pääpeilipaketin palauttamaan alkuasentoon?

terveisin Antti

Timpe

Airy disk -renkaat näkyivät siis suoraan noiden apupeilin säätöjen jälkeen. En ollut koskenut pääpeiliin tuossa vaiheessa lainkaan, joten periaatteessa fokkarin/pääpeilin/putken rungon linja oli ennallaan niistä Hauholla tehdyistä säädöistä. Tästä vaiheesta ovat nuo tähdenkuvatukset aiemmassa viestissäni ja visuaalisesti tähtitestissä keskisesti näkyvä Airy disk rengas fokuksen molemmin puolin. 

Sitten kun tarkistin samaa kollimointia päivänvalossa putkesta kameralla paperiarkin reiän läpi kuvaten, sain tuon vasemman kuvan mukaisen heijastuksen pääpeilistä. Tässä testissä asetutaan optiselle akselille putken eteen siten, että apupeilin runko näkyy keskitettynä oman pääpeilissä näkyvän varjonsa päällä / pääpeilistä heijastuva katselureikä (tai oikeammin sen tummentuma) näkyy keskellä tuota apupeilin varjoa eli menee piiloon sen taakse. Tällöin pääpeilissä näkyvien heijastusrenkaiden tulisi näkyä apupeilin ympärillä keskisesti ja poistua apupeilin ympäriltä järjestyksessä sivulle, kun katselupistettä siirretään sivuun optiselta akselilta. (Tämä on hyvin herkkä testi ja jos putki on hyvässä kollimoinnissa, tällainen varjojen leikki on hyvin selvää ja loogista.) Jollei näin käy heijastuksia tarkastellessa, niin pääpeilin kallistusta säädetään jotta tilanne paranee ja siirrytään taas uuteen katselupisteeseen määrittämään samaa säätöä uusiksi. SCT:ssä tämä pääpeilin säätö ei ole edes mahdollista, koska siinä ei taida olla pääpeilin kollimaatiolle omia säätöjä.

Pääpeilin säädön jälkeisestä tilanteesta on nyt tuo oikeanpuoleinen kuva, joka näyttäisi nyt heijastusrenkaat 100% keskisesti apupeilin varjon ympärillä (kuvatessa kamera oli aivan hippusen verran liian ylhäällä ja kun sen laskisi hiukan alaspäin, tapahtuisi tuo renkaiden keskitys tuonne apupeilin taakse). Mutta nyt luulen, että seuraavassa tähtitestissä Airy renkaat ovat taas hukassa eli apupeili vaatii säätöä ja tulee sellainen "harakka-tervassa" -ongelma, kunnes löytyy näiden kahden säädön välinen balanssi.

Kaikki edellinen johtunee (?) siitä, että pääpeilin kallitussäätö on nyt reilusti pielessä eli se ei nyt ole linjassa putken mekaniikan kanssa. Tästä tulevat ne ylimääräiset säätötarpeet pääpeilin pitimen kallistukselle, jota siellä Hauholla tehtiin. Ts. on se venäläis-MCT vain hankala paketti kollimoitavaksi :huh:
- Timo Inkinen