Morjens!
Olisiko ylläpidon aihetta siirtää tämä tuonne Sct putkien joukkoon, löytyisi kenties helpommin jos myöhemmin joku kaipailee ?
No niin, pilvistä on pidellyt, mutta on tuolla levyn kulmalla 25 Gb tawaraa odottamassa postprosessia, kunhan työkiireiltä ennättäisi, ehkä jo tällä viikolla vois ottaa työn alle

Tuota noin, melkein säännöllisesti sessiot olen mennyt filsu/yö tahtiin. Toki joukossa on koko sarja ( nb ) yön aikana otettujakin, ja itseä ihmetyttänyt suuresti missä ne pölypallerot majailevat, vaikka filsuja vaihtelin välissä ja flätit sitten perään tai ennen pimeän tuloa....
LRGB sarjan kanssa olen täysin hukassa, tuo nopeus antaa melkoista haastetta, puhki palaa... joihinkin Nb sarjaan olen koittanut tähtiä valotella RGB sarjalla, valotus ajat 20 sekunnin luokkaa per frame

vaatii siis reenaamista vielä....
Mutta tuohon omaan haarukkaräpyskään tuo polttovälin lyhennys on tuonut huiman parannuksen, olen kokeillut jopa 20 minuutin subeja melko hyvällä saannilla..hmm..sumut palaa puhki...

Mr.Mickutin kanssa oli taannoin tästä keskustelua, pitää muistaa että tuo backfocus kameran kennolle tuolta linssiltä jää C8 adapterin kanssa vain noin 30mm, joten väliin saa tuo filsutaskun jollei itse kameran backfocus ole "syvällä". Atikin 428, 460 jne sarjassahan tuo on 13 mm, joten tuumattavaa tuon kanssa on ......
Tuossa tuo kriittinen focus alue on todella pieni, ja siihen kun lisää sct:n peilin vatkaamisen niin focustella saa jonkin verran. Itse kollimointi on melko helppoa ( ainakin jos vertaa RC mestareiden talven painintaan ), tosin huomasin säätöruuvien alla olevien ( ovatko nyt nailonia ) prikkojen reakoivan lämpömuutoksiin hiukan veivaten kollimaatiota sinne sun tänne...tai sitten itse ruuvit elävät ...
Enivei..tuolla jatketaan tuleva kausi...tietysti voisi olla kunnon jalusta, isompikennoinen kamera....
Mutta koitan värkätä blogiin jotain valmiin näköistä räpellystä tässä lähiaikoina.
tjari