MP-observatorio.

Aloittaja Mikko Päivinen, 17.03.2007, 14:01:59

« edellinen - seuraava »

weskuli

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 09.05.2007, 17:45:37
Ja lähikuva sivutuenta/nousunlukitus systeemistä.

Tuossa näkyy hyvin se, että Universumia koossapitävistä voimista ilmastointiteipin jälkeen toiseksi tärkein on kipsilevyruuvi...  ;D

No, asiaan: Olet maininnut parissa kohtaa, että kisko on maalattu "iskunkestävällä maalilla". Tohtiiko kysyä, että mitä se tarkkaan ottaen on?

t. Vesa K.

Mikko Päivinen

   Kiitoksia jälleen kommenteista!

Niin iskunkestävä maali kestää nimensä mukaisesti paremmin kolhimista se kun käsittääkseni ei lohkeile niin helposti kuin perinteinen maali. Kaippa se kestää muutnekin hieman paremmin kulutusta ja sitä käytetään esimerkiksi sorkkarautojen ym maalaamiseen.

Tuon kiskon jouduin hitsaamaan kahdesta pätkästä kun siellä liikkeessä josta haen rautaa ei löytynyt yhtään 10 metriä pitkää lattaa. Toki se aiheutti hieman enemmän hommaa, mutta kyllä se ihan hyvin niinkin taipuili.

Nyt kun kaikki mitat on selvillä voin sanoa, että teen parikin kupolia kuukaudessa niitä haluaville. Itselleni teen sitten ihan viimeiseksi.

No toivottavasti nähdään tässä parin viikon päästä tämä ensimmäinen yksilö ::).

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

weskuli

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 09.05.2007, 22:17:31
Niin iskunkestävä maali kestää nimensä mukaisesti paremmin kolhimista se kun käsittääkseni ei lohkeile niin helposti kuin perinteinen maali.

Juu. Tarkoitin, että voisitko mainita ihan konkreettisen kauppanimen, jolla tarkoitukseen sopivaa tuotetta voi näin tumpelompikin mennä rautakaupasta etsimään :)

t. Vesa K.

Mikko Päivinen

 Ahaa tuote oli nimeltään Teknos vasaralakka ja tässätapauksessa alumiinin värinen :) Ostin sitä 1/3 litran purkissa jolla maalasin kiskon kahteen kertaan.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

kimiza

Mitäs muuten teet, jos sadepilviä alkaa kertyä horisonttiin? Peitätkö koko komeuden pressulla, kiikutatko sen autotalliin, jääkö se taivasalle vai mitä sille tapahtuu? Ovatko nuo osaset kuinka ruoste- ym. vaurioherkkiä?

Mikko Päivinen

 Muotti on ollut pressun alla visusti teippauksen jälkeen ja siinä on ollut senverran kova työ että suojelen sitä kuin silmäterää ;). Kun olen tehnyt lasikuidutuksen suojaan tuotoksen pressulla ja laitan myöskin lämminilma puhaltimen huolehtimaan siitä, että lämpötila pysyisi riittävän korkeana eli yli 15 asteessa.

Rautaosat maalaan kunnon maaleilla eli pohja sekä pintamaalilla pariin kertaan huolellisen teräsharjauksen jälkeen ja se onkin sitten ainoa asia minkä oikeastaan voin tehdä. Olen todellakin pohtinut ruostumis ongelmaa, mutta ikäväkyllä en pysty hitsaamaan alumiinia.

Tarkoitukseni on kyllä tiedustella olisiko mahdollista teettää tarvittavat osat alumiinista ja ennenkaikkea sen kuinka paljon se tulisi maksamaan.

PS: Niin ja onhan tässä tullut vuosien tähtitieteen harrastamisen ohella jo jonkin verran opittua sään käyttäytymistä ja sitä alkaa jo kummasti ymmärtämään myös eri lähteistä saatavia säätiedotuksia.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

 Ja näin projekti jatkuu. Viikonlopun kelit suosivat ja sain valettua ensimmäisen kappaleen. Tämä on siis ihan suoraan muotista irroitettu kappale ja tästä alkaa kupolin siistiminen. Tämän jälkeen maalaan sen epoksi maalilla valkoiseksi ulkopuolelta ja mattamustaksi sisältä. Kuten kuvasta näkyy kaikki reunatkin ovat vielä leikkaamatta oikeaan pituuteensa.


Aikas karun näköinen pallohan se tässävaiheessa vielä on ;D.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Ai, ai kun näyttää jo hyvältä!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

kimiza

Mitenkäs projekti edistyy, jonkun aikaa jo ollut vähän hiljaista? :P

Mikko Päivinen

#39
Juu edistyyhän se  ;) Ajattelin vain ensin pidätellä kuvia ennenkuin minulla on aivan valmis proto, mutta samapa tuo. Toisaalta tämä on ollut niin työläs vaihe, että en ole oikeastaan kerennytkään päivitellä tätä tarinaa  ;D Vielä menee ehkä pariviikkoa ennenkuin eka on valmis ellei suurmpia ongelmia tule vastaan  ::)

Seuraava työvaihe olikin kupolin liittäminen kiskosysteemiin, helmojen leikkaus, mittojen tarkistaminen ja lopullinen säätö sekä kupolin viimeistely paklaamalla. Koska tämä on ensimmäinen tekele se vaatii aivan eri tavalla hommia kuin seuraavat yksilöt. Sitten kun tämä on pinnoitettu teen tästä lasikuitumuotin ja näin seuraavia kupoleita ei tarvitse enää sitten pakkeloida tai säädellä erikseen vaan homma hoituu huomattavasti helpommin.

  Kisko istui yllättävänkin hyvin kupoliin, mutta pidennän silti kiskon kiinnitys kannattimien pituutta 2mm jotta ei tarvitse säätää niin paljon prikoilla jotta sen saa tukevasti kiinni ilman ylimääräisiä vetoja. Aloitan todennäköisesti hyvinkin pian (viikonloppuna) luukkujen muotin teon ja vasta kun minulla on luukutkin valettu aloitan maalaus hommat. Olenkin tehnyt tässävälissä hommia tämän projektin parissa joka päivä vähintään 6 tuntia ja viikonloppuina urakkaan on mennyt päivät aamusta iltaan ;)

Sisäpuolelta nämä maalataan mattamustalla epoksilla suoraan ja ulkopuolelle tulee ensin Topcoat pinnoite ja sitten vielä päälle kiiltävän valkoinen epoksi maali. Näin pinnasta tulee erittäin kestävä. Senverran olen muuttanut suunnitelmia, että kaikkiin pyöräsysteemeihin tulee myös sivusuuntaan tukevat pyörät.

Lisäksi tässävälissä olen urakoinut parempia työkaluja esim jigejä pyöräsysteemien tekemiseen jotta niistä tulee varmasti suoria sekä niitä on myös helpompi tehdä suurempia määriä.

  Alla kuva tämänhetkisestä tilanteesta jossa näkyy myös pikapikaa kyhätty pressukatos jonka tarkoitus on estää suurimman hiontapölyn leijjumisen naapureiden pihalle. Katos on hyvä olla myös maalauksen aikana jotta ylimääräiset roskat pysyvät poissa märältä maalipinnalta.


PS:Ja hyvin pyörii kiskosysteemi kupolinkin kanssa rullaluistimien pyörillä ;)
Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

   Sain vihdoin rakennettua luukuille muotin. Vaikka kuinka mietin kaikkia muitakin luukkuvaihtoehtoja päädyin siltikin sivuille aukeavaan malliin. Tämä vain tuntuu ehdottomasti parhaalta ja luotettavimmalta vaihtoehdolta talvella käytettävään robottiobservatorioon. Olen jo saanut suunniteltua luukkujen keskisaumankin, mutta sen kerron vasta kun olen saanut kaikki valmiiksi ;)

Muotin vasenpää on luukkujen yläosa ja oikea taas alahelma.


Huomenna sunnuntaina valan ensimäisen luukun  :P

Mikko

Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Juze-81

Tätä on kyllä todella mielenkiintoista seurata.. hienoa ettei ole peukalo keskellä kämmentä... tässä on hyvä vakoilla jos joskus tulee oma rakennettua.. ;D
Juhani P

Mikko Päivinen

 Kiitos Juze kommentista ja taas jaksaa urakoida ;D. Tiesin jo ennenkuin aloitin tämän projektin, että jos teen vain yhden kappaleen tällätavalla niin se tulee mielestäni liian kalliiksi ja työlääksi. Rupesinkin urakkaan vain koska alunperinkin oli tarkoitus tehdä näitä vähintään kaksi ja lisääkin nähtävästi tulee tehtyä.

Tämä on tullut todella kalliiksi minulle koska olen joutunut ostamaan melkoisen määrän työkaluja urakkaa varten ja tarvikkeiden etsimisen takia on googletettu todella paljon jonka lisäksi tarvikkeiden ja työkalujenkin hankkimisen takia on tullut ajeltua eteläsuomea vähintää 1000 km ristiinrastiin. Toki olen panostanut tähän siksi hieman enemmän koska teen näitä muillekkin kuin itselleni.

Kannattaa kyllä harkita tarkkaan ennenkuin lähtee yhtä tekemään lasikuidusta sillä voinhan minä näillä välineillä tehdä urakan paljon helpommin  ;)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Juze-81

Niin no se ja sullahan on valmiit muotitki vielä... ;) panen asian korvan taakse ;D
Juhani P

kimiza

Jep, on kyllä aika pelit ja vehkeet valmistumassa. Tuosta naapuritonttia suojaavasta katoksesta tuli mieleen, että mites naapurit suhtautuvat torninrakenteluusi? Käyvät innokkaina katselemassa ja kyselemässä, vai lähettävätkö he nimettömiä herjakirjeitä, joissa valitetaan melua ja kemikaalien hajua?

Seuraavaa merkintää odotellaan innolla, kuten aina. Kateeksihan tässä käy, kun itse olin puutöissä melko huono ja peukalo on muutenkin näissä hommissa ihan keskellä kämmentä. :P Ei ole käden taitoja siunaantunut minulle.