MP-observatorio.

Aloittaja Mikko Päivinen, 17.03.2007, 14:01:59

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 Heh noh eipä nuo naapurit ole mitään kommentoinut yhtä lukuunottamatta joka on jo innostunut haukkumaan minua insinööriksi  ;D. Kyllä oon hieman miettinyt, että milloin naapureiden huumorin taju loppuu, mutta toistaiseksi olen aiheuttanut enemmänkin hilpeyttä ainakin ilmeistä päätellen  :D

Ohikulkijat sen sijaan kattoo niin paljon, että tuntuu kuin olisin banaania syövä apina eläintarhassa.

Sain kun sainkin luukutkin valettua ja nyt vaan maalia pintaan ja luukkujen mekaniikkaa tekemään.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Rami

Tervehdys Mikko

Minäkin olen tässä seurannut projektisi edistymistä, enkä voi kuin ihailla kättesi tuotetta. Tsemmpiä vaan.

Oletko miettinyt kupolin alaosaa ? Siis tarkoitan tuleeko kupoli maatasoon vai jokinlaisen rakennuksen päälle/katoksi ?  Itsellä olisi tarkoitus rakentaa autokatos/-tallivarasto-rakennelma. Ajattelin tuontyyppistä kupolia toiseen päähän katolle. Onhan siinä varmaan muutakin propleemia kuin rakennusviranomaiset ja muut julkisivulautakunnat. Mutta tämänhetkiset pakolliset (vähemmän kiinnostavat) projektit vievät ajan näiltä kiinnostavimmilta. Tämä talli projekti olisi ajankohtainen ensikeväänä ja suunnitelmia sen suhteen on. Täällä olen taustalla seuraamassa projektiasi ja "imuroimassa" tietoa.

Terveisin mahdollinen kupolin tarvitsija

Ikola Raimo
Ikola Raimo - Lohja

Mikko Päivinen

  Kiitos ja jälleen kerran mukava kuulla, että tätä melkoisen haastavaa projektia seurataan mielenkiinnolla :).

Pyrin tässä suunnittelemaan sellaisen kupolin joka olisi kohtuullisen helppo asentaa ihan mihin tahansa paikkaan.
  Nyt tilanne on sellainen, että näitä kupoleja tullee menemään neljään eri observatorioon ja kupolien asennustavat sekä observatorioiden rakenne tulee olemaan varmasti jokaisessa hieman erilainen.
 
  Tässävaiheessa ainoat asiat joihin minä vaikutan on observatorion ja kupolin yhteenliitoskohta. Tämä onkin ollut sinänsä senverran haastava asia, että toivon näiltä kupolien hankkijoiltakin jonkinverran ymmärrystä asian haastavuudesta. Olen myöskin miettinyt sitä, että tekisin mukaan myöskin helmat eli koko hoidon voisi suoraan pultata ihan mihin tahansa kiinni ilman mitään muita mittauksia. Nyt vain tuntuu siltä, että tahtoo loppua aika kesken mikäli halutaan kupolit valmiiksi ensi havaintokaudeksi.
 
  Nyt olen tekemässä luukkujen kiskosysteemejä ja melkoisen työläs tuntuu se tämäkin työvaihe olevan sillä haluan, että joka paikka olisi helposti korjattavissa itse eikä ihan joka paikkaa voi siksi ihan suoraan hitsata osia kiinni. En ole eläessäni kuullut yhdestäkään laitteesta jossa on enemmän kuin 4 liikkuvaa osaa ja se kestäisi ikuisesti :D. Henkilökohtaisesti vihaan asioita joita en voi itse korjata tai kehittää jollain tavalla ;)

Tuo rakennuslupa ym. muut asiat ovat myöskin olleet tämän suunnitelman kulmakiviä ja yleensä alle 7 neliön piharakennuksen saa rakentaa ilman erityislupia naapureiden luvalla ja tämähän on alle 7 neliötä reilusti  :D, mutta kannattaa tietysti tarkistaa säännöt oman kunnan osalta ennen tekemistä. Bonuksena 2600mm leveä kuljetus on maximi ilman erityiskuljetusta ja tämähän täyttää myöskin tuon hienosti.

Neljän kappaleen sarjan tekeminen on tehnyt tästä projektista erittäin mielenkiintoisen sillä työmenetelmiin sekä työkaluhin kannattaa panostaa aivan eritavalla kuin yhden kupolin tekemiseen.
Nämä muotit sekä mitat kaikesta muustakin toivottavasti säilyvät pidempään, mutta aina helpompaa se olisi minulle jos voisin tehdä kaikki yhteen syöttöön.
 
  Yksi asia mistä todellakin on tullut minulle stressi on se, että vaikka kuinka yritän miettiä ja suunnitella joka paikan parhaani mukaan niin siltikin jotakin saattaa unohtua >:( ja toivottavasti saamme jakaa näiden tulevien kupolien käyttäjien kokemukset jotta voin/voidaan sitten kehittää vieläkin parempi systeemi kaikille näitä haikaleville ;) .

  Nyt olen jo panostanut rahallisesti ja ajallisesti niin paljon tähän urakkaan, että ostaisin itse heti paljon huonommankin siihen hintaan mitä olen ostajille luvannut, mutta jos totta puhutaan niin minä itseasiassa nautin suuresti tästä projektista ;) . Harmillisesti oikea työ vie liikaa aikaa tältä puuhaamiselta, mutta odotan innolla kuukauden kesälomaa jolloin saan antaa kaiken aikani pelkälle harrastukselle ;D

Mikko
 
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Täytyy tässä ilmoittautua, että olemme Mikon kanssa sopineet tuon ensimmäisen kuvun valmistuvan minulle. Täytyy kyllä kehua tuota Mikon omistautumista tämän 'protoversion' valmistumiselle. Olen käynyt pari kertaa tuota edistymistä paikan päällä ihmettelemässä ja täytyy sanoa, että ei kyllä syntyisi itseltäni, ei ainakaan tuossa ajassa. Eli itse seuraan TODELLA mielenkiinnolla tämän ensipainoksen syntymistä. Tässä samalla alkaa oman observatorion perustuksen kaivuut huomenna  :)
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 Kiitos kiitos Petri ;)

  Luukkujen kanssa on mennyt paljon enemmän aikaa kuin alunperin kuvittelin. Muutama päivä tuhraantui kiskosysteemin suunnittelussa ja lopulta päädyin kuitenkin tehdasvalmisteisiin kiskoihin. Vielä on jonkinverran hommia ennenkuin olen saanut pinnat siistittyä maalausta varten. Sisältä kupoli ja luukut ovat jo mattamustia.

Nyt kaikki paikat on ainakin suunniteltu ja edessä on enää vain siis kovaa työtä. Alla olevassa kuvassa kupolin lopullinen silhuetti alkaa paljastua vaikkakin esim. tuon luukun helmat eivät tule jäämään aivan noihin mittoihinsa. Luukkujen helman alaosasta lähtee melkoinen siivu vielä pois ja nostin luukut ihan vain kuvausta varten tuohon kupoli päälle eikä ne ole mitenkään kiinni tai edes kunnolla kohdillaan ;)

Aikas karun näköinen ilmestys se tällähetkellä vielä on, mutta katsotaanpas viikon parin päästä uudelleen miltä se sitten siistittynä, valkoisena ja luukkujen listojen kanssa oikein näyttää :)

Mikko

Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Lauri Kangas

Tällaisen jatkokertomuksen seuraaminen pesee kyllä telkkarisarjojen fanittamisen. Hyvää jälkeä.

Mikko Päivinen

 Ja taas tarina jatkuu :D

   Vielä melkoisen pakkeloinnin ja viimeistelyn jälkeen sain maalattua pohjat kupoliin ja luukkuihin. Olipas pitkästä aikaa todella mukavaa tehdä kun sai jotakin näkyvää aikaiseksi. Seuraavaksi onkin sitten valkoisen pintamaalin vuoro. Sitten vielä lopullinen kasaus jolloin teen vielä uudet pyörä systeemit tähän kappaleeseen ja sitten vain reilu viikko odotusta ennenkuin tästä voi ottaa muotin seuraaville kupoleille. Maalista on haihduttava kaikki liuottimet pois ennen muotin tekoa muuten hartsi sulattaa tämän kupolin pintamaalin kiinni muottiin :).

Tuossa maalin kuivumisen ohella onkin sopivasti aikaa tehdä tähän yksilöön vielä moottori systeemit.

Ja alla Petrin kupolin tilanne tällähetkellä :)



Hieman ehkä erikoisesti nuo kulmat kaartuvat, mutta tuota oli todella vaikea nähdä ennenkuin kupoli on yksi värinen ::)

Mikko

Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Juze-81

Ohoh... :o Hienoa jälkeä Mikko... VAU!
Juhani P

Prior

Oho olen sanaton  :o Todella tyylikästä jälkeä.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

PetriKe

Voi itku kun on hieno  :o  8)  :D
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 Kiva että tykkäätte :) Toivotaan vaan, että kelit olis hyvät niin sais pikapuoliin sen pinnankin maalattua jotta projektissa pääsis kohta uusien kupolien kimppuun :D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

  Ja tässä sitten kupoli ja luukut vihdoin valmiina :) Paripäivää odottelen, että epoksi on varmasti kuiva ja riittävän kova, että uskallan kasata tämän valmiiksi. Eipä se nyt ihan tasainen ole, mutta oikeastaan olen ihan tyytyväinen tähän ensimmäiseen yksilöön.

Ja lähikuva kupolista ::)


Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

kimiza

Komea kuin mikä, ammattimiehen käsialaa. Onneksi olkoon saavutuksestasi, vaikkei rakennelma vielä valmis olekaan. Varmasti ollut vaivan arvosta työskentelyä. :P Toivottavasti projekti etenee yhtä jouhevasti loppuun asti, ainakin tähän mennessä puuhailu on näyttänyt menevän hyvin.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 21.06.2007, 20:15:25
Ja tässä sitten kupoli ja luukut vihdoin valmiina :) Paripäivää odottelen, että epoksi on varmasti kuiva ja riittävän kova, että uskallan kasata tämän valmiiksi. Eipä se nyt ihan tasainen ole, mutta oikeastaan olen ihan tyytyväinen tähän ensimmäiseen yksilöön.

Hienolta näyttää, sinunhan kannattaisi jo alkaa harkitsemaan pienimuotoista teollista valmistamista (tilauksesta tietysti) Suomeen ja mahdollisesti pohjoismaihin, halukkaiden ei tarvitsisi alkaa tilailemaan jenkeistä saakka kupoleita kalliiden tulli- ja rahtimaksujen kera... ;)
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

JanneT

Hei!

Komeata  katsoa kun mies tekee eikä meinaa. Mukava että mentaliteetti "muut tekee mitä osaa minä mitä haluan" elää vielä uusavuttomassa maassamme!

Terv Janne