Tähtikuvien "jälkikäsittely"?

Aloittaja mals77, 03.02.2012, 22:01:05

« edellinen - seuraava »

monni

Lainaus käyttäjältä: Slaya83 - 26.11.2013, 14:16:01
Hei, miten saatte tähtiin sellaisen "loisteen", eli sakarat.
Mulla tähdet on vain pyöreitä kirkkaita palloja.

Joko photoshop-kikka?

tämännäköistä haluaisin itsekin tehdä:
http://i285.photobucket.com/albums/ll57/gronjyr/Astro/m45_1.jpg

Toki kukin saa käsitellä kuviaan miten parhaaksi katsoo, itseäni vain häiritsee kun kuvaan lisätään elementtejä jota siinä ei alunperin ollut. Maskaukset, venyttelyt, terävöinnit, värisävytykset ja muut menee mulle ok. Mutta jostain syystä tämä tähtien jälki-sakarointi aiheuttaa ahdistusta jo ajatuksena :)

Edit: siimakikat toki on ok, kun dataan ei enään lisätä mitään.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timpe

GSO RCT:n paksut apupeilin pitimen varret tekevät diffraktiopiikkejä kirkkaampiin tähtiin ihan natiivisti. Jos näitä haluaisi vahvistaa PhotoShopissa, niin "oikea" plugin olisi StarSpikes Pro, mikä antaa monipuoliset säätömahdollisuudet piikeillä kikkailuun. Käytän tuota omissa kuvissani lähinnä jo olemassa olevien piikkien "siistimiseen".
Tuo sateenkaari-ilmiö diffraktiopiikeissä on sekin syntynyt ilman Photaria.  Onko tuossa kyse diffraktio-ilmiöstä vai onko CCD-kameran kennon rakenteella (tms.) jotain tekoa tämän ilmiön kanssa?
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.11.2013, 21:29:02
Onko tuossa kyse diffraktio-ilmiöstä vai onko CCD-kameran kennon rakenteella (tms.) jotain tekoa tämän ilmiön kanssa?

Ihan oikea diffraktio-ilmiö. Tässähän kannattimet toimivat ikäänkuin hyvin harvana spektrihilana.

Jupo

Moi

Mitenkäs saisi vahvistettua tai korostettua tähtiä. Oikein kun tuommoisia 20s valotuksella otettuja kuvia zoomailen niin näen taustalla paljonkin vaaleita pisteitä (esim. linnunrataa kuvatessa). Miten saisi ilmaisohjelmalla tähtien "kirkkautta" nostettua muutamalla pykälällä ylöspäin. Olen miettinyt että pitäisikö tähtiä korostaa ennen deepskystacker pinoamista vai saako tuosta ohjelmasta säädettyä asetuksista että se hyväksyy vähemmän kirkkaita tähtiä tähdisi :)

Toinen ongelma on että muutaman kerran olen saanut ihan "kymppi" kuvaksi kelpaavia otoksia eli maisematähtikuvia mutta manuaalinen tarkennus on mennyt pieleen jolloin zoomatessa tähdet ovat sellaisia "epätarkkoja palloja" Pystyyko jollain tavalla korjaamaan jälkikäteen epäonnistunut tarkennus?

Paint.NET ja GIMP ohjelmat minulla on nyt ilmaisista käytössä + tuo deepskystacker pinoamiseen.


MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Jupo - 15.01.2014, 09:05:08
Mitenkäs saisi vahvistettua tai korostettua tähtiä. Oikein kun tuommoisia 20s valotuksella otettuja kuvia zoomailen niin näen taustalla paljonkin vaaleita pisteitä (esim. linnunrataa kuvatessa). Miten saisi ilmaisohjelmalla tähtien "kirkkautta" nostettua muutamalla pykälällä ylöspäin.
Paint.NET ja GIMP ohjelmat minulla on nyt ilmaisista käytössä + tuo deepskystacker pinoamiseen.

Gimpistä varmaankin löytyy käyrä- eli curves-työkalu, joten sillä tuo kirkastaminen onnistuu. Käyrä-työkalun kirkas pää on yleensä oikeassa ylänurkassa, nappaat siitä kiinni ja siirrät vasemmalle, jolloin tähtien pitäisi kirkastua.

Enemmän käyrien käytöstä löytyy Gimpin omistakin dokumenteista: http://docs.gimp.org/en/gimp-tool-curves.html

Lisää löytyy Googlella esim. hakusanoilla "photoshop curves", "image adjustments curves" jne...

DeepSkyStackerille löytyy tuolta ohjeita: http://www.ursa.fi/yhd/capella/artuusi.htm kannattaa lukaista nekin läpi. Ainakin ohjelman "Register settings" -asetuksella pystyy vaikuttamaan siihen, kuinka paljon tähtiä ohjelma ottaa huomioon pinoamisvaiheessa.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Jupo - 15.01.2014, 09:05:08
Moi

Mitenkäs saisi vahvistettua tai korostettua tähtiä. Oikein kun tuommoisia 20s valotuksella otettuja kuvia zoomailen niin näen taustalla paljonkin vaaleita pisteitä (esim. linnunrataa kuvatessa). Miten saisi ilmaisohjelmalla tähtien "kirkkautta" nostettua muutamalla pykälällä ylöspäin. Olen miettinyt että pitäisikö tähtiä korostaa ennen deepskystacker pinoamista vai saako tuosta ohjelmasta säädettyä asetuksista että se hyväksyy vähemmän kirkkaita tähtiä tähdisi :)

Toinen ongelma on että muutaman kerran olen saanut ihan "kymppi" kuvaksi kelpaavia otoksia eli maisematähtikuvia mutta manuaalinen tarkennus on mennyt pieleen jolloin zoomatessa tähdet ovat sellaisia "epätarkkoja palloja" Pystyyko jollain tavalla korjaamaan jälkikäteen epäonnistunut tarkennus?

Paint.NET ja GIMP ohjelmat minulla on nyt ilmaisista käytössä + tuo deepskystacker pinoamiseen.
Curves on ihan hyvä tapa kirkastaa, suosittelen enemmän Paint.NETiä, se on mielestäni parempi ohjelma. Esimerkiksi siinä työkalujen, kuten curves, kokoa saa isonnettua, joka on todella hyvä juttu.

10-kuvissa en usko, että pieleen mennyt tarkennus paljoa haittaa, unsharp maskilla niistä saa jonkinverran terävempiä, muttei pieniä. Pienissä tulosteissa ne tosin pieninä voisivat olla liiankin pieniä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Kettu-Pekka

Onkos tuohon tähtien poisto - sumun korostus - tähtien palautus -proseduurille photoshopissa hyvää ohjetta jossain? Kyseessä siis järkkärikuvat.



einari

Metsävainiollahan oli siihen oma PS action.
En tiedä onko enää tarjolla ja toimiiko nykyisissä versioissa, mutta ehkä tästä ketjussa voi olla iloa:http://www.cloudynights.com/topic/194045-ps-action-for-starremoval-stereo-act-added/#entry2493848
___
Tapio


lapimmies

#41
Lapimmies ilmottautuu kurssille.

Olen raapinut suodattimilla kuvia IC434:stä. Nyt olen kaksi täyttä iltaa yrittänyt kuvista kämmätä jotain näyttävää.

Kanavat: RGBL + Ha
Kaikki osakanavat pinonnut DSS:llä ja sillä kaivanut sävyt esiin.
GIMP ei osannut 16 bittisiä tiffejä käpistellä, joten:
-avasin kuvat Mac OSX:n previeviellä ja exporttasin PNG:si. (Tiedoston koko säilyi samana)
-Nämä png:t sitten avasin GIMP:n ja säädin värit jokaiselle osakanavalle HUE-työkalulla.
-Tallensin kuvat, tekemättä mitään muuta
-Avasin kuvat (open as layer) moodissa
-Valitsin jokaiselle kanavalle modeksi screen
-"litistin" kuvan
-Hain käyrällä sellaisen miellyttävän kuvan, kuitenkin koitin olla hukkaamatta sävyjä

Kuva ei kuitenkaan miellytä silmää. Joku sähäkkyys siitä puuttuu.
Kuvassa on yksittäisiä vihreitä, sinisiä ja punaisia tähtiä. Millä ihmeellä nuo yksittäiset riemunkirjavat tähdet saadaan pois?

Kohinaakin on paljon, ja vähimpänä harmina on nuo satelliitit (ne kyllä jätän pois sitten jahka opin muuten tämän prosessin)

Mitä minä teen väärin?

EDIT: Kolme kertaa tehnyt nyt koko prosessin. Omaa silmääni lopputulos miellyttää nyt enemmän. Jätin Ha kanavan pois sekä hukkasin vähän sävyjä tummasta päästä. Tämä nyt on paras tähänastisista.


tomipa

Tein omaksi huvikseni taivaanvahdin syvän taivaan katselukohteille (sumut) seuraavan tempun. Toivottavasti tämä osuu oikeaan keskustelusäikeeseen.

Jos käytössäsi on joku ohjelmointiympäristö, jossa on valmis sorttauskirjastofunktio, niin koodi olisi tällainen:

I = imread('kohdekuva.png'); % Luetaan mielellään 16-bittinen png-kuva
[m,n,p] = size(I);                  % Kuvan dimensiot
for k = 1:p                            % Käydään RGB-värit läpi vuorotellen
    M = I(:,:,k);
    [S idx] = sort(M(:));           % Sortataan kuva
    [S idx] = sort(idx);             % Sortataan pikseleiden indeksit, mikä muodostaan väärävärikuvan alkuperäisestä
    I(:,:,k) = reshape(idx,m,n);% Kirjoitetaan kuvan väritaso yli
end
I = I/(m*n);                          % Kuva sisältää värit 1:m*n, joten tallennusta varten jaetaan kuva maksimiarvollaan. Tallennetaan 16-bittiseen muotoon.

Tämä funktio siis tasoitaa kuvan histogrammin eli kukin pikseli saa uniikin väriarvon. Histogrammin tasoittaminen tarkoittaa kontrastin maksimointia. Toisin sanoen heikosti kuvasta erottuvat kaasupilvien osat loistavat nyt kirkkaissa väreissä, jotka ovat väärävärejä. Sumujen muodot kuitenkin erottuvat paremmin, mikä ehkä on tärkein anti. Tasoitettua histogrammia voit muokata edeleen kuvankäsittelyohjelmilla haluamaasi muotoon.

Itselläni ei ole kalustoa syvän taivaan kuvaamiseen, mutta voin tehdä tänne esimerkkikuvan, jos joku haluaa lainata orginaali-png:ään.
Tomi Parviainen

einari

En osaa niin matematiikkaa lukea, mutta tekeekö toi jotain tehokkaammin mitä valmiit vääräväritystoiminnot ?
___
Tapio

tomipa

Lainaus käyttäjältä: einari - 05.06.2019, 12:59:46
En osaa niin matematiikkaa lukea, mutta tekeekö toi jotain tehokkaammin mitä valmiit vääräväritystoiminnot ?

Ei varmaankaan, vaikkakin pitäisi tietää mihin nimenomaiseen toimintoon verrata.

Jos vertaa wikipediaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Histogram_equalization, niin histogrammi yo. tempun jälkeen on nyt täysin tasainen (esimerkkikuva). Se tuottaako tämä iloa riippuu muutamasta seikasta:

  • Pienen intensiteetin sävyt erottuvat paremmin, myös erityisesti kohina, jos sitä on kuvassa
  • Jos kuvassa on  vain vähän kirkkaita pikseleitä, keskisävyt vahvistuvat. Silmä erottaa huonommin kirkkaiden pikseleiden eroja kuin himmeiden. Toisin sanoen jotkin alueet vaalenevat liikaa
  • Histogrammi tasataan kaikille kolmelle värille, joten pikselin väriarvojen suhteelliset osuudet muuttuvat, ja pikseleistä tulee väärävärejä. Harmaasävykuvalle tällä ei ole niin suurta väliä.
  • Tasaisainen histogrammi lisää säätövaraa jälkikäsittelyyn
En ole itse löytänyt tätä säätöä muualta, mutta kokemukseni eri valmisohjelmista ei ole kovin vahva.
-
Tomi Parviainen