Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

naavis

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 20:42:35
Tässä siis minun ongelmani tuon valoisuuden suhtee. Enemmän tulee winsorized sigmassa mustia alueita näkyviin, joten taidan yrittää siitä värkätä kuvan, toisaalta tuo linear fit clip on tasaisempi ja kohinaa ei juurikaan.

Voisitko harkita laittavasi kuvat esim. Imguriin tai muuhun järkevään palveluun? Photobucket on täynnä mainoksia, ja laittamasi kuvakaappaukset ovat aika pieniä. Näyttäisi olevan 1024x576 pikseliä.

wm-x

Pahoittelut. Perustan johonkin muualle tuon kuvien jakamis palvelun. Itseäkin ärsyttää tuo photobucket.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: PetriKe - 09.10.2016, 19:00:10
Tähänkö threadiin voi pistää kysymyksiä PixInsight guruille?
Olen rakentamassa neljän framen mosaiikkia, mutta kun kyseessä on sumu ja erittäin vähän tähtiä, niin käyttämäni StarAlignment ei toimi. Ei löydy tarpeeksi tähtiä kuvien rekisteröintiin. Mikäs nyt avuksi?

Jep, oikea paikka on.
En tiedä vastausta kysymykseen, mutta tältä sivulta saattaisi löytää sen: https://pixinsight.com/doc/tools/StarAlignment/StarAlignment.html
Olisiko jokin parametrien säätöasia taas kerran? https://pixinsight.com/doc/tools/StarAlignment/StarAlignment.html#usage_006
PI:n kanssa yleensä homman kuin homman pystyy tekemään, jos/kun jaksaa vain opetella ja on aikaa tuohon touhuun.
=> Joku minua fiksumpi PI-käyttäjä tietänee paremman vastauksen kysymykseen...
- Timo Inkinen

ollia

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 17:33:02
Luulen että tuo olisi käynyt toisin päin jos olisin valinnut toisen framin. Eli näin kävi:


Se mitä minulla tulee ensimmäiseksi mieleen on että StarAlignmentissä on sellainen "register/union mosaic" vaihtoehto working moden kohdalla. Sen kun valitset, laitat yhden illan valon referenssiksi ja toisen illan valon targettiin niin tulos pitäisi olla kuva jossa on molemmat valot mosaiikkina ja ympärillä tarpeeksi tyhjää mustaa.

Sitten kun tuo on valmis niin voit sitä käyttää BatchPreProcessingin aikana referenssi framena, jolloin koko homman pitäisi olla esillä lopullisessa pinossa. Jos nyt oikein muistan.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Kiitos neuvoista. Pitää yrittää, tämä vain kestää aina kun on isompi setti kyseessä. Yritän nyt käsitellä tuon keskustan ensin ja katsotaan sitten miten käy.

Pitäisi aina ottaa se aika ja asetella orientaatiot kohdalleen. Jos yöllä herää vaihtamaan kohdetta ja aamulla töihin lähtö niin ei tee mieli alkaa ottamaan flattejä ja kääntämään kameraa  :azn:

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 09.10.2016, 21:22:52
Jep, oikea paikka on.
En tiedä vastausta kysymykseen, mutta tältä sivulta saattaisi löytää sen: https://pixinsight.com/doc/tools/StarAlignment/StarAlignment.html
Olisiko jokin parametrien säätöasia taas kerran? https://pixinsight.com/doc/tools/StarAlignment/StarAlignment.html#usage_006
PI:n kanssa yleensä homman kuin homman pystyy tekemään, jos/kun jaksaa vain opetella ja on aikaa tuohon touhuun.
=> Joku minua fiksumpi PI-käyttäjä tietänee paremman vastauksen kysymykseen...

Muutaman kokeilun jälkeen huomasin seuraavat asiat: PI ei osaa oikein yhdistää pinottuja käsittelemättömiä FITS-ruutuja, jos niitä ei ole skaalattu. Kun venyttelin kuvien histogrammin ja tallensin TIFF-tiedostoiksi ja avasin PI:ssä, niin sitten onnistui kolme neljästä. Tämän jälkeen päivitin uusimpaan PI-versioon, ja sitten onnistui kaikkien TIFF-ruutujen yhdistämienen.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

wm-x

Näenkö pinotusta tiedostosta miten se on pinottu ? Eli millä asetuksilla pinoaminen on tapahtunut :cheesy:

Yritän tehdä uudestaan tuota kohinatonta kuvaa jonka olin jo pinonnut mutta en löydä samoja asetuksia. Haluaisin sen drizlata.

tai saanko luotua drizzle datan tuosta kuvasta uudestaan?

vesa k

Hei
Onko merkitystä, käyttääkö RGB kanavien yhdistämiseen ChannelCombination tai LRGBCombination tuomintoa??

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

naavis

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 14.10.2016, 17:02:02
Hei
Onko merkitystä, käyttääkö RGB kanavien yhdistämiseen ChannelCombination tai LRGBCombination tuomintoa??

t vesa

Ei pitäisi olla.

wm-x

mikäköhän periaate tuossa bayer drizzlessä on? Se poistaa myös purppurat halot tähtien reunasta. tuntuu toimivan paremmin kuin normi drizzlaus.

Slope ruudut ovat näissä näissä hyvin erillaiset.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 14.10.2016, 22:49:33
mikäköhän periaate tuossa bayer drizzlessä on? Se poistaa myös purppurat halot tähtien reunasta. tuntuu toimivan paremmin kuin normi drizzlaus.

Slope ruudut ovat näissä näissä hyvin erillaiset.


Itse itselle vastaten, jos jotakin muuta kiinnostaa. Kannattaa lukea täältä:

http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=10362

wm-x

Käyttääkö joku wavelet-kerroksiin perustuvaa tyyliä kuvankäsittelyssä? Olisi mielenkiintoista kuulla kuvan pilkkomisesta osiin tai eri layereihin ja niiden yhdistämisestä loppukuvaksi.

Olen harjoitellut uutta tyyliä LRGB käsittelyyn sekä eri wavelet kerrosten käsittelyyn. Olen myös opetellut JP:n tone mapping tyyliä, mutta se ei ole oikein lennähtänyt liikkeelle.

Mielellään jaan myös ohjeen muodossa omia kokemuksia ja opittuja asioita. Jos joku haluaa perus prosessoinnista ja kuvankäsittelystä kuulla? Olen ollut flunssassa viikon ja kerennyt siinä ajassa "muutaman" tunnin katselemaan eri ohjeita pixinsightille ja opetellut soveltamaan niitä.

Tertsi

Hei,

Minulla on (taas) ongelmia StarAlignment prosessin kanssa. En saa sillä edes kohdistettua neljää kuvaa. Olen kokeillut säätää Maximum Stars asetusta (<Auto>, 10,20,50,100, jne) ja RANSAC toleransseja (2,6,8) mutta ei kohdistu. SA muka hoitaa homman, mutta sitten kun katsoo kuvia sitten esim Blink prosessilla, niin eihän ne ole. Käsittämätön mysteeri. Osaisko joku auttaa, että missä vika ja mitä teen väärin? Linkin takaa löytyy neljä .XISF kuvaa M109:sta (zip tiedoston koko n. 580MB), jotka on kalibroitu ja debayeröity (kuvauskamerani on Canon EOS 500D).

https://www.dropbox.com/s/x9scnz484vyjjgm/M109.zip?dl=0

Kiitokset jo etukäteen!

Tertsi
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

jpaana

Lainaus käyttäjältä: Tertsi - 07.03.2017, 08:36:03
Hei,

Minulla on (taas) ongelmia StarAlignment prosessin kanssa. En saa sillä edes kohdistettua neljää kuvaa. Olen kokeillut säätää Maximum Stars asetusta (<Auto>, 10,20,50,100, jne) ja RANSAC toleransseja (2,6,8) mutta ei kohdistu. SA muka hoitaa homman, mutta sitten kun katsoo kuvia sitten esim Blink prosessilla, niin eihän ne ole. Käsittämätön mysteeri. Osaisko joku auttaa, että missä vika ja mitä teen väärin? Linkin takaa löytyy neljä .XISF kuvaa M109:sta (zip tiedoston koko n. 580MB), jotka on kalibroitu ja debayeröity (kuvauskamerani on Canon EOS 500D).

https://www.dropbox.com/s/x9scnz484vyjjgm/M109.zip?dl=0

Kiitokset jo etukäteen!

Tertsi

Näytti olevan aika himmeä kuva, mutta PI kuvittelee oletusasetuksilla löytävänsä sieltä tähtiä vaikka kuinka koska ilmeisesti tarttuu kuumiin pikseleihin ja on sitten tyytyväinen kun ne pysyvät paikallaan :) Muutin oletusasetuksia sen verran, että laitoin noise reduction arvosta 0 arvoon 1 ja laskin Log(sensitivityn) -1 -> 0 niin tähtiä löytyi enää 32 ja blinkillä katsottuna näyttäisi osuvan kohdalle. Kuumia pikseleitä kyllä tanssii ruudulla eli kalibrointi ei ilmeisesti ole mennyt ihan putkeen tai sitten pitää vaan käyttää cosmetic correctionia tai defect listaa noiden fiksaamiseen.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: jpaana - 07.03.2017, 14:25:50
Näytti olevan aika himmeä kuva, mutta PI kuvittelee oletusasetuksilla löytävänsä sieltä tähtiä vaikka kuinka koska ilmeisesti tarttuu kuumiin pikseleihin ja on sitten tyytyväinen kun ne pysyvät paikallaan :) Muutin oletusasetuksia sen verran, että laitoin noise reduction arvosta 0 arvoon 1 ja laskin Log(sensitivityn) -1 -> 0 niin tähtiä löytyi enää 32 ja blinkillä katsottuna näyttäisi osuvan kohdalle. Kuumia pikseleitä kyllä tanssii ruudulla eli kalibrointi ei ilmeisesti ole mennyt ihan putkeen tai sitten pitää vaan käyttää cosmetic correctionia tai defect listaa noiden fiksaamiseen.

Toimii! Loistavaa, superkiitos!  :azn: Kuvat on tosiaan himmeitä kun kuvaan Helsingin valosaasteessa ja lähes puolikas Kuukin loisti taivaalla kuvien oton aikaan. Kuumia pikseleitä tosiaan on liuta, koska en käytä darkkeja kalibroinnissa. Foorumilla on ollut puhetta siitä, että Canon kameroiden kanssa niitä ei kannata käyttää. Viimeistään pinotessa ne sitten häipyy.

Kiitos vielä kerran!  :smiley:
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/