Neuvoja aloittelijalle kaivataan !

Aloittaja Kata, 04.01.2012, 19:56:20

« edellinen - seuraava »

Kata

Elikkäs oon jo pitkään harkinnut digijärkkärin tai järkkärin ostoa ja haluisin tietää, että millaista suosittelisitte tähtikuvaukseen ja kuinka paljon maksais, mitä välineitä tarvitsen että saisin kameran liitettyä Bresser Pluto - teleskooppiin...  :azn: ja jos viitsitte kertoa muita asioita jotka pitäis tietää kun itte olen vielä näin pihalla..  :oops: Jään odottelemaan teidän kokeneempien vastauksia.  :laugh:
- Katariina Kaartinen

UglyPsycho

Oon kaukana siitä kokeneesta, mutta omien ensimmäisten hapuilevien, osin harhaankin menneiden askelten perusteella ehkä osaa sanoa jotain:

Ensinnäkin olettaisin, että aiot käyttää kameraa muuhunkin kuin tähtikuvaamiseen? Jos näin on, en hirveästi miettisi kameran merkkiä tai tarkkaa mallia pelkästään tähtikuvaamisen kannalta. Putken kaveriksi käy kyllä mikä tahansa järkkäri, josta vaan saa objektiivin irti ja tilalle T2-sovitinrenkaan, jolla sitten saa kameran kiinni suoraan putkeen.

Muuta ei sitten alkuun pääsyyn tarvitakaan. Paitsi kärsivällisyyttä kameran ominaisuuksien opettelun kanssa, että saa tarkennuksen putken kanssa kohdilleen, ja oppii oikeat valotusajat, herkkyydet ja muut, millä kuvata. Lankalaukaisin nyt ei olisi pahitteeksi, niin ei tule suotta itse heiluteltua putkea kuvatessa.

Esimerkiksi oma settini, millä tässä harjoittelisin, jos vaan olis keliä, on seuraava:

Canon D1100 järkkärikameran kaveriksi ostin tällaisen T2 rinkulan: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p194_T2-Ring-fuer-CANON-EOS-Kameras.html ja Canonin perus RS-60e3 kaukolaukaisimen: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/48661. Yhteensä hintaa tulee pari kymppiä, ja kumpikaan ei ole mitenkään kaukoputkikohtainen tai muuten 'vanheneva' ostos. Sivumennen sanoen, olen kyllä tykännyt tuon D1100 helppokäyttöisyydestä. Vaikka mulla ei järkkärikameroita ennen sitä ole ollut, niin todella nopeasti on oppinut perusjutut.

Vaihtoehtona sitten on tietysti olemassa myös erilaisia telinehäkkyröitä, joilla saa minkä tahansa tavallisenkin kameran kiinni kaukoputken okulaariin, mutta oman kokemuksen perusteella ne on kyllä niin rasittavia vimpuloita, että ei hyvä tosikaan. Hyvä tällainen teline maksaa enemmän kuin nuo T2-sovittimet, eli jos vaan suinkin se järjestelmäkamera löytyy tai hankinnassa on, niin en tuhlaisi eurojani näihin. Ennemmin melkein sihtailee vaikka sitten kännykkäkameralla käsivaralta putken läpi, kunnes järkkärikamera on hankittuna.

Huomionarvoista kuitenkin on, että ilman moottoroitua seurantajalustaa kuvaaminen käytännössä rajoittuu kuuhun ja planeettoihin. Mutta kyllä niissäkin piisaa kuvattavaa ja opeteltavaa, ja on se vaan siisti tunne kun saa hyvän kuvan vaikka Jupiterista tai Saturnuksesta! Sitten jos ja kun kuvaamisesta innostuu tosissaan, kaikenmoista enemmän tai vähemmän kallista lisä- ja apuhärpäketä riittää kyllä hankittavaksi, ja myös liuta ohjelmia, joilla kuvistaan saa irti huomattavasti enemmän yksityiskohtia ja niin edelleen.

Ne viisaammat ja kokeneemmat toivottavasti osaa sanoa enemmän asiasta juuri sinun kaukoputkesi osalta - voi olla, että tarvit jotain lisäpalikoita, jotka minun putken kanssa eivät olleet tarpeellisia.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

Kaizu

Minä en viitsisi tuon kaukoputken perään järkkäriä viritellä käyttäisin sitä ihan vaan katselemiseen. Jos haluat kuvata taivaallisia kohteita niin suosittelen Canon merkkistä järkkäriä kameraoptiikalla seurantajalustan päällä. Canon merkkiä sen vuoksi että siihen saa m42-optiikkaa kiinni edullisella adapterilla. Lisäksi Canonille löytyy modausohjeita ja clippifilttereitä etc. jos kuvauskärpänen puree pahasti. Bresser Pluton jalusta ja fokusointilaite näyttivät kumpikin aika hennoilta järkkärin alle enkä oikein usko tuon putken optiseen laatuun.

カイズ
Kai Forssen

UglyPsycho

Toisaalta putki kun jo löytyy ja seurantajalustaa taas ilmeisesti ei, niin minä taas en näe mitään syytä, miksei kameraa pistäisi putken kylkeen. Hankinnoista ja opeista ei mene mitään hukkaan, jos joskus vaikka vaihtaakin seurannalliseen, parempaan putkeen.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

Kata

 Tiedän, että toi Bresserin Pluto on ehkä vähän huono kuvaukseen, mutta kun ei muutakaan ole niin se saa nyt alkuun riittää.   :laugh: Tosin harkinnassa on ollut uuden putkenkin osto, mutta tän ikäsellä ei hirveesti rahaa ole niin uus putki joutuu kyllä vähän odottamaan..  :undecided: Mutta kiitos vinkeistä !  :smiley:
- Katariina Kaartinen

UglyPsycho

Oikea asenne! Ja eiköhän sillä alkuun pääse. Itsehän alottelin Lidlistä ostetulla lintuputkella ja kännykällä. Myönnettäköön, etten kovin hurjalla menestyksellä, mutta kuitenkin.

Oleellista nyt olisi vaan saada siihen kaukoputkeen kamera kiinni, ja minusta siihen ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin järkkäri. Kaikennäköiset hukkahankinnat kannattaa muutenkin minimoida, ja ostella vaan semmosia kilkkeitä, millä pärjää sitten vähän pidemmän aikaa. Ja järkkäri nyt lienee sieltä selkeimmästä päästä näitä pitkän tähtäimen hankintoja - minkä lisäksi siitä on tietty muutenkin iloa.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

Kaizu

Onko päätavoite kuvata tähtitaivasta vai liittää järjestelmäkamera Bresser Plutoon?
Jos jälkimmäinen niin tuleeko kamera putken kylkeen omalla optiikallaan vai katsooko se putken läpi kiinnitettynä putken fokusointilaitteeseen?

カイズ
Kai Forssen

Kata

Päätavoite nyt on saada otettua kuvia niin että kamera on kiinni Bresserissä.  :smiley: Toki luultavasti kuvailisin muutakin kun tähtiä kameralla, mutta päätavoitteena olisi Bresserin läpi kuvaaminen.  :cheesy:
- Katariina Kaartinen

Ransu

Merkistä riippumatta suosittelen mallia jossa on elävä etsinkuva eli livenäyttö, se on korvaamaton apu kuvan tarkentamisessa jos kamerasi on kiinni pidemmissä putkissa tai kaukoputkessa.
Halvimmista Canonin malleista uusi 1100D on pimeäkuvausominaisuuksiltaan aiempaa 1000D:tä parempi, joka sekään ei ole huono.  Foorumilla taitaa vielä olla yksi vähänkäytetty 1100D myynnissäkin.
Tuon putkesi kanssa voi tulla ongelmaksi saada kuvaa tarkennettua, epäilen vahvasti että tuossa mallissa ei riitä fokusointilaitteen tarkennusvara sisäänpäin jos laitat järkkärin sovitteen kanssa kiinni. Onko kenelläkään tutullasi digijärkkäriä jolla voisi testata etukäteen saako kuvan tarkaksi, kierrät fokuserin sisään ja esim kuuhun kohdistettuna käsivaralta pitelet kamerarunkoa ilman optiikkaa n 10-15mm päässä fokuserin putken päästä. Jos saat kuvan tarkaksi, niin sitten on mahdollisuuksia onnistua myös sovitteen kanssa.
Oletko kokeillut kuvata esim kännykkäkameralla tai digipokkarilla kuuta okulaarin läpi, helpoin keino aloittaa tähtikuvaus.
Toinen ongelma tuon putken kanssa liittyy todennäköisesti huteraan vakiojalustaan, en tiedä onko tuossa seurantamoottoria, se on myös lähestulkoon pakollinen mikäli haluat ottaa kymmenesosasekunteja pitempiä valotuksia kaukoputkella. Ilman seurantaa kuvauskohteesi rajoittuvat lähinnä kuuhun, aurinkoon HUOM! VAIN ASIALLISELLA PUTKEN ETEEN TULEVALLA AURINKOSUOTIMELLA VARUSTETTUNA, ja kirkkaimpiin planeettoihin.
Varsinaisten taivaskohdekuvien oton voit aloittaa tietysti istuttamalla omalla objektiivilla varustetun järkkärin Pluton reppuselkään ja seuraamalla valotuksen ajan käsin jotain kirkkaampaa tähteä putken okulaarin kautta. Lopputulos on todennäköisesti parempi kuin tuon pluton kautta.


Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Kata

Oon yrittänyt kuvata Nikon Coolpix S2550 kameralla Aurinkoa ja kuuta, mutta en oo onnistunut sillä tarkentamaan. Joko sillä ei vaan saa tarkennettua tai sitten en vaan osaa tarkentaa ..  :laugh: Aikaisemmin mulla oli (tai no on vieläkin) Canon PowerShot A560 ja sillä onnistuin ottamaan suht tarkkoja kuvia Auringosta.  :smiley: Powershotin laatu vaan oli vähän kiikun kaakun että onko se hyvä vai huono. Kännykamerallakin on tullut kuvia otettua joistakin tähtikuvioista ja jos on jokin mielenkiintoinen tähti/planeetta yötaivaalla näkynyt niin olen kännykameralla siita sitten kuvan napsaissut vaikka laatu onkin huono ja kuvasta ei oikein ota selvää, että mikä kuvassa on..  :tongue: Ja eihän tässä Bresserin Plutossa ole mitään seurantasysteemiä, niin ihan itse joutuu kaikki kohteet etsimään..  Ja kieltämättä jalusta vaikuttaa huteralta, mutta tähän asti olen sen kanssa pärjännyt.  :smiley:
- Katariina Kaartinen

Lauri Kangas

Jos vanhempien (tai miksei omatkin) rahahanat antaa myöten, niin joku Canonin nelinumeroinen järkkäri tuplakittinä (lyhyempi ja pidempi halpazoomi).

Vaikka moni joka kuvaakin tähtiä ihan tosissaan ei koskaan enää alentuisi kuvaamaan moisella halpalinssiputkella (niinkuin yllä olevista vastauksista voi haistella), niin kannattaa sitäkin mielummin kokeilla kuin olla kokeilematta. Saatat esimerkiksi saada omalla mittapuullasi oikein hulppeita kuvia kuun kraatereista. Lisäksi siinä oppii millaisilla valotusasetuksilla kuuta pitää kuvata ettei pala puhki tai tärähdä.

Tarvikkeet minkä tahansa järkkärin liittämiseksi siihen linssiputkeen maksavat muutamia kymppejä (esim. Canonin T-rengas + nokkapala okulaariholkkiin).

Kata

Tämä Bresserin Pluto on mun ensimmäinen ihan oma putki niin siksi se on enemmänkin aloittelijaputki, kuin kuvaukseen tarkoitettu putki.  :smiley: Niin sillä ajattelin kuvailuja aloittaa ja jos innostun enemmänkin niin sitten se uuden putken osto on enemmän ajankohtaista kuin nyt, kun on vielä enemmän harjoittelua tää kuvaaminen.  :laugh:
- Katariina Kaartinen

UglyPsycho

Joo, mun mielestä olis lähinnä tyhmää olla kokeilematta jo olemassa olevilla laitteilla vain sen takia, että kuvien laatu oletettavasti ei yllä ihan Hubblen tasolle. Älkää puoliammattilaiset pelotelko liikaa meitä aloittelijoita  :wink: .

Sen sijaan tuo Ransun mainitsema fokusointivara on semmonen asia, mikä kannattais päästä jotenkin varmistamaan. Onko ongelmaan muuten mitään helppoa korjausta jollain lisäpalikalla tms?

Edit: heppoisen jalustan ongelmia kuvatessa saa muuten korjattua ihan sillä, että tähtää putken alkuunsa ohi kohteesta sen edelle, ja antaa planeetan/kuun lipua keskemmälle kuvaa. Ehtii jalustan heilunnat ja tärinät vakautumaan ennen kuvan räpsäisyhetkeä. Ja tosiaan, lankalaukaisin tai ajastin auttaa myös, niin ole itse heiluttamassa jalustaa.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

Meade-mad

Jos päädyt virittämään kameran Pluton tarkennuslaitteeseen. varmista vaikka kamerahihnalla että kamera ei putoa. Pluton tarkennuslaite ei ole tarkoitettu tuollaisille kuormille.

Yksi vaihtoehto on että kokeilet Plutoa WEB kameran ja tietokoneen kanssa.

Jos jalusta on sama kuin http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2027&show=all, siihin saa seurantamoottorin. Silloin jalustaa voi käyttää kuvaukseen kameraoptiikalla ilman kaukoputkea. Seurantatarkkuus ei oikein riitä yhdistelmälle kaukoputki ja kamera.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Ransu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 05.01.2012, 13:45:26
Jos vanhempien (tai miksei omatkin) rahahanat antaa myöten, niin joku Canonin nelinumeroinen järkkäri tuplakittinä (lyhyempi ja pidempi halpazoomi).

Vaikka moni joka kuvaakin tähtiä ihan tosissaan ei koskaan enää alentuisi kuvaamaan moisella halpalinssiputkella (niinkuin yllä olevista vastauksista voi haistella), niin kannattaa sitäkin mielummin kokeilla kuin olla kokeilematta. Saatat esimerkiksi saada omalla mittapuullasi oikein hulppeita kuvia kuun kraatereista. Lisäksi siinä oppii millaisilla valotusasetuksilla kuuta pitää kuvata ettei pala puhki tai tärähdä.

Tarvikkeet minkä tahansa järkkärin liittämiseksi siihen linssiputkeen maksavat muutamia kymppejä (esim. Canonin T-rengas + nokkapala okulaariholkkiin).
Ilman muuta kannattaa aina kokeilla. Tuo Pluto on googlen mukaan 114/500 peiliputki, ja fokusointiongelmat järkkärillä on sen takia todennäköisiä, jos fokuserin tarkennusvara sisäänpäin ei riitä niin adaptereihin laitettu rahakin on mennyt tuon putken osalta hukkaan ja aloittelevaa kuvaajaa harmittaa varmasti.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/