Neuvoja aloittelijalle kaivataan !

Aloittaja Kata, 04.01.2012, 19:56:20

« edellinen - seuraava »

mikkomaa

blokiasi satuin vilkaisemaan ja tulin huomanneeksi jotain mikä pisti silmään:

''Barlow-linssi on sellainen tuubi joka tulee okulaarin ja kaukoputken väliin ja kaksinkertaistaa suurennuksen.
Jos sellaisen ruuvaa kameraan ja tuuttaa kiinni tarkennuslaitteeseen niinkuin normaalin okulaarin, niin yleensä tarkennusvara riittää paremmin.''

Barlow linssejä löytyy muitakin kuin 2x suurentavia, käyttötarkoituksen mukaan ja tilanteen mukaan katsotaan käyttöön sitten sopivin.
Toiseksi tuo tarkennusvaran riittäminen ei ole kaikissa kaukoputkissa ongelma, omistamassasi putksessa mahdollinen. Siinä tilanteessa
tuon barlow:in lisääminen muuttaa kennon kennon etäisyyttä kenties riittävästi että äärettömään tarkennus mahdollistuu. Eli sitä
barlow linssiä ei tosiaan kaikissa kaukoputkissa tarvitse tarkennuksen takia. Se kannattaa tosiaan ottaa huomioon että jos ostat jonkin
barlowin niin putkesi polttoväli pitenee rajusti ja taivaan kohteet mahtuvat kuvakenttään huonommin. Tärkein barlowin käyttötarkoitus
on siis nimenomaan polttovälin pidennys katseltaessa syvemmälle taivaalle ja planeettojen lähempään tutkimiseen.

Hyviä hetkiä harrastuksen parissa! Toivottavasti en jauha puutaheinää, terveisin alle vuoden verran aloitellut harrastaja  :azn:
Mikko M

Kata

Okei.  :smiley: Kiva, että oot käynyt kattelemassa sitä blogia.  :laugh:
Ja kiitos kun vaivauduit tänne kirjoittamaan minulle tuosta barlow-linssistä.  :smiley:
- Katariina Kaartinen

Reijo Teränen

Minulla on bresser pluto ja olympus pen järkkäri kun otan objektiivin pois ja pistän olympuksen T2 renkaan  tilalle niin ei tule kuvaa ,en tiedä missä on vika .Mitä pitäisi tehdä ?  Saako muuten okulaari olla paikoillaan vai pitääkö se ottaa pois .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Reijo Teränen - 17.01.2012, 19:15:59
Minulla on bresser pluto ja olympus pen järkkäri kun otan objektiivin pois ja pistän olympuksen T2 renkaan  tilalle niin ei tule kuvaa ,en tiedä missä on vika .Mitä pitäisi tehdä ?  Saako muuten okulaari olla paikoillaan vai pitääkö se ottaa pois .

Jonkin asteinen haaste laittaa kamera T-sovittimella paikalleen jos okulaari on paikoillaan. Siis ota se okulaari pois niin kuva paranee.
Olethan säätänyt fokuksen reunasta reunaan? Kokeile päiväsaikaan maakohteeseen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: Reijo Teränen - 17.01.2012, 19:15:59
Minulla on bresser pluto ja olympus pen järkkäri kun otan objektiivin pois ja pistän olympuksen T2 renkaan  tilalle niin ei tule kuvaa ,en tiedä missä on vika .Mitä pitäisi tehdä ?  Saako muuten okulaari olla paikoillaan vai pitääkö se ottaa pois .

Mikäli ei kuvaa saa kyseisellä putkella järkkärin kennolle muutoin kuin okulaarisuurennoksella, niin silloin siihen täytyy käyttää kuvanmukaista holkkia, vasemmanpuoleisessa saa okulaarin Orion adapterin sisälle.
Siihen on myös erikseen suunniteltuja okulaareja ( oikealla, ) tässäkin holkkia joutuu loitontamaan että kuva muodostuu kameran kennolle  Valotus ajat vain kasvaa tällä kuvaustavalla.

Toinen mahdollisuus on ostaa peilitön järjestelmäkamera, jossa kuvakenno on noin 20mm lähempänä kuin tavallisissa järkkäreissä.
Peilitön Sony Nex kameraan on saatavissa kaikkien objektiivi merkkien adaptereita, Nex / Canon eos adaperissa jopa sähköt välittyy.
http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/Sony%20NEX-5/slides/Sony%20NEX-5.jpg

Veijo T




Edit: Jaa tuo Olympus pen olikin peilitön järkkäri, siihen tarvitset tuollaisen matalan adapterin joka näkyy Nex linkin kuvassa. Sitä en tiedä saako sitä muuten kuin itse tekemällä.

GaryP

???

Jos käyttää okulaarisuurennosta, pitäisi kai olla objektiivi kiinni kamerassa? Tai sitten olen aivan hangessa...?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 18.01.2012, 21:24:59
Jos käyttää okulaarisuurennosta, pitäisi kai olla objektiivi kiinni kamerassa? Tai sitten olen aivan hangessa...?

Okulaarisuurennus tarkoittaa okulaariprojektiota, joka on sama kuin projisoisit auringon kuvan paperille, mutta korvaatkin paperin kameran kennolla. Ei siis objektiivia. Okulaariprojektio on keskimäärin aika kaheli idea ja vaikea laji hallita, efektiivistä polttoväliä kannattaa paljon mielummin kasvattaa barlowilla. Poikkeus: Jos sukunimesi on Kantola ja etunimi alkaa T:llä, niin okulaariprojektiolla voi saada hyviä tuloksia. :grin:

Sitten on vielä afokaalinen kuvaus eli digiscoping, jossa kameralla+objektiivilla kurkitaan millaisia kuvia antaa kaukoputki+okulaari.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.01.2012, 23:27:44
Sitten on vielä afokaalinen kuvaus eli digiscoping, jossa kameralla+objektiivilla kurkitaan millaisia kuvia antaa kaukoputki+okulaari.

Ok, eli metsään menin taas lausunnoissani niin että ryskyi. Afokaalinen kuvaaminenhan minulle tuli mieleen tuosta yhdistelmästä, mutta nukkuma-aikaan kirjoitettaessa se sana oli hukassa.

Taas tuli sitten uutta kokeiltavaa!
:wink:

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Jep, Hyperionin zoomilla ja webikameralla olen välillä saanut ihan kohtalaisia tuloksia.
Zoomi on siitä mukava että kohteen kokoa voi pienentää/kasvattaa kelin mukaan.
___
Tapio

GaryP

Anteeksi nyt että kauhon vanhaa soppaa, mutta etsin epätoivoisesti esimerkkiä toteutuksesta liittyen okulaarisuurennokseen.
Termi on virheellisesti yhdistetty afokaaliseen kuvaamiseen, ja se minullakin on painolastina takaraivossa.
Hannu Määttänen muutama vuosi sitten on sen kyllä ihan selvästi sanonut, ettei kyse ole samasta asiasta:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=829.msg14070#msg14070

Olisihan noin uusi kirjoitus pitänyt muistaa!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VeijoT

#40
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 19.01.2012, 13:19:13
Anteeksi nyt että kauhon vanhaa soppaa, mutta etsin epätoivoisesti esimerkkiä toteutuksesta liittyen okulaarisuurennokseen.
Termi on virheellisesti yhdistetty afokaaliseen kuvaamiseen, ja se minullakin on painolastina takaraivossa.
Hannu Määttänen muutama vuosi sitten on sen kyllä ihan selvästi sanonut, ettei kyse ole samasta asiasta:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=829.msg14070#msg14070

Olisihan noin uusi kirjoitus pitänyt muistaa!

Kari

Siinäpä eräs esimerkki okulaariprojektiosta digijärkkärillä, että ei jää teoria asteelle. ( Katso Nex-5 livekuvaa )

Kuvakenttä kääntyy nurinpäin ja kuva suurenee mitä kauempana kuvakenno on okulaarista, vastaavasti valotusaika pitenee.
Ulkona oli lumisateinen maisema, suljinaika Nex 5 kameran live kuvassa jäi vasemmalla 1 /4000 sek, ja oikealla okulaarin kanssa 1 /1600 sek.
Käytin tässä Nex-5 kamerassa 32mm okulaaria, sama mikä näkyy tuolla ylempänä oikealla, okulaarista oli kennolle matkaa noin 80mm.

Veijo T




Okulaariprojektiota voi käyttää mainiosti myös makro kuvaukseen, tuossa 10 centin arvoinen vihje normaali 50mm objektiivilla. ( kuvaa ei ole rajattu )




Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeijoT - 19.01.2012, 15:35:26
Okulaariprojektiota voi käyttää mainiosti myös makro kuvaukseen, tuossa 10 centin arvoinen vihje normaali 50mm objektiivilla. ( kuvaa ei ole rajattu )

Tulipas huima suurennus tuolla tavoin! :shocked:
- Timo Inkinen

GaryP

Saavutetaanko tällä jotain erityistä? Esimerkiksi värivirheet minimiin?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

rintape

Tämän kaiken piti olla mulle ihan selvää, mutta eipäs näköjään taas ollutkaan. Olen itse elänyt samanlaisen harhan vallassa kuin Kari. Eli että okulaarisurennoksesta puhuttaessa kamerassa on aina objektiivi. Mutt tässäkin asiassa on näköjään monta eri puolta.

Veijon esimerkkikuvat erittäin erinomaisia. Sikäli ehkä kuitenkin hiukan sekoittavat, että esimerkit on okulaarilla ja ilman, kun aikaisemmin ketjussa oli kyse nimenomaan kameraobjektiivilla vai ilman. Niin että okulaari on kyllä koko ajan käytössä. Nyt mulle jää hiukan epäselväksi onko Veijolla objektiivi kamerassa? Ilmeisesti ei.

Mun pitää taas höpöttää, lähinnä koska olen huomannut että silloin monesti parhaiten itse ymmärrän asian.

Okulaarisuurennuksessa käytetään okulaaria, jonka perään kamera kiinnitetään ilman objektiivia.

Afokaalisessa kuvauksessa, digiscopingissa, käytetään okulaaria ja kameran objektiivia.

Meniköhän tuo nyt  oikein?

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: rintape - 20.01.2012, 12:31:33
Okulaarisuurennuksessa käytetään okulaaria, jonka perään kamera kiinnitetään ilman objektiivia.
Afokaalisessa kuvauksessa, digiscopingissa, käytetään okulaaria ja kameran objektiivia.

Juuri näin! Okulaarisuurennus on ehkä vähän enemmän filmiajan peruja kun jotain pikkuisia planeettoja piti saada pläjäytettyä täyttämään koko filmiruutu. Siinä lähtee suurennus helposti ihan liian suureksi ja kuvakentän kaarevuus vaivaa enemmän kuin barlowilla suurennellessa. Jos okulaari on hyvä, niin värivirheet eivät vaivanne niin kauheasti, mutta ei se virhe joka tapauksessa ainakaan pienene.

Hannu piti näistä oikein valaisevan esitelmän takavuosina Cygnuksella. Olisikohan kalvoja vielä jaossa jossakin?