Ekan kaukoputken rakentelua

Aloittaja miksu, 16.12.2011, 17:28:22

« edellinen - seuraava »

miksu

Hei!
Olen nyt kolme vuotta tähtitiedettä harrastanut, ja ainoana havaintovälineenäni on ollut 7x50 kiikari.
Nyt olisi kuitenkin mielestäni oikea aika hankkia kaukoputki. Niinpä ajattelin että kustannussyistä rakennan semmoisen itse.

Mielessäni olisi 150 mm F6 dobson putki, ja peilin hankkisin valmiina. Nyt kysyisinkin, että kannattaako peili ostaa Teknofokukselta vai orion telescopelta?
Entä onko tämmöinen putki mielekäs aloittelijan rakennuskohteeksi. Minulla on kuitenkin kokemusta metalli- , ja puutöistä
Putki olisi syvää taivasta (en odota näkeväni muuta kuin harmaita pieniä tuhnuja) varten.

Kiitos!
Mikael R.

Timo Kantola

Hirmuisesti ei taida tulla kustannussäästöjä , jos joutuu ostamaan optiikan, ja ehkä viellä tarkentimen + pari okulaaria..
Toisaalta itse tehden oppii paljon kaukoputkesta, ja sen säätämisestä - mielekäs rakennuskohde kylläkin.
Timo Kantola

allar

Minäkin luulen että tuon kokoisessa putkessa kustannuksia ei juuri säästy. Voi hyvinkin tulla kalliimmaksi kuin valmis putki. Siitä huolimatta suosittelen tekemään putken itse jos intoa löytyy. Jos tarkoituksena on tehdä DS-putki niin voisi ehkä harkita nopeampaakin F5 tai F4 putkea. Yksi mahdollisuus olisi tehdä tästä jokin pienikokoinen matkaputki ja jos myöhemmin haluaa nähdä enemmän niin hankkia sitten jotain isompaa kaveriksi. Noita pieniä matkaputkia kun ei niin helposti valmiina löydykään...
Allar Saviauk

Timpe

Kustannussyyt ovat huono syy rakentaa peilikaukoputkea, koska kiinalaiset tehdasputket (esim.) tekevät hintavertailun tarpeettomaksi jo pelkällä olemassaolollaan. Vertaa vaikka tuon putken kokonaishintaa esim. Orion Opticsin 150/f5 pääpeilin hintaan samasta myyjäliikkeestä. Tämän jälkeen voitkin miettiä milllaisen peilin saat tuollaisen kiinalaisputken kokonaishinnalla, kun hyväksi tiedetty Orion UK:n 1/8 lambda PV:n peili maksaa jo tuon verran yksinään (ilman sen pariksi tulevaa apupeiliä). Toisin sanoen jos haluat itsellesi kaikin puolin hyvän kaukoputken, niin sen rakentaminen tulee hyvin kannattavaksi, koska kaupasta sellaista ei taida saada kovinkaan halpaan hintaan. Ja projektina tuollainen putken rakentaminen on hyvinkin kannatettavaa jo tähtiharrastuksen "yleissivistyksen" vuoksi, jos siihen on suinkin mahdollisuutta kotioloissa tai vuokra-tiloissa.
- Timo Inkinen

miksu

Kiitos!
Vaikka kustannukset eivät niin pieniä olisivatkaan taidan kuitenkin rakentaa semmoisen, kokemus vain karttuu. Mistä tuollaisia Allarin mainitsemia F4 peilejä saa, entä mihin hintaan?
Hyvä ehdotus, jos hinnat ei ole pilvissä!
Mikael R.

Timpe

- Timo Inkinen

LK

Jos hakee vain rahallista säästöä niin kannattaa ennemmin seurata myynnissä olevien käytettyjen kaukoputkien palstaa, massatuotanto ajaa hinnat niin alas että perusmalleissa ei itse rakentamalla saa hyötyä. Mutta jos hakee muutakin hyötyä, kuten mukavaa tekemistä ja näpertelyä niin sitten. Dobsoneita kun saa todella halvalla, alle 400 eurollakin parhaillaan täysin varusteltuina.

Meade-mad

Yksi täälläkin hyväksi havaittu välimuoto on Kiinalaisen tuunaaminen. Tuunaamisessa kiinanputkesta käytetään parhaat osat ja tärkeimpien laatua parannetaan niin että laitteen käytettävyys paranee.

Täällä on nähty pääpeilien vaihtoja, peilin tuuletuksen rakentamisia, peilin tuennan muutoksia. Apupeilien ja sen pidikkeiden vaihtoja. Putken lyhentämisiä. Tarkennuslaitteiden uusimisia. Jalustan akselistojen uudelleen laakerointeja. Ekvatoriaalisten telineiden ja seurantamoottoreiden asennuksia... Erilaisten etsinten värkkäämisiä.

Tällä menetelmällä saa huippulaitteen pikkuhiljaa virittelemällä ostovalmista sen heikoimpia komponentteja parantelemalla. Tuunauksen hyvä puoli on että kaikkea ei tarvitse keksiä itse heti!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

pnuu

Lainaus käyttäjältä: miksu - 16.12.2011, 20:54:54
Kiitos!
Vaikka kustannukset eivät niin pieniä olisivatkaan taidan kuitenkin rakentaa semmoisen, kokemus vain karttuu. Mistä tuollaisia Allarin mainitsemia F4 peilejä saa, entä mihin hintaan?

Jos Allarilta kysyy mistä peilejä saa, niin hyvin äkkiä päätyy itse hiomahommiin ;-D
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Wezen

Hei,

Sanoisin, että optiikan tekeminen itse ja kaukoputken mekaanisten osien rakentaminen ovat kaksi eri juttua ja siltä pohjalta neuvoisin seuraavaa:

1. Ostamalla tunnetusta lähteestä peilin saa todennäköisesti kelvollisen ja aivan yhtä hyvän kuin itse tekemällä, kun on ensimmäistä kertaa asialla. Kunnollisen optiikan valmistaminen vaatii työtilan, mittalaitteiden rakentamisen, perehtymistä optiikan teoriaan sen verran, että ymmärtää pinnan muodon ja mittaamisen perusteet jne. Ja paljon kantapään kautta saatua oppia ennenkuin hyvän teollisen laatutason ylittävä peili syntyy. On tosi hienoa hommaa, mutta ensimmäisen peilin valmiiksi saaminen vie meinaamisasteelta valmiiksi muutaman kuukauden ajan.

2. Visuaalikaukoputken mekaaninen toteutus on kätevälle henkilölle helppo, eikä mitenkään mahdottoman pitkä projekti. Puurakenteisen Dobsonin tekee peruskoulun puukäsityöluokan välineillä ja siellä omaksutuilla taidoilla. Kirjoista ja netistä löytyy hyviä esimerkkejä toimivista toteutuksista. Useat niistä ovat selvästi parempia kuin halvimmat kaupalliset viritykset. Ilman toimivaa mekaniikkaa ei hyvästä optiikasta ole iloa.

Eli ensimmäisen omatekoisen kaukoputken omistajaksi ehdit tällä pimeällä kaudella helpoiten ostamalla optiikan kaupasta. Jos peilin muodon tutkiminen harjoituksen vuoksi esim. Ronchi-testillä kiinnostaa, ei se ole kovin vaikeaa, ja sittenpä tiedät, mitä olet saanut vastineeksi rahalle. Ja jos testi näyttää aivan kummia, voit vaatia paremman peilin tilalle. Kaikki halvimpiakin peilejä erikseen kaupittelevat yritykset lupaavat kuitenkin vähintään sitä "diffraktiorajoitteista" laatua: 1/8-1/10 valoaallon pinnan tai 1/4-1/5 valoaallon aaltorintaman maksimivirhettä.

Ensimmäinen peilikaukoputki kannattaa joka tapauksessa valita "sopivan kokoinen", aukko 150-250 mm ja polttoväli 700-1500 mm. Isomman putken raahaaminen ja kuljettaminen saattaa hukata kipinän alkuunsa. Mukavan kokoisella instrumentilla aloittamisen jälkeen tietää paremmin, mitä seuraavaksi haluaa, ja se voi sitten olla projekti, jossa optiikkakin on omaa valmistetta.

Kaukoputken rakentaminen itse ei kannata "koskaan", jos itse rakentaminen ei ole itselleen tärkeää. Hyvän kaukoputken hankkiminen tosin vaatii sitten pitkälti samat tiedot kuin rakentamiseen tarvitaan.

Terveisin Antti
An tti Veit ola

miksu

Kiitos paljon!
Mitä mieltä olette näistä orion opticsin peileistä:
150mm f5 1/6 pv, toinen 1/4 pv. Jälkimmäisempi 50 puntaa halvempi, molemmissa 50mm apupeili siis mukana.
Halvempaa kuin Teknofokuksella entä sitten laatu ja postimaksut?
Mikael R.

allar

Kyllä itse ainakin maksaisin tuon 50 puntaa paremmasta peilistä. Ei jää pienet yksityiskohdat ainakaan sitten peilin takia näkemättä hyvän seeingin aikaan. Setti vaikuttaa kyllä ihan hyvältä. Orion Opticisilta on tullut myös tavara aina hyvin perille. Maksuista en muista...
Allar Saviauk

Wezen

Hei,

Ilmeisesti tarkoitat kalliimmalla "Professional Gradea". Lupaavat mittausraportin mukaan. Jos lataat tänne, voidaan porukalla pällistellä, mitä se peilistä kertoo. Logiikka sanoo, että apupeilistä pitäisi tulla mittausraportti myös, mutta sitä en välttämättä usko. Kysy, saatko raportin siitäkin. Apupeilin laatu on kuitenkin yhtä tärkeä. Noista saat kyllä kelpo putken, jos pitävät, mitä lupaavat.

Terveisin Antti
An tti Veit ola

mistral

#13
Lainaus käyttäjältä: miksu - 18.12.2011, 18:52:46
Kiitos paljon!
Mitä mieltä olette näistä orion opticsin peileistä:
150mm f5 1/6 pv, toinen 1/4 pv. Jälkimmäisempi 50 puntaa halvempi, molemmissa 50mm apupeili siis mukana.
Halvempaa kuin Teknofokuksella entä sitten laatu ja postimaksut?

Teleskop-Expressillä on kanssa Orion UK:n peilejä. http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c91_Selbstbau-----Optiken--Spiegel-Linsen-.html/page/1

edit. Timpe olikin jo tuonut tämän linkin.

miksu

Hei,

Ihmetteli vähän noita Orion Opticsin peilejä ja kysyisin vielä että minkälaisiin erotuskykyihin tollasella 1/4 pv peilillä päästään? Käyttäisin putkea kuitenkin pääasiassa syvääntaivaaseen. Entä voiko tosta 750mm polttovälistä jotenkin arvioida valmiin putken pituutta.
Esim. 750 - matka apupeilistä okulaariin???

Mikael R.