Kuvausputkiprojekti "AM astrograph"

Aloittaja Murtsi, 06.11.2011, 18:12:15

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 27.11.2011, 16:14:02
Vinjetointi pitäisi kieltää lailla...

Mikä vika on flat-kuvien ottamisessa? Valon määrä laskee kuitenkin melko loivasti kuva-alan nurkkia kohti, joten koko kennon pinta-alalle ei ole tarvetta saada 100% valaisua mitoittamalla putkeen ylisuurta apupeiliä. Apupeili on aina este valon kululle ja se pimentää arvokkaita fotoneita turhaan, jos mitoitus on tehty liikaa "varman päälle".
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.11.2011, 20:48:01
Mikä vika on flat-kuvien ottamisessa?

No ei mikään :azn:

Minulla itselläni vain tuntuu olevan jokin ylitsepääsemätön ongelma flattien kanssa. Vaikka mitä tekisin niin riittävästi venyttämällä vinjetoinnin aiheuttamia artefakteja tulee esiin. Tähän mennessä olen käyttänyt taivasflatteja sellaisenaan, skaalattuna ja epälineaarisesti skaalattuna värikanava kerrallaan. Ja samat kikat myös opaalilasiviritelmällä sekä kuvaamalla pimeällä valkokangasta (yhdistettynä "ditheröintiin"). Olen kerta kaikkiaan tullut (omalla kohdallani) siihen tulokseen, että jos haluan kaivaa kuvista esiin himmeimmätkin pölypilvet säästän aikaa, vaivaa ja hermoja hankkimalla ylikokoisen apupeilin. Hyvät flatit ja huolellinen työskentely näytön äärellä toki auttaa, mutta ainoastaan siirtää artefaktien esiintuloa hieman syvemmälle suomatta lopullista ratkaisua ongelmaan. Muutaman prosentin ylimääräinen valohävikki tai hieman heikompi kontrasti ei merkitse mitään.

Olisin ehkä eri mieltä, jos täysinvalaistu kuvakenttäni olisi vaikkapa 20mm, mutta mistäpä sen tietäisin. Nykyisin pelaan n. 8mm täysinvalaistulla kentällä enkä muusta tiedä ja hermoni ovat jo riekaleina sen kanssa.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

naavis

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 28.11.2011, 21:25:32
Minulla itselläni vain tuntuu olevan jokin ylitsepääsemätön ongelma flattien kanssa. Vaikka mitä tekisin niin riittävästi venyttämällä vinjetoinnin aiheuttamia artefakteja tulee esiin. Tähän mennessä olen käyttänyt taivasflatteja sellaisenaan, skaalattuna ja epälineaarisesti skaalattuna värikanava kerrallaan.

Minkä takia skaalaat flättejä? Se jos mikä pilaa flättikorjauksen. Ja osta hyvä mies EL-kalvo, pääset flättien otossa paljon helpommalla.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 28.11.2011, 21:25:32
Minulla itselläni vain tuntuu olevan jokin ylitsepääsemätön ongelma flattien kanssa. Vaikka mitä tekisin niin riittävästi venyttämällä vinjetoinnin aiheuttamia artefakteja tulee esiin. Tähän mennessä olen käyttänyt taivasflatteja sellaisenaan, skaalattuna ja epälineaarisesti skaalattuna värikanava kerrallaan. Ja samat kikat myös opaalilasiviritelmällä sekä kuvaamalla pimeällä valkokangasta...

Ongelmasi ansaitsee oman ketjunsa tai lisäyksen noihin olemassaoleviin flättiboksi-ketjuihin. Olen itsekin hieronut omaa flat-laatikkoani kuntoon ja voin sanoa ettei sen tasaisen valaistuksen saaminen ole mitenkään helppoa kun käyriä alkaa tosissaan venyttelemään LED-valaistuksella :shocked:
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Tuon EL-kalvojutun olen tosiaan aikeissa hankkia. Hieman hinnakkaita pakkaavat olemaan, mutta kuulemma hintansa arvoisia.

tämä meni nyt aika offtopic, sorry murtsi  :)

Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Murtsi

Näiden jutustelujen ohessa olen kallistumassa tuohon Orionin 100 millin peilin kannalle, flättejä kun joutuu jokatapauksessa ottamaan koska optisella reitillä on melkeinpä aina jotakin töhnää (pölypalleroita ym.) jotka täytyy suodattaa pois. Toinen seikka mikä puoltaa tätä ratkaisua on se että mahdollinen tuleva CCD kamera tuskin on kovinkaan isokennoinen, jos ei nyt satu lottovoittoa tulemaan.

Tarkistin tuon pääpeilin polttovälin, kaukoputken rakentajan käsikirjasta löysin ohjeet tämän tekemiseen (sivu 13). Mittasin peilin kaarevuussäteen taskulampun avulla ja sain tulokseksi 2258 mm, polttoväli on puolet tästä eli 1129 mm. Arvioin että virhemarginaali on noin 5 mm mikä sopii hyvin tuohon 250 mm:n peilin F lukuun 4,5. Laskemalla tuosta saa sen 1125 mm, ainakaan tässä asiassa ei tullut yllätyksiä mikä on ihan hyvä asia.

Aloitin harjoitusputken teon ja pistän kuvia tulemaan kunhan saan jotakin näkyvää aikaiseksi.

Kaizu

Päivitin oman Newton kuvausputkisivuni nykyrakennetta vastaavaksi.
http://www.kaiforssen.fi/Change%20of%20newton.htm
Fokusointilaite on liikkuva hylly johon kamera tai okulaariadapteri kiinnitetään 1/4" ruuvilla.
Fokusointilaitteen edessä on kameran mentävä reikä. Tällä saan kameran vähän lähemmäksi apupeiliä.
Huomasin että M42 kierre rajoittaa kennolle pääsevää valokimppua niin että F5 peilillä täysin valaistu alue on halkaisijaltaan
32mm eli kennon kulmat jäävät varjoon. Canonin omalla bajonetilla valaistu alue on 36mm eli kuvan päätyihin riittää valoa mutta silloinkin kulmat jäävät hämäriksi. Kameran oma peili vielä tekee kuvan alareunaan (kuvakennon yläreunaan) vielä oman varjonsa.

カイズ
Kai Forssen

getty

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.12.2011, 23:20:21
Päivitin oman Newton kuvausputkisivuni nykyrakennetta vastaavaksi.
http://www.kaiforssen.fi/Change%20of%20newton.htm

Tässä on pioneerihenkeä! Tykkään luovista rakenneratkaisuista.
Pekka Peura, Oulu

Murtsi

Aika mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus, tuo apupeilin pidin on suurinpiirtein semmoinen jota olen hieman jo kaavaillut omaan putkeen eli säätö mahdollisimman lähelle peiliä jotta säädettäessä liikkuu sivusuunnassa mahdollisimman vähän.

Muutamia kysymyksiä:
Paljonko putki painaa?
Onko kuvia pääpeilin pitimestä ja minkälainen on tuenta?
Miten olet suojannut putken hajavalolta? avonaisesta tarkennuslaitteesta luulisi pääsevän valoa häiritsemään kuvausta?

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.12.2011, 23:20:21
Tällä saan kameran vähän lähemmäksi apupeiliä.
Huomasin että M42 kierre rajoittaa kennolle pääsevää valokimppua niin että F5 peilillä täysin valaistu alue on halkaisijaltaan
32mm eli kennon kulmat jäävät varjoon. Canonin omalla bajonetilla valaistu alue on 36mm eli kuvan päätyihin riittää valoa mutta silloinkin kulmat jäävät hämäriksi. Kameran oma peili vielä tekee kuvan alareunaan (kuvakennon yläreunaan) vielä oman varjonsa.

カイズ

Tuo peilin varjostus on asia jonka takia flätit ovat jatkossakin pakolliset vaikka kennon saisi muuten täysin valaistuksikin, tämä koskee tietenkin järkkärikuvaamista ccd kuvaamista ei niinkään. 350D kamerassa on pienempi kenno joten bajonetin ja M42 kierteen varjostus ei haittaa minua ainakaan tällä hetkellä.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 08.12.2011, 12:00:04
Muutamia kysymyksiä:
Paljonko putki painaa?
Onko kuvia pääpeilin pitimestä ja minkälainen on tuenta?
Miten olet suojannut putken hajavalolta? avonaisesta tarkennuslaitteesta luulisi pääsevän valoa häiritsemään kuvausta?
Muutamia vastauksia:
Putki painaa n.13kg mutta olen joutunut lisäämään erilaisia vastapainoja kompensoimaan kameraa ja autoguideria.
Näiden lisäksi olen joutunut siirtämään putkea alaspäin jalustassa jotta se mahtuu liikkumaan kuupassa, tämä toi keulalle vielä pari kiloa lisärautaa. Kuvauspaino on n. 20kg.


Pääpeilin tuenta

Putken ympärille on rakennettu havaintosuoja joka on maalattu sisäpuolelta mustaksi.

カイズ
Kai Forssen

Murtsi

Kiitokset Kaizulle yksityiskohtien esittämisestä.

Projekti etenee pikkuhiljaa ja sain tänään testiputken jo jollakin lailla putkeksi tunnistettavaan muotoon, kovin paljon ei tahdo saada aikaiseksi kun rakentelen töiden jälkeen aina silloin tällöin ja vain vähän aikaa kerrallaan. Nykytilanteesta kuva alla. Luurankorakenne sen takia että yritän säästää painossa mutta taitaa jäädä aika marginaaliseksi tuo säästö, mittasin putken painon ja se oli 2,96 kg. Fokusointilaite painoi 0,93 kg ja kun pääpeili painoi 5,42 kg niin yhteensä se tekee tähän mennessä 9,3 kg. Lisäksi tulee vielä pääpeilin pidin, apupeilin pidin sekä apupeili eli putken lopullinen paino menee pitkälti yli kymmenen kilon.

Huomasin että minulla oli kaksinopeustarkennin varastossa yhdessä putkessa kiinni ja tuumin että otankin sen tähän projektiin käyttöön ainakin näin aluksi ja myöhemmin päätän että jääkö tämä lopulliseksi ratkaisuksi, tällä tavalla säästän jonkun verran rahaa kun ei sitä muutenkaan ole liikaa.

Olen yrittänyt perehtyä tuohon plop ohjelmaan mutta enb saa siitä ulos mitään käyttökelpoisia lukuja, ainoastaan animaatiokuvan jossa ei ole mitään mittoja. En keksi mitä on jäänyt pois koska todennäköisesti en vain osaa käyttää sitä. Sen verran olen tätä miettinyt että taidan tehdä peilille kuuden pisteen tuennan. Pistän tuostakin kuvan tuohon alas.

jussi_k_kojootti

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

mistral

Onpas pro verstas. Ja sen mukainen kaukoputki :smiley:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 28.12.2011, 22:45:24
Olen yrittänyt perehtyä tuohon plop ohjelmaan mutta enb saa siitä ulos mitään käyttökelpoisia lukuja, ainoastaan animaatiokuvan jossa ei ole mitään mittoja. En keksi mitä on jäänyt pois koska todennäköisesti en vain osaa käyttää sitä. Sen verran olen tätä miettinyt että taidan tehdä peilille kuuden pisteen tuennan. Pistän tuostakin kuvan tuohon alas.

Komean näköinen testiputki (kelpaisi monelle lopulliseksikin ;) :cool:
Jatketaan tuosta Plopista toisessa ketjussa eli leikkaan/liimaan kyssärisi sinne olemassa olevaan Plop-ketjuun...
- Timo Inkinen