Halpisdigijärkkäriä astrokuvaukseen

Aloittaja Kettu-Pekka, 06.11.2011, 15:26:24

« edellinen - seuraava »

Kettu-Pekka

Onko suosituksia, minkä halpisdigijärkkärin valitsisin? Tarkoitus on muun käytön ohessa ottaa satunnaisesti aloittelijatason astrokuvia.

Vaihtoehdot:
- Canon EOS 1100D
- Canon EOS 550D
- Canon EOS 500D
- Nikon D3100

Una

Noista vaihtoehdoista 550D, tai sitten 600D  :rolleyes:

Lauri Kangas

Noista 1100D:llä ja 550D:llä voit ottaa kroppivideota joka on hyödyllinen ominaisuus planeetta- ja kuukuvaukseen kaukoputken läpi. Noin niinkuin muuten mikä tahansa noista on aivan riittävän hyvä tähtikuvaukseen. Paitsi tietysti Nikon, joka on määritelmään mukaan huonompi kuin Canon. :grin:

Teemu

#3
Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä tänne kirjoitetaan  :cheesy:

Itse pitäisin arvossa kääntyvällä näytöllä varustettua mallia. Optiikat olevat milloin missäkin asennossa, joten ilman kääntyvää näyttöä joskus voi olla vaikeaa käyttää kameraa (säätää asetuksia, käyttää liveviewiä) ellet omaa balettitanssijan notkeutta tai 180 asteen pään kääntämis kykyä. Jos käytät kaukoputkessa kulmapeiliä, ohjaat kameraa tietokoneella tai muulla etäohjaimella niin silloin ei tuosta suurta väliä. Tätä kääntyvää näyttöä ei taida olla tarjolla noissa listaamissasi malleissa.

Toisena asiana, liveview on ehdoton helpotus tarkentamisessa, löytynee noista kaikista.

Kennon suuri dynamiikka ja alhainen kohina on eduksi, speksejä voi vertailla monesta lähteestä, esim http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings

Itse en osaa suositella tuossa hintaluokassa muuta kuin Nikon D5000 kameraa, niitä ei enää valmisteta, mutta saa vielä käytettynä alle 300 euron hintaan. Tuo on helppo modata itsekin. Nikon D3000:a en suosittele tähtikuvauksiin ja D7000:a varauksin (hot pixel ongelmaa, eikä kääntyvää näyttöä). Käytettynä Canon optiikoita löytyy helpommin kuin Nikonin malleja, kannattaa tarkkaan miettiä mihin leiriin menee. Canon 1000D on ollut suuri suosikki perinteisesti, mutta nykyisin valmistettavista tuon hintaluokan kameroista kannattaa speksien perusteella pitää selvityslistalla myös Nikon D5100.
Telescopes: Newton 254mm/f4.7, SW 80ED
Mounts: SW HEQ-5
Cameras: Nikon D5000mod & D7000, AlCCD5

einari

Lainaus käyttäjältä: Teemu - 06.11.2011, 19:56:47
Jos käytät kaukoputkessa kulmapeiliä, ohjaat kameraa tietokoneella tai muulla etäohjaimella niin silloin ei tuosta suurta väliä. Tätä ei taida olla tarjolla noissa listaamissasi malleissa.


Tietokone/etäohjaus kyllä löytyy Canonin malleihin ja samaa taitaa päteä Nikoneihinkin.
___
Tapio

Teemu

Joo Tapio, tarkoitin tuolla siis kappaleen aihetta, eli kääntyvää näyttöä...
Telescopes: Newton 254mm/f4.7, SW 80ED
Mounts: SW HEQ-5
Cameras: Nikon D5000mod & D7000, AlCCD5

mals77

Minusta Kettu-Pekka vastasit itse kysymykseesi kysyessäsi. Avainsanat "aloittelija tason" ja "muun käytön ohessa" ja "satunnaisesti", puhuvat sen puolesta, että kameraan ei sokkona kannata satsata hirmuisia summia. Kaikki listaamasi rungot ajavat varmasti asiian, mutta hintaeroa runkojen välillä on jopa satoja euroja. Mie hankkisin edukkaimman rungon (eli EOS 1100D) ja sijoittasin runkojen välisen hintaeron lyhytpolttoväliseen ja laajakulmaiseen optiikkaan (esim. Samyang 8mm kalansilmän, jonka saa alle 250 €). Jos et omaa seurantajalustaa, pitkän polttovälin linssejä on aina haasteellisempsaa käyttää ja valotusajat seisovalta jalalta jää melko lyhyiksi.

Nimim. "aloitteleva aloittelija" :wink:

Meade-mad

Minulla on huonoja kokemuksia kääntyvän näytön saranoiden sähkökontaktien kestävyydestä. Kahdesta eri merkkisestä laitteesta näyttö on pimentynyt varsin vähäisen käytön jälkeen. Kun itse valtsen, näyttö on kiinteä ja jos en haluan katsoa takakantta sen vakioasennossa, laitan irtonäytön kaapelin päähän.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Lithos

Onko tuo 1100D:n kroppivideo ominaisuus varma tieto? olen tuon hankkimista suunnitellut kovasti mutta oikein mistään en tunnu saavan oikeasti painavaa juuta enkä jaata siihen että onko sitä 1100D mallissa. Jos on niin se ja joku näppärä samyangin lasi voisi olla omassakin joulubudjetissa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Lauri Kangas

No katsohan perhanaa, eipä tosiaan ainakaan dpreview.com listaa sitä kameran ominaisuuksissa. Näyttää löytyvän pelkkä 720p kahdella eri kuvataajuudella. Oletin että se olisi tullut kaikkiin malleihin 550D:stä alkaen.

mals77

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 07.11.2011, 01:57:08
Onko tuo 1100D:n kroppivideo ominaisuus varma tieto? olen tuon hankkimista suunnitellut kovasti mutta oikein mistään en tunnu saavan oikeasti painavaa juuta enkä jaata siihen että onko sitä 1100D mallissa. Jos on niin se ja joku näppärä samyangin lasi voisi olla omassakin joulubudjetissa.

Kerro mulle, mikä on kroppivideo, ni voin testata sen omalla rungolla.

-Mikko-

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 07.11.2011, 05:58:16
Kerro mulle, mikä on kroppivideo, ni voin testata sen omalla rungolla.

Kun kuvaa Full HD videota, niin on mahdollisuus käyttä digitaalista zoomia (n. 3x-10x). Tämä ominaisuus on ainakin Canon 550D ja 600D kameroissa (ei 1000D, 1100D ja 500D kameroissa). 

Toinen juttu on suljinajan ja ISO asetuksen määritykset ottaessa videota, se on mahdollista määrittää manuaalisesti 550D ja 600D malleissa.

Minulla on 500D, ja juuri tuon croppivideon ja manuaalisäätöjen mahdollisuuden takia taidan vaihtaa kameran 600D:hen.

Tertsi
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

mals77

Lainaus käyttäjältä: Tertsi - 07.11.2011, 07:04:09
Kun kuvaa Full HD videota, niin on mahdollisuus käyttä digitaalista zoomia (n. 3x-10x). Tämä ominaisuus on ainakin Canon 550D ja 600D kameroissa (ei 1000D, 1100D ja 500D kameroissa). 

Toinen juttu on suljinajan ja ISO asetuksen määritykset ottaessa videota, se on mahdollista määrittää manuaalisesti 550D ja 600D malleissa.

Minulla on 500D, ja juuri tuon croppivideon ja manuaalisäätöjen mahdollisuuden takia taidan vaihtaa kameran 600D:hen.

Tertsi

Juu, näinpä näyttäs olevan.

-Mikko-

Mediootti

Kettu-Pekka; jos kamera tulee etupäässä muuhun käyttöön ja toissijaisesti astrokuvaukseen, niin osta se ihan puhtaasti sen muun käytön vaatimusten perusteella. Kaikki mainitsemasi kamerat toimivat varmasti riittävän hyvin satunnaisessa tähtikuvauksessa. Käy kokeilemassa vaihtoehtoja liikkeessä ja testaa, miten ne sopivat ja miltä ne tuntuvat kädessä. Käytän itse Nikoneja siviilissä ja Canoneja töissä. Nikonit ovat olleet kourassa n. 30 vuotta ja Canonit vaivaiset 10 v, joten varmaan sen vuoksi Canon ei edelleenkään tunnu hyvältä omissa näpeissä... :D No ok, 5D on ihan jees siinäkin mielessä.

Digijärkkäreihin - ainakin ns. normikuvauksessa - pätee sellainen viisaus, että uudempi malli on lähes aina parempi. Kennot kehittyvät kovaa vauhtia, joten tämän päivän halpis on yleensä kuvanlaadultaan parempi kuin muutaman vuoden takainen huippumalli. Kysymys ei ole niinkään megapikseleistä, vaan kennon dynamiikasta ja kohina-alttiudesta. Astrokuvauksessa olen rookie jos sitäkään, mutta olen ymmärtänyt, että Canon on soveltunut siihen Nikonia paremmin ainakin sen vuoksi, että Nikonissa ei ole aivan tuoreimpiin malleihin saakka ollut mahdollista kytkeä kohinanvaimennusta kokonaan pois päältä. D7000:ssa se onnistuu, mutta D3100:sta en tiedä.

Kuumat pikselit eivät ole vaivanneet omaa D7000-yksilöä, eikä myöskään parilla kaverilla olevia, joten en nyt sitten tiedä, kuinka yleinen vaiva se loppujen lopuksi on. Foorumeilla ongelmat nousevat esiin aika korostetusti, koska aika vähän ihmiset vaivautuvat kirjoittamaan sinne kaiken olevan kunnossa. D5100:ssa on joka tapauksessa sama kenno, joten sama ongelma voi vaivata sitäkin.

Käytetyn optiikan näkökulmasta pidän kyllä Nikonia parempana vaihtoehtona, sillä uusimpiikin digirunkoihin sopii kaikki bajonettiaikana valmistetut putket. Määrällisesti Canonia on varmasti enemmän tarjolla, mutta C:n nykyrungoissa ei pääse ilman sovittimia nauttimaan manuaaliajan valovoimaisista helmistä.

NetAnttilassa oli muuten ainakin vielä viime viikolla hyvä tarjous D3100:sta peruskittilinssin kanssa, ja oli siellä muistaakseni Canon-pakettejakin tyrkyllä. Tarjouspakettien (Nikon)
linsseissä ei ollut vakaajia, mutta sehän on pelkästään hyvä asia!  ;)

Kattavia testejä digijärkkäreistä löytyy tuolta:

http://www.dpreview.com/camerareviews/?category=slrs&order=date

Ja kakkulatesteissä luottoa löytyy myös tällaiseen saittiin:

http://www.photozone.de/

Kummassakin paikassa testitulokset perustellaan asiallisesti perinpohjaisesti ja kannattaa tosiaan lukea huolellisesti läpi, mitä kiinnostuksen kohteista sanotaan. On selvää, että halvoissa kameroissa on tehty kompromisseja, joten valinta kannattaa miettiä puhtaasti oman keskeisen käytön näkökulmasta.


-Mika-
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Kettu-Pekka

Kiitokset kaikille kommentoineille. Tilaukseen meni juurikin tuo Anttilan paketti Nikonista. Katsotaan miten äijän käy... :)