Halpisdigijärkkäriä astrokuvaukseen

Aloittaja Kettu-Pekka, 06.11.2011, 15:26:24

« edellinen - seuraava »

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Mediootti - 07.11.2011, 10:03:10
Käytetyn optiikan näkökulmasta pidän kyllä Nikonia parempana vaihtoehtona, sillä uusimpiikin digirunkoihin sopii kaikki bajonettiaikana valmistetut putket. Määrällisesti Canonia on varmasti enemmän tarjolla, mutta C:n nykyrungoissa ei pääse ilman sovittimia nauttimaan manuaaliajan valovoimaisista helmistä.

Tilanne on itseasiassa aivan toisinpäin. Nikoniin ei käy juuri mitkään muut kinokoon objektiivit kuin sen omat.
Canonin runko kennosta bajonettiin on sen verran ohut että lähes kaikenmerkkisiä objektiiveja voi käyttää varsin halvoilla, ilman optiikkaa olevilla, välirenkailla. Canonin keulalle sopii myös Nikonin objektiivit. Toisinpäin tuo ei ole mahdollista. Oikeastaan lähes ainoat mitä Canon EF vierastaa on Canon FD ja FL objektiivit. Noistakin pisimmät FD linssit on mahdollista kiinnittää kameraan ilman optisia osia, kun tarkennuslaitteeseen tekee pikkusäädön.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Mediootti

Avainsanapari tuossa edellä oli "ilman sovittimia". Tarkoitin siis objektiiveja, joissa on Nikonin bajonetti ja niitä on Nikonin/Nikkorin lisäksi valmistanut moni muukin. Tamron, Sigma, Tokina etc etc.

Canonilla on kyllä kiistämätön etu puolellaan tuossa mitä sanoit, eli ilman linssejä toteutetuilla adaptereilla runkoihin saa kiinni vaikka vanhoja M42-ruuvikiinnityksellä olevia putkia. Omassa hyllyssäkin olisi vanhaa suht' laadukasta Chinon-optiikkaa pentax-ruuvilla, jotka ovat Nikonin kanssa no-go.

-Mika
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

rintape

#17
Kun nyt tuo kroppivideo mainittiin niin en malta olla kommentoimatta. Itselläni siis Panasonicin GH-2 järkkäri jossa se myös on (ja joka hyvin alustavan kokeilun jälkeen on muuten kutakuinkin kelvoton astrokuvailuun).

Olen alkanut ottamaan luontokuvailun seassa enempi ja enempi noita kroppivideoita ja se on aivan mahtavan hauska ominaisuus. Mulla on panasonicin 100-300 millinen telezoomi ja sillä kroppivideota kun kuvaa, niin se vastaa polttoväliltään vähintään 2000 , ellei jopa 4000 millistä (en muista tarkkaan enkä nyt sitä juttua netistä löytänyt). Joka tapauksessa sillä saa tervalepän latvassa aterioivista vihervarpusista aivan mahtavaa lähikuvaa. Ja vastaasti lähikuvauksessa se on ihan mieletön. Itse pidän sitä aivan ehdottomasti "Täytyy olla" ominaisuutena, mutta näähän on tietysti jokaisen omia valintoja.

Nykyvalokuvauksen aikana tuo kroppivideo termi on hiukan huono, valokuvaa kropatessa kun laatu aina huononee. Videokuvauksessahan taas niin ei käy.

Petri

Lisäys: Tuohon Jussin vastaukseen viitaten, "kutakuinkin kelvoton astrokuvailuun" kohta viittaa siis mun kameraan, ei kroppivideoon. Itse asiassa mulla on toiveet korkealla, että panasonicista saan vielä oivan työkalun kuun ja planeetojen videointiin.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: rintape - 07.11.2011, 12:14:18
Kun nyt tuo kroppivideo mainittiin niin en malta olla kommentoimatta. Itselläni siis Panasonicin GH-2 järkkäri jossa se myös on (ja joka hyvin alustavan kokeilun jälkeen on muuten kutakuinkin kelvoton astrokuvailuun).

Olen alkanut ottamaan luontokuvailun seassa enempi ja enempi noita kroppivideoita ja se on aivan mahtavan hauska ominaisuus. Mulla on panasonicin 100-300 millinen telezoomi ja sillä kroppivideota kun kuvaa, niin se vastaa polttoväliltään vähintään 2000 , ellei jopa 4000 millistä (en muista tarkkaan enkä nyt sitä juttua netistä löytänyt). Joka tapauksessa sillä saa tervalepän latvassa aterioivista vihervarpusista aivan mahtavaa lähikuvaa. Ja vastaasti lähikuvauksessa se on ihan mieletön. Itse pidän sitä aivan ehdottomasti "Täytyy olla" ominaisuutena, mutta näähän on tietysti jokaisen omia valintoja.

Nykyvalokuvauksen aikana tuo kroppivideo termi on hiukan huono, valokuvaa kropatessa kun laatu aina huononee. Videokuvauksessahan taas niin ei käy.

Petri

Kyllä tuo 550D:n crop video on planeettakuvauksessa erittäin pätevä työkalu. 60fps kuvausnopeus, nopea ja kevyt pinota esimerkiksi Registaxilla.

Arzka

Itsekin pidän nikonin lippua korkealla, on tullut kokeiltua eri canoneita, mutta kun kokeilin nikonia ekan kerran, tiesin, että se on mun juttu. Kyllä D3100 tosi laadukkaita kuvia saa, kaiken kruunaa sen rungon hinta ja tietysti full hd -kuvaus. Sitten kun hommaa pari valovoimaista objektiivia rungon jatkeeksi niin jo tulee hyvä mieli. :)

jmantyla

Minusta on jokseenkin sama minkä merkkisen digijärkkärin ostaa. Kameralehtien testien mukaan erot kuvien laadussa ovat melko vähäisiä, joidenkin merkkien välillä lähes mikroskooppisia. Canonin ja Pentaxin etuna on laaja objektiivivalikoima ja helpompi liitettävyys eri merkkisiin linsseihin& kaukoputkiin (M42). Ehkä hyvä valintakriteeri on mitä kaapista löytyy ennestään filmikameraa varten ostettua optiikkaa.

Minua on viime aikoina ihmetyttänyt enemmän digijärkkäreiden edulliset hinnat. Pääkaupunkiseudulla parikin firmaa mainostaa Canon 1000/1100 runkoja jopa 299 e, ja samoin Nikon/Pentax/Sonya saa usein tarjouksista tavallisista marketeista 349-399 e. Nämä hinnat ovat aivan käsittämättömän halpoja, kun miettii miten monimutkainen sähköoptinen laite on lopulta digitaalinen järjestelmäkamera. Tekisi mieli välillä kysyä mitä maksetaan kameroita kokoaville jossain Filippiineillä tai Taiwanilla... Eihän sille valmistajalle jää käteen paljon mitään, kun Suomen myyntihinnasta kuoritaan tullit, Alv ja tukkuportaan sekä vähittäiskaupan osuudet päältä.

Käytettyjä hyviä dslr-runkoja liikkuu esim. Huuto-netissä 100-200 e hintaan. Ei ole tähtikuvauksen aloittaminen ainakaan rahasta kiinni, ja digijärkkärillä pääsee taitava harrastaja huomattavasti alkua pitemmälle.

Jorma M.
Kangasala

Jorma Koski

Eilen oli Vantaan Jumbon K-kaupassa Canon EOS 1100D + EF-s 18-55mm f/3,5-5,6 199€.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 10.11.2011, 12:02:28
Eilen oli Vantaan Jumbon K-kaupassa Canon EOS 1100D + EF-s 18-55mm f/3,5-5,6 199€.

Kyse oli tästä sisäänheittotarjouksesta, joka sai aikaan tungoksen Jumbossa:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kaupan_avajaisiin_jonotettiin_jo_aamuyolla-katso_kuvat/

Siellä oli paljon muutakin tavaraa, jota varmasti myytiin tappiolla.

Jorma M.

Jorma Koski

Anttilan eri kaupoista ja netistä saa 18.-19.2.2012 Canon EOS 1100D + EF-s 18-55mm f/3,5-5,6 329,90€.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook