Olen elänyt siinä uskossa että plössl on valmistaja, huoh. okujen pahvilootassa lukee vain made in china, joka kertoo ainakin minulle, että laatu voi nyt olla joko todella hyvä tai surkea, hinnasta riippuen.
Olen tässä parisen päivää painiskellut tuon kollimoinnin kanssa. Kun putken sain, niin matkahuollossa oli tullut iso lommo kylkeen, josta sitten päättelin et kollimointi ei voi olla kohdillaan. Kohta jokainen osa on jo käytetty irti ja olen aika hyvin oppinut putken rakenteen, joka on onneksi yksinkertainen.
Asensin tänään peilin taakse kaksi puhallinta joissa oli ledivalot, helpotti apupeilin kohdan hakua kummasti, kun pääpeilin ympärillä oli sininen valokehä. Ajan puhaltimia tietääkseni vähän alijännitteellä, mutta silti ne pukkaavat ilmaa peilin ohi putken päähän asti, eli putki jäähtynee muualtakin kuin peilistä kun rupellit tekevät työtään.
Takaisin vielä kollimointiin, muistan kun aiemmin hain apupeilin paikkaa ja ihmettelin, että miksi ihmeessä apupeili on kanamunan mallinen, eli sivuilla oli tilaa enemmän kuin ala ja ylä puolella, tamä siis katsottuna 3mm reiästä "fokkarin" kautta. Hoksasin sitten, että offsetin täytyy olla pielessä. Nyt olen apupeiliä liikutellut edestakaisin putken suunnassa, mutten ole saanut siitä täysin pyöreää, liekkö edes mahdollista? Sitten tämä musta läntti keskellä fokkarista katsottuna, eli apupeilin varjo? Niin tätä en myöskään saa pyöreäksi, ja se johtuu myös väärästä offsetistä? Kaikki näyttää muuten ok:lta kun olen kollimonut putken(x5), mutta apupeilin varjo on isompi klo 3-6 välillä, juuri sieltä mihin apupeilin väärä asento mielestäni vaikuttaa.
Koitan heti tähdellä kollimointia, kunhan sumuverho väistyy tieltä.