HEQ5- ja EQ5-jalustan erot

Aloittaja Kontju, 18.10.2011, 18:59:42

« edellinen - seuraava »

Kontju

Tuolla joku manasi että EQ5-jalusta on kelvoton kuvaukseen. Kommentti oli tosin vuodelta 2006. Mikäs taika sillä kirjaimella H-kirjaimella edessä on?

Lauri Kangas

Ei se ole kelvoton ollenkaan, riittää ihan hyvin vaikkapa kameraoptiikalle. On tosin vähän epätarkempi kuin pikkuveljensä EQ3, joka tosin myös kantaa vähemmän kuormaa. Teleobiska mahtuu kuitenkin kyytiin ihan hyvin.

HEQ5 (varsinkin pro) on sitten ihan erilainen jalusta, järeä ja tietokoneistettu gotolla ja autoguidemahiksella yms. herkuilla. Melkein samanlainen kuin EQ6 mutta pienempi.

Kontju

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.10.2011, 19:10:56
Ei se ole kelvoton ollenkaan, riittää ihan hyvin vaikkapa kameraoptiikalle.

Ensimmäinen kivi vierähti sydämeltä. Kameran optiikalla meinaan kuvailla. Synscan Goto löytyy lisukkeena.
Onko pakkasrajaa?

Timpe

Pakkasella kannattaa ajaa gotolla hitaammilla nopeuksilla kuin plussakeleillä (normaaliseurantaan tällä ei ole vaikutusta). Käytännössä jalustan jähmeyden huomaa sitä jo käsin käännellessä (jonkin -10C taitaa olla mukavuusraja) ja mitä kovempi pakkanen sitä varovaisemmin tulee käskytettyä ainakin omaa Gemini-jalustaa gotolla. Noihin EQ-sarjan jalustoihin on tehty voiteluhuoltoja, jossa kiinalaisrasvat on vaihdettu suomalaispakkasia kestäviin. Tämän jälkeen jalusta liikkuu aiempaa notkeammin myös kovassa pakkasessa (ohjeita tähän löytyy foorumilta). Virtalähteen akku hyytyy tietysti pakkasessa nopeammin kuin lämpimässä ja sama koskee LCD-näyttöäkin (jos tällainen on goto-kapulassa). Oma mutu sanoo, ettei ole olemassa selvää pakkasrajaa, jonka jälkeen esim. EQ5 jalusta lakkaa toimimasta, mutta jokin -35C saattaa jo olla lähellä tätä vakiorasvoilla :undecided:
- Timo Inkinen

Kontju

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.10.2011, 19:45:22
Pakkasella kannattaa ajaa gotolla hitaammilla nopeuksilla kuin plussakeleillä (normaaliseurantaan tällä ei ole vaikutusta). Käytännössä jalustan jähmeyden huomaa sitä jo käsin käännellessä (jonkin -10C taitaa olla mukavuusraja) ja mitä kovempi pakkanen sitä varovaisemmin tulee käskytettyä ainakin omaa Gemini-jalustaa gotolla.

Ok.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.10.2011, 19:45:22Noihin EQ-sarjan jalustoihin on tehty voiteluhuoltoja, jossa kiinalaisrasvat on vaihdettu suomalaispakkasia kestäviin.

Hinnakastakin hommaa?

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.10.2011, 19:45:22Tämän jälkeen jalusta liikkuu aiempaa notkeammin myös kovassa pakkasessa (ohjeita tähän löytyy foorumilta). Virtalähteen akku hyytyy tietysti pakkasessa nopeammin kuin lämpimässä ja sama koskee LCD-näyttöäkin (jos tällainen on goto-kapulassa). Oma mutu sanoo, ettei ole olemassa selvää pakkasrajaa, jonka jälkeen esim. EQ5 jalusta lakkaa toimimasta, mutta jokin -35C saattaa jo olla lähellä tätä vakiorasvoilla :undecided:

Juu, ylittää siis henk. koht. pakkarajan...

Lithos

Jos hankit jalustan käytettynä voi hyvinkin olla että Ko. rasvaus on jo tehty, se vaikuttaa olevan aika suosittu toimenpide näin pohjoisessa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

KEW

Viime talvena oma EQ-6 hyytyi -25C paikkeilla.
Vaihdoin vähän aikaa sitten pakkasta kestävämmät rasvat, odotellaan pakkasia ja katsotaan miten kävi.

Kaj Wikstedt

Timpe

- Timo Inkinen

Kontju

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 18.10.2011, 20:51:40
Jos hankit jalustan käytettynä voi hyvinkin olla että Ko. rasvaus on jo tehty, se vaikuttaa olevan aika suosittu toimenpide näin pohjoisessa.

Juu, voisi tarkistaa myyjältä.

Timpe, kiitos linkkivinkeistä. Käyn nuo ketjut läpi.

P.S. Jupiter kuineen ja vöineen nähty ostetulla putkella. Käsivaralla kohdistettuna, takapihalla.

P.P.S. Ja telkkarissa ykkösellä Voimalassa huuhaa-aihe taas rehottaa...

Kontju

Tyhmä lisäkysymys: SynScan goto on vai ei ole sama kuin automaattinen seuranta?

Lauri Kangas

Seuranta meinaa sitä että yksi akseleista (rektaskensioakseli) on moottoroitu ja pyörii itsekseen oikeaa nopeutta (tosi hitaasti). Kun putki käännetään minne tahansa, jalusta kääntyy hitaasti niin että kohde pysyy näkökentässä.

Goto meinaa että molemmat akselit on moottoroitu ja kääntyvät tarvittaessa hyvin nopeasti. Lisäksi jalustan tietsikka ymmärtää minne päin nyt katsellaan. Eli kapulalle voi sanoa "käänny kohti jupiteria". Gotohärvelit osaa myös seurata.

Synscan on sky-watcherin mallinimi joka meinaa gotoa.

En olisi kauhean innoissani tuosta EQ5:stä Synscan goto -päivityksellä. Alkaa mennä niin hinnakkaaksikin, että kannattaa suoraan ostaa HEQ5 joka on kertakaikkisen oivallinen jalusta ja riittää kymmenien vuosien tarpeisiin (mikäli tarpeet eivät sisällä kymmenkiloisia optiikoita).

Kontju

OK, käytettynä kun on tarjolla niin... Harjoitellaan tuolla ja katsotaan sitten joskus miten innostuu lisäinvestointeihin.

Tane

 EQ-5 on ensimmäinen jalustani ja varmaan hyvä koska tekee edelleen tehtävänsä.Se maksoi Villen-Kellossa kaksipuolisataa.Kohta lisäsin siihen seurantamoottorit(silloin 115 euroa,nyt saa jo alle ysikympin) ja juuri innostuin hankkimaan 90euroa maksavan Lacerta ohjauskapulan joka sisältää autoguidingportin.Tietokoneen se vielä vaatii ohjaukseen mutta noin kuuden kilon kuormalla tekee kelvollista jälkeä.Kymmenien minuuttien valotukset ei kalpene EQ-6 jalustan vastaaville suorituksille joita tuli viime talvena ajeltua.Ja joku osaa laittaa sen guideportin siihen alkuperäiseenkin ohjaimeen,kuten täällä foorumilla on nähtävissä...Keveys ja siirreltävyys on tämän jalustan etu.Ja jos lähdetään sitä parantelemaan aina kuvausjalustaksi niin aina tulee ensimmäisenä ja tärkeimpänä se jalustan suuntaus.Sen oppii,jos ei muuten niin käytäntö ja asialle peräänantamattomuus opettaa...autoguidaus sentään vähän armahtaa.
Celestron C14,

Kontju

Lainaus käyttäjältä: Tane - 20.10.2011, 02:11:00
EQ-5 on ensimmäinen jalustani ja varmaan hyvä koska tekee edelleen tehtävänsä.Se maksoi Villen-Kellossa kaksipuolisataa.Kohta lisäsin siihen seurantamoottorit(silloin 115 euroa,nyt saa jo alle ysikympin) ja juuri innostuin hankkimaan 90euroa maksavan Lacerta ohjauskapulan joka sisältää autoguidingportin.Tietokoneen se vielä vaatii ohjaukseen mutta noin kuuden kilon kuormalla tekee kelvollista jälkeä.Kymmenien minuuttien valotukset ei kalpene EQ-6 jalustan vastaaville suorituksille joita tuli viime talvena ajeltua.Ja joku osaa laittaa sen guideportin siihen alkuperäiseenkin ohjaimeen,kuten täällä foorumilla on nähtävissä...Keveys ja siirreltävyys on tämän jalustan etu.Ja jos lähdetään sitä parantelemaan aina kuvausjalustaksi niin aina tulee ensimmäisenä ja tärkeimpänä se jalustan suuntaus.Sen oppii,jos ei muuten niin käytäntö ja asialle peräänantamattomuus opettaa...autoguidaus sentään vähän armahtaa.

Hyvä kuulla. Juu, jalustan suuntaus onkin seuraavan kotiläksyn aihe.... :)

Tane

 EQ-5:ä kuten Lauri mainitsee on hieman epätarkkuutta.Parhaiten sen huomasin kun tein kahden minuutin valotuksia ilman autoguidausta.Joku niistä onnistuu hyvin ja jossain tulee selvästi viivaa.Kolmella minuutilla en saa pyöreää tähteä enää.Kamera on Atik 16 hr ja epätarkkuudet huomaan helpommin kuin järkkärillä.Siksi otinkin tuon Lacertan ja nyt guidaamalla virheet pysyy kurissa.
Celestron C14,