Guidaus - Autoguidaus?

Aloittaja mals77, 22.08.2011, 09:09:26

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Jos autoguideri liitetään sillä perinteisellä kuusikarvaisella puhelinpiuhalla, niin silloin guidaussignaalit oikosulkevat pinnejä ihan kuin käsikapulasta painettaisiin nuolinappeja: korjauskäskyjä totellaan akseleiden suunnassa.

Normaalilla kalibroinnilla saadaan siis selville guidekameran asento putken akseleiden suhteen ja voidaan guidata ihan normaalisti riippumatta onko seuranta EQ vai AZ.

Tästä huolimatta en ole koskaan kuullut kenenkään guidanneen menestyksekkäästi atsimuuttijalustoilla, ja kuullut pelkkää pahaa niiden seurannan tarkkuudesta. En siis ole varma uskonko yllä olevaan itsekään.

ellu

Ok. Kiitos vastauksista. Itse ajattelin samoin kuin itmo.

No jaa taidanpa kuitenkin jättää kokeilematta  :smiley:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Lithos

Suurin ongelma lienee siinä että yhden akselin klappi oli se mikä hyvänsä saadaan serurantaa varten korjattua EQ käytössä epätasapainottamalla vähän kiertosuuntaa vastaan... alt az toimiakseen todella moitteetta vaatii lähes välyksettömän toteutuksen. Satojen tonnien tai miljoonien observatorio putkien jalustoilla ei ole ongelma, harrastelijaskaalassa sensijaan on..
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

ellu

Niin, laatu maksaa. Näinhän se menee.  :smiley:
No jaa onhan mulla tuo vanha Sky Watcherin 200P newtoni. Siihen varmaan jo saa jonkinmoisen ekvatoriaalisen jalustan... Hmm ja guidetin  :rolleyes: jos nyt niikseen tulee...
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

itmo

niin siis eikö dobsonissa tule klappi ongelmaksi siinä vaiheessa kun siirrytään radan korkeimmasta pisteestä laskemaan alaspäin. Ts siinä kohtaa rattaat lyö hetken tyhjää kunnes klappi on saavutettu ja siltä kodin kuvat menevät pilalle?

ja tosiaan siitä kuva-avaruuden akseleista, eikö se guideri kuitenkin seuraa asioita kuva-avaruudessa ja asiat kalibroidaan suhteessa kuva-avaruuteen? tietty sitä ohjataan sitä jalustaa ra/de akseleilla mutta kuvassa efekti on kaksi keskenään ortogonaalista akselia jotka ovat asennossa X riippuen siitä miten vinossa kamera on?

naavis

Lainaus käyttäjältä: itmo - 14.08.2014, 19:47:51
niin siis eikö dobsonissa tule klappi ongelmaksi siinä vaiheessa kun siirrytään radan korkeimmasta pisteestä laskemaan alaspäin. Ts siinä kohtaa rattaat lyö hetken tyhjää kunnes klappi on saavutettu ja siltä kodin kuvat menevät pilalle?

ja tosiaan siitä kuva-avaruuden akseleista, eikö se guideri kuitenkin seuraa asioita kuva-avaruudessa ja asiat kalibroidaan suhteessa kuva-avaruuteen? tietty sitä ohjataan sitä jalustaa ra/de akseleilla mutta kuvassa efekti on kaksi keskenään ortogonaalista akselia jotka ovat asennossa X riippuen siitä miten vinossa kamera on?

Toki juu, näinhän homma menee.

itmo

ja tosiaan, eikö sama guidekitti sovi ekvatoriaalin ajamiseen ja alt-azzin ajamiseen? ja voisin kuvitella että guidattu dobson on parempi kun goton perusteella seuraava dobson? Tietty EQ on aina parempi..

itmo

ja näin kiinnostuksesta kysyn että paljonko noi autoguiderit komentaa askeleita taaksepäin? siinähän tommosen dobsonin klappi tietty kusee asiat.

Lithos

Minä ymmärtäisin asian niin että varsinaisesti taaksepäin ei pidä komentaa riiittää että pysäytetään ellei virhe ole todella kova (jos taaksepäin tarkoittaa seurantasuuntaa vastaan)... En ole varma millaisia tarkkuuksia noilla dobsoneilla saavutetaan, sen tiedän että esimerkiksi melko rimpulaa nexsar SLT jalustaa jotkut käyttävät autoguidattuun kameraoptiikalla tapahtuvaan kapeakaistakuvaukseen ekvatoriaalikiilaan asennettuna, luin siitä joskus jutun mutta koskaan en ole lukenut mitään sen käytöstä alt-az tilassa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

pnuu

Lainaus käyttäjältä: itmo - 14.08.2014, 19:53:00
ja tosiaan, eikö sama guidekitti sovi ekvatoriaalin ajamiseen ja alt-azzin ajamiseen? ja voisin kuvitella että guidattu dobson on parempi kun goton perusteella seuraava dobson? Tietty EQ on aina parempi..

Tokihan se kelpaa. Guiderin seurattavana olevasta tähdestä lasketaan sen keskipiste (reilusti alle pikselin tarkkuudella) ja peräkkäisten kuvien välillä kuvassa tapahtunut x- ja y-suuntainen siirtymä muunnetaan aikaisemman kalibroinnin avulla RA- ja DEC -korjauksiksi, tai dobsonin tapauksessa altitudi- ja atsimuutti-korjauksiksi. Kalibroinnin avulla saadaan siis muunnos kuvakoordinaatistosta jalustan liikekoordinaatteihin, ja samalla voidaan huomioida erinäköiset klapit ja liikenopeudet.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 14.08.2014, 20:09:05
Minä ymmärtäisin asian niin että varsinaisesti taaksepäin ei pidä komentaa riiittää että pysäytetään ellei virhe ole todella kova (jos taaksepäin tarkoittaa seurantasuuntaa vastaan)...

Yleensä jalustoissa käytetään esim. 0.5x tai 0.25x seurantanopeutta korjaamiseen, jolloin "taaksepäin" korjatessa oikeasti vain vähän hidastetaankin seurantaa. 1x korjausnopeus tarkoittaisi että jalustaa välillä pysäytellään ja välillä nopeus tuplataan. Yli 1x nopeus ei tule kuuloonkaan.

Lithos

Joskus pojankloppina muistan nähneeni sellaisenkin seuranta setupin jossa synkronimoottori oli säädetty hieman edistämään ja katkomalla virtaa hoidettiin guidaus käsin kytkimen avulla. Siihen aikaan ei kyllä autoguidausta edes ollut, vaan seurantaputkea piti katsella ihan silmällä. Uskomattoman nättiä jälkeä on filmiaikana tuollaisinkin konstein saatu. Autoguideri osaa laskea näkee seurantatähden paikan ja keskipisteen paljon tarkemmin kuin silmä, joten siitä seurannevat nuo vaatimukset hitaampaan / tarkempaan korjaukseen.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Ari Haavisto

Hei.

Ikävä kyllä ei onnistu SW Dobsoneissa autoguidaus. Seurantaporttia ei ole. Käsikapulan läpi pääsee jalustaa kyllä tietokoneella ohjailemaan ja hiukan ascom-ajureilla temppuilemalla olen päässyt kokeilemaankin Firecapturella planeettakuvauksessa ja todennut, että aina guide-komennon saatuaan moottorit lopettavat koko seurannan hetkeksi kokonaan ja kohde karkaa muutaman komennon jälkeen lopulta kokonaan. Samat havainnot olen nettifoorumeilla havainnut muidenkin tehneen. Eli jalustan moottorinohjaus ei vain kykene suorittamaan seurantakäskyjä vaan pitää pienen paussin jokaisen komennon jälkeen, klapit sinänsä eivät ole ongelma.

Käytännössä jalusta siis minkä tahansa guide-käskyn (esim. 1,25x nopeus ajaksi z) saatuaan pysäyttää moottorin kokonaan noin sekunniksi ennekuin jatkaa. Ja tämä johtaa uuteen 1,25x käskyyn, joka johtaa taas pysähdykseen jne... Lopputuloksena kohde karkaa.

Olen kyttäillyt SW:n nettisivuja, josko moottorinohjaukseen tulisi jotain firmware-päivityksiä, mutta eipä ole tullut.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

ellu

Arilla tuntu olevan aika tyhjentävä vastaus. Eli no can do.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

itmo

oho. okei eli vika ei niinkään ole dobsonissa vaan skywatcherin paskassa firmiksessä