Nimimerkkikirjoittelu

Aloittaja jmantyla, 29.07.2011, 19:37:33

« edellinen - seuraava »

Jyrki



Näyttää aina ajoittain nettifoorumeilla tulevan näitä "kaikkien pitäisi kirjoittaa omalla nimellään" puheenvuoroja. Esitykset ovat varmasti vilpittömiä, mutta ajatus itsessään on täysin kuolleena syntynyt ja jopa naiivi. Tällaiset foorumit ovat niinkin suosittuja juuri siksi, että kukin voi esiintyä siellä joko omalla nimellään tai sitten nimimerkin takana. Ja jos joku todella haluaa salata henkilöllisyytensä, niin se on erittäin helppoa tehdä, vaikka nimimerkkien käyttö kiellettäisiin lailla. Olen päinvastoin usein ihmetellyt, että mikä saa ihmiset niin helposti kertomaan itsestään hyvinkin henkilökohtaisia tietoja internetissä kaikkien nähtäväksi.  :huh:

En näe ensimmäistäkään syytä miksi nykykäytäntöä pitäisi Avaruus foorumilla jollain tavoin muuttaa. Täällä ei esiinny vahvoja tunteita herättäviä kirjoituksia eikä henkilökohtaisuuksiin mennä.  Mikä olisi lisäarvo sillä, että tietää kirjoittajan olevan joku Matti Möttönen sen sijaan että kommentin on laatinut joku (aina samaa) nimimerkkiä käyttävä henkilö ? Näitä juttuja pitäisi ennemminkin arvioida niiden sisällön perusteella kuin kirjoittajan nimen perusteella. Täälläkin on loppujen lopuksi hyvin pieni aktiivikirjoittajien joukko, eikä ns. "omalla nimellä" kirjoittaminen muuttaisi juttujen sisältöä miksikään. Kaikilla on lisäksi mahdollisuus käydä avautumassa vaikka "nimimerkin takana" osiossa jos tuntee siihen tarvetta, mutta ei sekään kirjoitusten sisältöä miksikään muuta.

Joku kirjoitti, että mitä salattavaa siinä on että harrastaa tähtitiedettä. No ei varmasti mitään, mutta toisaalta saattaisi olla ihan viisasta olla laittamatta nettiin helposti selvitettävää osoitetta arvokkaiden astrovälineiden säilytyspaikasta.  :wink:

Jyrki H
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 31.07.2011, 20:31:38
Näyttää aina ajoittain nettifoorumeilla tulevan näitä "kaikkien pitäisi kirjoittaa omalla nimellään" puheenvuoroja. ...
Joku kirjoitti, että mitä salattavaa siinä on että harrastaa tähtitiedettä. No ei varmasti mitään, mutta toisaalta saattaisi olla ihan viisasta olla laittamatta nettiin helposti selvitettävää osoitetta arvokkaiden astrovälineiden säilytyspaikasta.  :wink:
Jyrki H

Tuo nyt oli hulluin perustelu nimimerkkikirjoittelulle mitä olen koskaan kuullut.
Eikös astronomisen havainnon perusedellytys ole luotettava tieto havaitsijasta sekä tarkka sijainti, aika ja laitteistokuvaus? Ilman näitä tietoja kuvat ja piirrokset ym. selostukset ovat käytännössä arvottomia. Tämän takia IAU antaa observatorioille tunnukset, kun tietyt edellytykset täyttyvät. Nimimerkit tuntemattomissa paikoissa eivät kelpaa.
Mikään pakko ei tietenkään ole pyrkiä eksakteihin havaintoihin. Voihan tätä harrastaa ihan huvin vuoksi ja nimimerkillä, jos niin haluaa.
Ajattelin vaan, että tietotaidon lisääntyessä ja laitteistojen parantuessa harrastajahavainnoista saataisiin enemmän hyötyä.

Jorma M.

Wolff

Netin yksi parhaimmista puolista on, että täällä voi kirjoittaa anonyymisti. Nimimerkin takana olevat henkilöt varmasti avautuvat harrastajatapahtumissa, jos katsovat sen olevan tarpeellista. Oman nimen käytön pakottaminen saattaisi hyvin lamaannuttaa foorumille kirjoittelua.

Tämäkin foorumi on vain yksi foorumi muiden netin foorumeiden joukossa, enkä lähtisi vertailemaan foorumille laitettuja havaintoja IAU:n tai minkään muun "virallisen" instituution käsityksiin ja politiikkaan.

Meade-mad

Täälläkin anonymiutta on käytetty väärin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jarkko.A

Eipä tule oman selailuni aikana muuta väärinkäyttöä mieleen kuin erään suomalaisen kauppiaan markkinointiyritys tyytyväisen asiakkaan roolissa. Sekin toiminta taisi hävitä aika nopeasti vertaispalautteen jälkeen vai tarvitsiko ylläpidon puuttua asiaan? Muu väärinkäyttö on tainnut olla lähinnä sekalaista huuhaa vipellystä ja yksittäinen hihhulien ristiretki evoluutiota ja vanhaa maapalloa vastaan. Nuohan saa nyt aika nopeasti rajoitettua ylläpidon toimesta antamalla pakkolomaa sääntöjä rikkoville kirjoittajille ja ääritapauksissa sulkemalla uusien käyttäjien rekisteröinnin vähäksi aikaa.

Käytännössähän täällä on rajoitetumpi sananvapaus kuin Suomen lainsäädäntö määräisi kun kaikki aiheesta poikkeaminen tai uskonnollinen ja poliittinen agenda on kielletty. Suomessa tosin on sopimusvapaus jonka nojalla voi itse sitoutua erilaisiin rajoitteisiin, kuten tämän palstan sääntöihin omalla päätöksellänsä. Itse koen tämän nykyisen linjan toimivaksi.

Astronautiskelija

#20
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 01.08.2011, 08:51:58
Tuo nyt oli hulluin perustelu nimimerkkikirjoittelulle mitä olen koskaan kuullut.
Eikös astronomisen havainnon perusedellytys ole luotettava tieto havaitsijasta sekä tarkka sijainti, aika ja laitteistokuvaus? Ilman näitä tietoja kuvat ja piirrokset ym. selostukset ovat käytännössä arvottomia. Tämän takia IAU antaa observatorioille tunnukset, kun tietyt edellytykset täyttyvät. Nimimerkit tuntemattomissa paikoissa eivät kelpaa.
Mikään pakko ei tietenkään ole pyrkiä eksakteihin havaintoihin. Voihan tätä harrastaa ihan huvin vuoksi ja nimimerkillä, jos niin haluaa.

Ei kuitenkaan niin kaukaa haettu kuin hätäinen voisi luulla.  

Tein joitakin aikoja sitten omaksi ilokseni skriptin, joka muuntaa MPC:n (ei IAU!)  havaintoasematiedoston Google Earthissä näkyväksi kmz-tiedostoksi. Olin lopputulokseen oikein tyytyväinen, ja ajattelin naivisti, että pikkuplaneettahavaitsijat saattavat olla siitä kiinnostuneita.  Siispä laitoin asianomaiseen yahoo-ryhmään linkin.  Ensimmäinen kommentti tuli nopeasti australialaiselta herrasmieheltä ja se oli erittäin vihamielinen. Hänen perustelunsa oli nimen omaan juuri tuo "tuhansien dollareiden havaintolaitteet varastetaan alta aikayksikön nyt kun varkaat tietävät missä ne sijaitsevat".  Uhkasi juridisella vastuulla ja vaati minua hankkimaan jokaiselta havaintoasemalta luvan.  Huomatkaa, nyt siis puhutaan netissä olevasta julkisesta datasta. Ho-hum...

Kiinnostuneet klikkaavat linkkiä, jonka takana on epätarkka yleisöversio:
http://www.clayhole.com/php/mpc/mpc-stations.kmz

Varsinaisesta aiheesta minulla ei ole vahvaa mielipidettä suuntaan tai toiseen, mutta koska ehdotuksen perusteluna käytetään poliitikon halpojen irtopisteiden toivossa harrastamaa ääneen ajattelua niin sanon Ei kiitos!


The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

tähtityttö

Itse olen sitä mieltä, että täällä kun pyörii meitä nuoria/lapsia, niin minusta tämä ilman oikeaa nimeään esiintyminen on ihan ok, koska koskaan ei voi tietää mitä ihmisiä täälläkin liikkuu ja niin pois päin, joten se olisi ainakin meille lapsille/nuorille aika vaikea homma.

Joten olen ehdottomasti sillä kannalla, että jatketaan tähän malliin kuin ennenkin, eli nimimerkki pitäisi kelvata!

Lithos

Minulle itselleni tämä ei mikään kriittinen asia ole mutta tämä lainaamani kohta myötäilee paria omaa ajatustani aiheesta:

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 18.10.2011, 11:39:33
Itse olen sitä mieltä, että täällä kun pyörii meitä nuoria/lapsia, niin minusta tämä ilman oikeaa nimeään esiintyminen on ihan ok, koska koskaan ei voi tietää mitä ihmisiä täälläkin liikkuu ja niin pois päin, joten se olisi ainakin meille lapsille/nuorille aika vaikea homma.

Itse olen myös sitä mieltä että foorumin lukemisen avoimuus sotii hieman tuota oma nimi pakkoa vastaan. En ole tavannut tällä foorumilla yhtään sellaista postaajaa (edes hihhulia) jonka en haluaisi nimäni ja mahd. yhteystietojani missään nimessä saavan tietoonsa. Sen sijaan se että kuka tahansa voi ne foorumia plaraamalla nähdä ei ole minun mielestäni ihan OK, en kulje kaupungillakaan nimikyltti kaulassa. Eli jos foorumi saadaan suljetuksi muilta kuin rekisteröityneiltä käyttäjiltä sitten nimipakko olisi minulle enemmän kuin ok, silloinhan tuo "koskaan ei tiedä mitä ihmisiä täällä liikkuu" ongelma poistuisi tyystin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Riqis

Kiitos hyvistä argumenteista niin tähtitytölle kuin Lithokselle.

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 18.10.2011, 13:10:31
Eli jos foorumi saadaan suljetuksi muilta kuin rekisteröityneiltä käyttäjiltä sitten nimipakko olisi minulle enemmän kuin ok, silloinhan tuo "koskaan ei tiedä mitä ihmisiä täällä liikkuu" ongelma poistuisi tyystin.

Tämä on ihan sinällään kekseliäs ratkaisu, mutta sisällön näkymisen katkaisun myötä seuraavat ongelmat ovat isompia.  

Nimipakkoa tällä foorumilla ei ole eikä ole näillä näkymin tulossa. Ymmärrän yhtenä meistä hyvin sen, että kaikki eivät vain halua omalla nimellään kirjoittaa internetissä julkisesti. Ymmärrän myös sen, että toiset kokevat tässä mm. luotettavuusongelmia ja väärinkäytöksen mahdollisuuden.  Jälkimmäistä on myös tapahtunut, kuten edellä on todettu.

Jos ja kun softa mahdollistaa ratkaisun, jossa rekisteröityjä antaa oikean nimensä ja oikeat yhteystietonsa vain ylläpidon tietoon, tällainen ratkaisu käsittääkseni olisi hyvä kompromissi. Silloin henkilöllisyys ei olisi sivuilla julkisesti nähtävissä niiden kohdalla, jotka tätä eivät halua, mutta toisaalta oikea henkilöllisyys olisi ylläpidon nähtävissä, mikä olisi omiaan estämään ainakin pahimpia väärinkäytöksiä.    
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Lithos

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 18.10.2011, 13:31:33
Jos ja kun softa mahdollistaa ratkaisun, jossa rekisteröityjä antaa oikean nimensä ja oikeat yhteystietonsa vain ylläpidon tietoon, tällainen ratkaisu käsittääkseni olisi hyvä kompromissi. Silloin henkilöllisyys ei olisi sivuilla julkisesti nähtävissä niiden kohdalla, jotka tätä eivät halua, mutta toisaalta oikea henkilöllisyys olisi ylläpidon nähtävissä, mikä olisi omiaan estämään ainakin pahimpia väärinkäytöksiä.    

Juuri näin, tai jos olisi mahdollisuus laittaa oikeat tietonsa sellaiseen kohtaan profiilia jonka näkevät vain muut rekisteröityneet käyttäjät, silloin se olisi todennäköisesti myös ihan riittävän hyvä ratkaisu. Jos ajatellaan monen muun foorumin tasoa niin täällä olevat nuoretkin käyttäytyvät kuin asialliset, aikuiset ihmiset joten minulla ei ainakaan sen suhteen ongelmia olisi että he voisivat nimeni ja muut tietoni nähdä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

vanhakauko

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 29.07.2011, 19:37:33Mitä salattavaa on siinä, että on mukana tähtitieteessä tai harrastaja-astronomiassa?

Samaa on (minulle ainakin) esitetty kritisoidessani facebookin tietoturvallisuutta ihan muulla foorumilla.  "Ei minulla ole mitään salattavaa" jne.
Kysymyksen asettelu on puutteellinen.  Pitäisi kysyä, mitä minun harrastukseni ja mielipiteeni naapureille kuuluvat? Ne ovat minun eivätkä muiden.  Pienellä paikkakunnalla, työkaveri- ja ystäväpiirissä henkilön yleiset ominaispiirteet tietysti tunnetaan ja kaukoputkella on kiva kuuta muillekin näyttää, mutta miksi ihmeessä maapallon kaikkien suomenkielisten ihmisten täytyisi minusta mitään tietää? Tämä lista on avoimesti kenen tahansa luettavissa.
Jos kaikkien pitäisi esiintyä omilla nimellään, Astronet-keskustelulistan pitäisi olla luku- ja kirjoitussuljettu muilta kuin sen jäseniltä.  Tällainenkin käytäntö on keksitty.  Avoin lukukäytäntö Astronetissä varmaan kuitenkin edistää suuren yleisön kiinnostusta tähtitieteeseen sekä tyydyttää sen tiedonnälkää.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 18.10.2011, 13:31:33
Jos ja kun softa mahdollistaa ratkaisun, jossa rekisteröityjä antaa oikean nimensä ja oikeat yhteystietonsa vain ylläpidon tietoon, tällainen ratkaisu käsittääkseni olisi hyvä kompromissi. Silloin henkilöllisyys ei olisi sivuilla julkisesti nähtävissä niiden kohdalla, jotka tätä eivät halua, mutta toisaalta oikea henkilöllisyys olisi ylläpidon nähtävissä, mikä olisi omiaan estämään ainakin pahimpia väärinkäytöksiä.    

En tiedä, moniko rekisteröitymisen ja kirjautumisen jälkeen koskeekaan tuohon ylhäällä olevaan profiili -nappiin, mutta siellähän on mahdollista asettaa erikseen muille foorumilaisille näytettävä nimi. Eli siis vaikka rekisteröitymiseen käyttäisi omaa nimeään tai siitä johdettua tunnusta (kuten Matti Meikäläinen), profiilissa pystyy muille näytettävän nimen asettamaan haluamakseen (eli esimerkin tapauksessa foorumilla Matti Meikäläisen sijasta voisi lukea vaikkapa Masa tähtitallaaja). Tällaisessa tapauksessa ainoastaan ylläpito-osasto tietäisi käyttäjän oikean nimen. Nämäkin asiat olisi selitetty tuolla foorumin ohjeissa (mutta mitäpä niihin suotta tutustumaan)...

Sinänsä yleinen kehitys valtakunnassa näyttää kulkevan erittäin huonoon suuntaan, mitä tulee mahdollisuuteen kertoa mielipiteensä ja ajatuksensa nimimerkin suojissa, joten nauttikaamme siitä mahdollisuudesta niin kauan kuin se on lainsäädännöllisesti sallittua.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

LK

Omalla nimellä kirjoittelu varmasti estäisi suurimman osan joutavasta 'trollaamisesta', mitä kyllä näkee paljon.

Mutta mielestäni moderointia pitäisi tehostaa, otetaan ne turhat pois ja noudatetaan tiukempaa linjaa. Olisi toki toivottavaa että jokainen foorumi vaatisi vaikkapa verkkopankkitunnareilla rekisteröinnin. Lähinnä siksi että väärinkäyttötapauksissa poliisille olisi helpompaa ilmoitella. Nythän on mahdollista vaihtaa IP osoitettaan kuin sukkiaan ja käyttää useita eri tunnuksia yhtäaikaa eräänlaisen sekasorron aiheuttamiseen.

Lakihan on jo olemassa rekisterin ylläpitämiseen ja sen turvallisuuteen liityen, ja verkkopankin avulla tunnistautumista käytetään erittäin monessa sovelluksessa, siis miksipä ei foorumeillakin? Muille kirjoittajille ja ulkomaailmalle voisi käyttää nimimerkkiä, mutta ylläpidolle näkyisi oikea nimi.

plari

Verkkopankkitunnuksien käyttö kuulostaa jo aika pahalta isoveli valvoo systeemiltä.  LK ilmeisesti ajattelee että "ei mulla ole mitään salattavaa"     Enhän minä kadullakaan kulkiessani  joudu pitämään nimikylttiä näkyvissä siltä varalta että jotain sattuu. Tai bussissa keskustellessani tuntemattoman matkustajan kanssa käy ensin näyttämässä kuskille henkilöllisyystodistusta.  Nyt järki käteen ja höpötykset pois.

Tästähän saisi erittäinkin rönsyilevän keskustelun aikaiseksi mutta tarvitseeko tätä keskustelua käydä tällä foorumilla??   Aihetta sivuavia keskusteluja löytynee yllinkyllin muualtakin.

Kontju

Anonyymiyyttä voidaan käyttää väärin trollaamiseen, vihapuheeseen tai oman bisneksen mainostamiseen.

Toinen puoli asiassa on se, että jos on niin vakaumuksellinen että käyttää samaa nimimerkkiä kaikilla palstoilla, niin googlaamalla saa aika paljon tietoa nikistä parissa sekunnissa, elämän eri osa-alueilta.